Estimation in Arithmetic Calculus with Students in Teacher Training in the Specialty in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.11.ovKeywords:
estimation, students, calculus, teachingAbstract
Here we present some preliminary results of the first phase of research of the doctoral program of the 2010-2012 generation (in progress), at the Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM). This article presents evidence of the application of instruments designed to study estimation, both conceptual and in the application of arithmetic operations, to 17 students who attended the second semester of the Bachelor's Degree in Secondary Education with a specialty in mathematics at the Escuela Normal Superior de México (ENSM). The teaching strategy demonstrated the institutional proposal (SEP, 1999; SEP, 2002). The type of responses given by the students suggest the need to incorporate estimation into the curriculum of the Normal Schools. In addition, estimation and its teaching by themselves are necessary for their practical utility in almost all activities that human beings perform and because they complete the training of students at any educational level (Segovia and Castro, 2009, p. 506). The evidence presented here suggests that monitoring should be carried out from basic education levels to higher levels, in order to detect student performance; to do so, it is advisable to design specific estimation activities so that students develop their own strategies and estimation processes in calculation. It is also recommended that they study other mathematical skills, such as mental calculation and spatial imagination, since these and others will help students solve mathematical problems more easily (López, 2001; Vázquez, 2010, Segovia, et al. 1989).
Downloads
References
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación Matemática desde una perspectiva cultural. España: Paidós.
Carraher, T., Schliemann, A., y Carraher, D. (2007). En la vida diez, en la escuela cero. México: Siglo veintiuno Editores.
Carvalho, M. y Loila, J. (2008). Investigación cualitativa en educación matemática. México: Limusa.
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. España: Paidós.
Frawley, W. (1999). Vygotsky y la ciencia cognitiva. España: Paidós. Gardner, H. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las
disciplinas. España: Paidós.
Kolmogorov, A. (1976). La Matemática: su contenido, método y significado.
Madrid: Alianza Universidad.
López, G. (2001). Habilidades matemáticas en la educación básica y
normal. México: Grupo editorial Iberoamérica.
Quintana, A. (2009). La estimación en la educación básica y sus vínculos con la aritmética. Tesis de maestría. Cinvestav, México.
Segovia, I., Castro, E., Castro, E., y Rico, E. (1989). Estimación en cálculo y medida. Matemáticas: Cultura y aprendizaje. España: Editorial Síntesis.
Segovia, I., Castro, E. (2009). La estimación en el cálculo y en la medida: fundamentación curricular e investigaciones desarrolladas en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. ISSN. 1696-2095. No 17, Vol. 7 (1) 2009, pp: 499-536.
Steinbring, H. (1991). The Concept of Chance in Everyday Teaching: Aspects of a Social Epistemology of Mathematical Knowlegde. Educational Studies in Mathematics 22, 503-522.
SEP (2002). Introducción a la enseñanza de: Matemáticas. Programas y materiales de apoyo para el estudio. Licenciatura en Educación Secundaria. Segundo Semestre. Programa para la Transformación y el Fortalecimiento Académicos de las Escuelas Normales.
SEP. (1993). Plan y Programas de Estudio. Educación Básica. Secundaria. Dirección General de Desarrollo Curricular. Subsecretaría de Educación Básica y Normal de la Secretaría de Educación Pública.
México.
SEP. (1999). Plan de estudios 1999. Documentos básicos. Licenciatura en educación secundaria. Programa para la Transformación y el Fortalecimiento Académicos de las Escuelas Normales.
Vázquez, O. 2009. Estudio exploratorio sobre el desarrollo de habilidades matemáticas y niveles de razonamiento geométrico con docentes en formación inicial. Ponencia presentada en el Primer Congreso Internacional de Matemáticas Aplicadas. Universidad Politécnica del Valle de Toluca.
Vázquez, O. (2010). Desarrollo de habilidades matemáticas con docentes en formación inicial. Ponencia presentada en el Segundo Congreso Internacional Sobre la Enseñanza de las Matemáticas. UNAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Orlando Vázquez Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.