Educational coaching: A methodological proposal to innovate in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.17.oaAbstract
The purpose of this research work is to present an innovative proposal for the development of classroom work, applying educational coaching as a method to enhance generic competencies in students of the Bachelor's Degree in Primary Education, through action research it was possible to reflect on the practice by implementing strategies that directly affected the academic performance of students, the evaluation of the applied strategies was carried out through a 360º evaluation to evaluate competencies such as: Collaborate with others to generate innovative projects and social impact, Use critical and creative thinking, Learn permanently, and Use information and communication technologies, the results allow us to observe that students managed to improve their academic performance by achieving the objective proposed at the beginning of the 8.0 course, on the other hand, the competencies were favored achieving an advance of 7.01% in one semester, which allows us to conclude that educational coaching is an excellent proposal that allows the development of competencies in the student.
Downloads
References
Campos, G. y Pérez, G. (2010). Técnicas documentales y bibliográficas en la investigación. México, Editorial Porrúa.
Dryden G. y Vos J. (2007). La revolución del aprendizaje. México, Grupo Editorial Tomo.
Echeverría, R. (2011). Ética y Coaching Ontológico. Argentina, Granica Ediciones. Eliot, J. (1993). El cambio Educativo desde la Investigación-Acción. Madrid,
Morata Editorial.
Gaetan G. (2012). Coaching Escolar: Para Aumentar el Potencial de Alumnos con Dificultades. España, Narcea Ediciones.
Hernández, R. (2006). Metodología de la Investigación. Perú, McGraw-Hill Interamericana Editores.
Ochoa, J de J y Oropeza R. (2005). Aprendizaje Acelerado, La Revolución Educativa
del Siglo XXI. México, Panorama Editorial.
Secretaría de Educación Pública. (SEP) (2012). Licenciatura en Educación Primaria (Plan 2012). En: http://www.dgespe.sep.gob.mx/planes Accesado el 25 de septiembre de 2012.
Whitmore J. (2011). Coaching: El Método para Mejorar el Rendimiento de las
Personas. España, Paidos Editorial.
Zurbano, J. (1998). Educación para la convivencia y para la paz. Educación Primaria. España, Editorial Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y Cultura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Ofelia Arzate O.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.