Teachers' beliefs about behavioral problems in students with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.23.agAbstract
Hermeneutic research work carried out with seventeen regular and special primary education teachers in order to study their beliefs about behavioral problems and intellectual disability. The beliefs of teachers are revealed regarding the influence that the context has on the proliferation of behavioral problems and disability. An approach is made to the theoretical referent from the beliefs, the teachers, of regular and special education, have in common that their beliefs about intellectual disability are circumscribed or based on their work experience, rather than on updated references of intellectual disability. On the other hand, it was found that the teachers based their beliefs about behavioral problems on the characteristics that they have observed through experience with their students. Finally, the strategies and style to configure the order were also based on their beliefs, the primary and special education teachers used corrective strategies, although the latter also used cognitive strategies.
Downloads
References
American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD). http://www.aaidd.org/Policies/pdf/AAIDDFAQonID.pdf.
APA. 2005. Manual abreviado de la American Psychological Association (APA) para elaborar artículos. Traducción, selección y reedición: Julio A. Varela Barraza. Universidad de Guadalajara. Revisión.
Bigge, Morris L. 1996. Teorías de aprendizaje para maestros. México. 14 reimpresión: Trillas.
Clarizio, Harvey F. y MCCOY, George F. 1981. Trastornos de la conducta en
el niño. México, D.F.: Manual Moderno.
Diario oficial de la federación. 1993. Ley General de Educación. Ultima reforma marzo 2003. México, D.F.
Duran Pizaña, Eustolia. 2005. Creencias de los egresados de posgrado sobre su tarea docente. Culiacán, Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa.
Ferraris, Mauricio. 2002. Historia de la Hermenéutica. 1ra. Ed. México: Siglo veintiuno.
Felix Salazar, Valentín. 2007. Creencias pedagógicas y prácticas de enseñanza del futuro profesor. Culiacán, Sinaloa, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.
Foucault, Michel. 2000. Los Anormales. México: Fondo de Cultura Económica.
Funes, Jaime. 1982. La nueva delincuencia infantil y juvenil. 3ra. Ed.
Barcelona, España: Paidós Educador.
Gadamer, Hans-George. 2001. Verdad y método I. 9na. Ed. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
Gadamer, Hans-George. 2000. Verdad y método II. 4ta. Ed. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
Gadamer,Hans-George. www.cibernous.com/autores/gadamer/teoría/ experiencia.htm.
Gimeno Sacristán, José, et-al. 2000. Atención a la diversidad. Venezuela: Ed. Laboratorio Educativo.
INEGI. 2000. XII Censo General de Población y Vivienda. México. http:inegi. gob.mx
Liston, D.P. y Zeichner, K. M. 1993. Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. 2da. Ed. Madrid, España: Morata.
López, Félix. 2002. Problemas Afectivos y de conducta en el aula. En compilación de Marchesi, Alvaro; Coll, Cesar y Palacios, Jesús. “Desarrollo psicológico y Educación. 3. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales”. 2da. Reimpresión. Madrid, España: Alianza Editorial.
Luckasson, R. y cols. 2002. Mental Retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports. 10th Edition. Washington: AAMR.
Luckasson, R. y cols. 2002. Mental Retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports. 10th Edition. Washington: AAMR Edición en castellano: Retraso mental: definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza Editorial. http://www.feapsandalucia. org/opencms/opencms/Feaps/descarga/categorias/discapacidad/ archivos/10x_DEF._AMMR.pdf.
Martínez M., Miguel. 2001. Comportamiento Humano: nuevos métodos de investigación. 2da. Reimpresión. México: Trillas.
ONU. http://www.un.org/spanish/disabilities/
Varela, Julia y Álvarez-Urias, Fernando. 1999. Arqueología de la escuela.
España: La piqueta.
Villoro, Luis. 1994. Creer, saber, conocer. 8va. Edición. México: Siglo XXI. Vygotski, Lev Semiónovich. 1995. Obras escogidas III. Madrid, España:
Visor Dis., S.A. Edición en Lengua Castellana.
Vygotski, Lev Semiónovich. 1996. Obras escogidas IV. Psicología Infantil.
Madrid, España: Visor Dis., S.A. Edición en Lengua Castellana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 A. L. Gavia P.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.