Mestizo and indigenous social roles: effects on violence derived from rituals and traditions

Authors

  • Héctor Paulino Serrano Barquín
  • Martha Patricia Zarza Delgado

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.04.hs

Keywords:

symbolic violence, indigenous women, gender, costumes

Abstract

This article shows, through the legitimization of certain domestic habits of the indigenous and mestizo population, the different effects that some uses and customs have in the reaffirmation or eternalization of prejudices, taboos and gender predeterminisms that, on the one hand, give continuity to the patriarchal structures in the country and, on the other, generate different attitudes, demands, manifestations of male power and expressions of submission of women that ultimately lead to aggression and violence, whether symbolic or physical, against them. All this seen from the positions that have naturalized, for millennia, the female social roles within the family and community functions related to caring for the home: feeding the members of the family, caring for the children and other domestic activities carried out by women from childhood to old age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Barbosa Sánchez, Alma (2010), La muerte en el imaginario del México profundo, México: Juan Pablos, editor.

• Becerril, Vicente (17 de septiembre de 2010). “Hay 200 averiguaciones previas contra funcionarios por abuso y acoso sexual”. periódico La Jornada, Págs. 16 -17.

• Belausteguigoitia, Marisa (coord.) (2009), Güeras y prietas: género y raza en la construcción de mundos nuevos, México: PUEG / UNAM.

• Clío, Fundación Herdez, A.C. (1997), La cocina mexicana a través de los

siglos, tomos I, II y V, México: Clío.

• De Lauretis, Teresa (1991), “La tecnología del género” en: Ramos, Carmen (comp.) El género en perspectiva: de la dominación universal a la representación múltiple, México: UAM.

• García Sánchez, Rafael: “La Malinche, En las Plumas de Bernal y Peñafiel” en Revista Quorum, Presencia e imagen con ideas, Año IV – No. 42; Marzo 2013, Tlaxcala, México pp. 28 – 31. En: http://www.scribd.com/ full/46123782?access_key=key-1lx9ghticabjft5myeyk.

• Gómez Ordóñez, Flor, et al (2011), Pensamiento mágico-religioso, tradición

indígena e identidad. En: Maldonado, Ana Aurora y Héctor Serrano (coords.), Factores contextuales del diseño, expresiones populares mexiquenses. Págs. 55 – 68. México: UAEMéx.

• Hartog, Guitté, Louise Greathouse y José Gil García P. (2005), Matices sociales del color de la piel en México, claroscuro sobre una realidad oculta, México: BUAP.

• Lamas, Martha (2002), El género: la construcción cultural de la diferencia

sexual, PUEG –UNAM, México: Ed. Taurus.

• Lovera, Sara (2009), Una historia al revés. En: Marisa Belausteguigoitia (coord.) Güeras y prietas: género y raza en la construcción de mundos nuevos, págs. 87 - 92. México: PUEG / UNAM.

• Maldonado, Ana Aurora y Héctor Serrano (coords.) (2011), Factores contextuales del diseño, expresiones populares mexiquenses. México: UAEMéx.

• Observatorio Ciudadano Nacional del Feminicidio, página electrónica: http://observatorio feminicidiomexico.com/, consultada el 15 de octubre de 2010 y el 14 de mayo de 2013.

• Paz, Octavio (1963), El laberinto de la soledad, México: Fondo de Cultura Económica.

• Quiroz Palacios, Abraham (2005), “Las actitudes dominantes frente a los indígenas” en Guitté Hartog, et al., Matices sociales del color de la piel en México, claroscuro sobre una realidad oculta, México: BUAP.

Published

2013-12-31

How to Cite

Serrano Barquín, H. P., & Zarza Delgado, M. P. (2013). Mestizo and indigenous social roles: effects on violence derived from rituals and traditions. Revista Ra Ximhai , 9(3 Especial), 81–97. https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.04.hs

Issue

Section

Artículos científicos