Professional Development of Teachers from Graduate Education
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.12.thAbstract
The Master's Degree in Educational Sciences has given teachers the opportunity to raise their level of scientific preparation and the development of professional skills, based on the execution of research that seeks solutions to problems in their educational practice. Specifically, the Special Education Mention shows evident transformations in the performance of teachers, as well as in the functioning of school institutions. This research focuses on the proposal of a Professional Development Strategy that integrates in a coordinated manner the actions developed by the multiplicity of factors participating in this process (Academic Committee, deputy directors of pedagogical branches, Faculty of Early Childhood Education, Department of Special Education, Provincial Directorate of Education) to favor the organization of the Master's Degree in Educational Sciences. The results obtained are materialized in the 347 teachers who hold the academic title of Master in Educational Sciences, the 57 who have assumed the role of tutors from the territories, the 21 teachers from the University of Pedagogical Sciences who have increased their experience as tutors, opponents and tribunals, as well as in the elevation of the scientific and methodological preparation that the graduates have to lead the processes that are developed in the current Cuban school.
Downloads
References
Addines, F. (2004). Metodología de la investigación científica. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”: Santiago de Cuba.
Colectivo de autores (2005). Programa de la Maestría en Ciencias de la Educación.
La Habana.
García, G. (2007). Maestría en Ciencias de la Educación: reto a la universalización
del posgrado. Curso No 23. IPLAC. La Habana.
González, O. (2003). El enfoque histórico-cultural como fundamento de la estrategia pedagógica. Conferencia. La Habana.
MES. (2004). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba.
Resolución No. 132/2004. La Habana.
MINED. (2005). Maestría en Ciencias de la Educación de Amplio Acceso. Disponible en CD-ROM. La Habana.
Sierra, RA. (2005). Modelo Teórico para el diseño de una estrategia. En Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Pedagógicas: ”Enrique José Varona”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 T. Hernández N, O. L. Alarcón M., M. Carrera M., J. E. Fragoso A.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.