Daily life and digital competence of Madrid children in primary education. Analysis of a case
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.17.01.2021.02.jpKeywords:
ICT, digital divide, family, habitusAbstract
This study is interested in the daily life with ICT of elementary school students in the region sur-rounding the capital of Spain. It is about analyzing the uses and participation of the digital culture of this group, at a time when public educational pol-icies are working to improve digital competence and digital citizenship in the country. The meth-odology collects the results of 3 case studies with students and educational centers of the aforemen-tioned area, through a descriptive-comparative analysis of the components of digital competence present in the daily lives of these children. She is interested in the processes of incorporation of computer devices in the innovative methodologies of educational centers, which in turn are integrat-ed into the routines of families at home. Among the results, despite its introduction in schools and the interaction sought by them with families me-diated by ICT, the absence of the most significant dimensions of digital competence in the daily lives of these students is observed
Downloads
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig-Vila y M. Fiorucci (eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas: la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas (págs. 19-30). Alcoy: Marfil.
Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding: Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre, European Com- mission. Luxembourg: Publications Office of the European Union
Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa
Cabrera, P. J. (Dir). (2005). Nuevas Tecnologías y exclusión social. Un estudio sobre las posi- bilidades de las TIC en la lucha por la inclusión social en España. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Caridad, M., y Marzal, M. (2006). Políticas de información y alfabetización en información como medios de la inclusión social desde la óptica europea. Inclusão Social, 1, 31–43.
Dussel, I. y Quevedo, L. A. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Fundación Santillana.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Sevilla: Joint Research Centre, Institute for Prospective Tech- nological Studies.
Freitas, A.; Boumadan, M.; Paredes-Labra, J. (2019). La organización de las escuelas que aco- gen programas de un ordenador por niño y el papel de los estudiantes excluidos: Análisis de 5 casos en España. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 175-193
Ortoll, E. (2008). La alfabetización digital en los procesos de inclusión social. Servicios Cen- trales, 39.
Raad, A. M. (2006). Exclusión digital: nuevas caras de viejos malestares. Revista MAD, (14), 40–46.
Sánchez Antolín, P.; Andrés, C.; Paredes-Labra, J. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, 34, 44–58
Van den Bosch, W., Dekelver, J., y Engelen, J. (2010). Incluso: Social software for the social inclusion of marginalized youth. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 19(4), 5–18.
Van Deursen, A. (2010). Internet Skills. Vital assets in an information society. University of Twente. Retrieved from http://doc.utwente.nl/75133/
Van Deursen, A. y Van Dijk., J. (2013). The digital divide shifts to differences in usage. New Media & Society, 16(3), 507–526.
Winocur, R. (2007). Nuevas tecnologías y usuarios. La apropiación de las TIC en la vida co- tidiana. Telos, 73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joaquín Paredes Labra, Ada Freitas, Gumersindo Díaz Lara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.