Notes for a teaching model
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.15.meKeywords:
process, formation, teacherAbstract
One of the actions required by teacher training institutions is to review the reflective part of our teaching work, this aspect being one of the elements that we consider relevant in the training process of teachers, and of the teachers who train teachers themselves, due to the fact that today improving educational practices is based on this and hence the orientation towards professional preparation. On the one hand, only the curricular and instructional aspects have been prioritized to favor teaching and learning. And this is not bad, but it requires that all teachers submit to a more interactive form with our practice, especially since teacher training institutions have not only profiled in their academic profiles professionals who never imagined that they would enter teaching and who, simply because they are professionals, do not submit to a formative and reflective process of their own practices, so that much of what is oriented to future teacher students does not impact beyond the classroom. This somewhat idealistic proposal has given us a new perspective on where all those involved will have to go: as teacher trainers and for the future teachers we train.
Downloads
References
Chehaybar y Kurí, Edith, et al. (1996). La formación docente, perspectivas teóricas y metodológicas. Investigación educativa 6. México: CISE UNAM.
Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. México: UNESCO. Faure, E. Aprender a Ser. UNESCO, Chile: Ed. Universitaria, 1973.
Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana.
OEI. I Conferencia Iberoamericana de Educación. La Habana – Cuba, 1989. OEI. VIII Conferencia Iberoamericana de Educación - Documento de
Trabajo. Sintra-Portugal, 1998.
Stenhouse «La investigación como base de la enseñanza». Selección de textos
Cuarta edición, 1998. Madrid. España. Tmed, 2003.
Torres Santomé, J. A Educación en Tempos de Neoliberalismo. Porto Alegre: Ar L.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 María Adriana Estrada Soza, Elvia Nes Manzano, Martha Imelda Gámez Vizcarra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.