Daily life and digital competence of Madrid children in primary education. Analysis of a case

Authors

  • Joaquín Paredes Labra Universidad Autónoma de Madrid
  • Ada Freitas Universidad Autónoma de Madrid
  • Gumersindo Díaz Lara Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.17.01.2021.02.jp

Keywords:

ICT, digital divide, family, habitus

Abstract

This study is interested in the daily life with ICT of elementary school students in the region sur-rounding the capital of Spain. It is about analyzing the uses and participation of the digital culture of this group, at a time when public educational pol-icies are working to improve digital competence and digital citizenship in the country. The meth-odology collects the results of 3 case studies with students and educational centers of the aforemen-tioned area, through a descriptive-comparative analysis of the components of digital competence present in the daily lives of these children. She is interested in the processes of incorporation of computer devices in the innovative methodologies of educational centers, which in turn are integrat-ed into the routines of families at home. Among the results, despite its introduction in schools and the interaction sought by them with families me-diated by ICT, the absence of the most significant dimensions of digital competence in the daily lives of these students is observed

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig-Vila y M. Fiorucci (eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas: la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas (págs. 19-30). Alcoy: Marfil.

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding: Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre, European Com- mission. Luxembourg: Publications Office of the European Union

Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa

Cabrera, P. J. (Dir). (2005). Nuevas Tecnologías y exclusión social. Un estudio sobre las posi- bilidades de las TIC en la lucha por la inclusión social en España. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Caridad, M., y Marzal, M. (2006). Políticas de información y alfabetización en información como medios de la inclusión social desde la óptica europea. Inclusão Social, 1, 31–43.

Dussel, I. y Quevedo, L. A. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Fundación Santillana.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Sevilla: Joint Research Centre, Institute for Prospective Tech- nological Studies.

Freitas, A.; Boumadan, M.; Paredes-Labra, J. (2019). La organización de las escuelas que aco- gen programas de un ordenador por niño y el papel de los estudiantes excluidos: Análisis de 5 casos en España. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 175-193

Ortoll, E. (2008). La alfabetización digital en los procesos de inclusión social. Servicios Cen- trales, 39.

Raad, A. M. (2006). Exclusión digital: nuevas caras de viejos malestares. Revista MAD, (14), 40–46.

Sánchez Antolín, P.; Andrés, C.; Paredes-Labra, J. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, 34, 44–58

Van den Bosch, W., Dekelver, J., y Engelen, J. (2010). Incluso: Social software for the social inclusion of marginalized youth. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 19(4), 5–18.

Van Deursen, A. (2010). Internet Skills. Vital assets in an information society. University of Twente. Retrieved from http://doc.utwente.nl/75133/

Van Deursen, A. y Van Dijk., J. (2013). The digital divide shifts to differences in usage. New Media & Society, 16(3), 507–526.

Winocur, R. (2007). Nuevas tecnologías y usuarios. La apropiación de las TIC en la vida co- tidiana. Telos, 73.

Published

2021-06-30

How to Cite

Paredes Labra, J., Freitas, A., & Díaz Lara, G. (2021). Daily life and digital competence of Madrid children in primary education. Analysis of a case. Revista Ra Ximhai , 17(1), 37–51. https://doi.org/10.35197/rx.17.01.2021.02.jp

Issue

Section

Artículos científicos