Paving the Way: Conditions for the Insertion of Beginning Educators in Northern Mexico

Authors

  • Evangelina Cervantes H
  • Pavel Roel Gutiérrez S

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.08.ec

Abstract

This document analyzes the training processes and conditions under which graduates of the Bachelor's Degree in Education offered by the Autonomous University of Ciudad Juárez are inserted into teaching work. Through qualitative research, the testimonies of graduates who are currently dedicated to teaching are recovered. The study offers a perspective on the training and insertion of teachers who graduated from the UACJ in basic education services in Ciudad Juárez, Chihuahua, observing a state of labor vulnerability due to the lack of a professional degree that corresponds to the profile of the level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AESE. (2002). Proyecto para el programa académico de la Licenciatura en Educación. Ciudad Juárez: Academia de estudios sobre educación-UACJ.

Álvarez-Gayou, J. L. (2005). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodologías. México: Paidós Educador.

Ceneval. (2013). EGAL-EPRE (Acuerdo 357 Licenciatura en Educación Preescolar). Obtenido de Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior (Ceneval): http://www.ceneval.edu.mx/ceneval-web/content. do?page=1937

Ceneval. (2013). Premio Ceneval al Desempeño de Excelencia-EGEL. Obtenido de Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior (Ceneval) : http://premio.ceneval.edu.mx/premio_egel/

Gobierno del Estado de Chihuahua. (2013). Instituto Chihuahuense de Salud . Obtenido de Secretaría de Salud: http://www.chihuahua.gob.mx/atach2/ Transparencia/ FRACCION_I/ichisal/CE_397CC_15556.pdf

Lozano Andrade, I. (2013). La formación de docentes reflexivos: una lectura histórico-política en México. En I. Lozano Andrade, & E. Mercado Cruz, El ojo del huracán. La formación y la práctica del docente de secundaria. Miradas divergentes. (págs. 21-54). México, D.F.: Ediciones Díaz de Santos, S. A.

Rojas Moreno, I., & Sandoval Montaño, R. M. (2005). Formación en educación y procesos institucionales (Universidades). En P. Ducoing Watty, Sujetos, Actores y Procesos de Formación. Tomo II (págs. 467-526). México, DF: Grupo Ideograma Editores.

Scribano, A. O. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Tenti Fanfani, E., & Steinberg, C. (2011). Los docentes mexicanos: datos e interpretaciones en perspectiva comparada. México: Siglo XXI Editores.

UACJ. (2009). Licenciatura en Educación. Obtenido de Universidad Autónoma de Ciudada Juárez: http://www.uacj.mx/ICSA/humanidades/le/Paginas/ default.aspx

Published

2013-12-31

How to Cite

Cervantes H, E., & Gutiérrez S, P. R. (2013). Paving the Way: Conditions for the Insertion of Beginning Educators in Northern Mexico. Revista Ra Ximhai , 9(4 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.08.ec

Issue

Section

Artículos científicos