Influence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder on the self-esteem of elementary school children in Chiapas

Authors

  • Iris Alfonzo Albores

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.17.01.2021.06.ia

Keywords:

self-esteem, Attention Deficit and Hyperactivity, education, elementary school students

Abstract

Currently, children are subjected to endless labels because of behaviors that society qualifies as im-proper, generally they are compared with other children of the same age, noting that their beha-vior differs significantly from what is expected. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neurobehavioral syndrome in childhood and can continue through ado-lescence and adulthood. The manifestations of ADHD appear in childhood, and generate a series of alterations in personal, school and social func-tionality that affect the child’s interaction with society. Therefore, it is necessary to analyze the relationship between children with ADHD and their self-esteem. A correlational quantitative study was carried out using different scales to measure self-es-teem in addition to carrying out psycho-pedagogical and neuropsychological evaluations to identify the indicators of abilities and behaviors that the child presents. The correlation between self-esteem and ADHD was found, among the main results it was found that children who present this disorder tend to develop low self-esteem, thereby achieving the fulfillment of the objectives set.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disor- ders, Fifth Edition. Arlington, VA: American Psychiatric Association. p. 249-257.

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Di- sorders. 4º ed. Washington: APA. Edición española: DSM-IV. Manual de Diagnóstico y Estadística de los Tras- tornos Mentales. Barcelona: Masson; 1995.

Conners, C. K. (2008). Conners 3rd edition manual. Toronto, Ontario, Canada: Multi-Heal- th Systems.

Cubero Venegas, C. M. (2006). Los trastornos de la atención con o sin hiperactividad: una mirada teórica desde lo pedagógico. Actualidades Investigativas en Educación

De la Peña Olvera, F., Ortiz, J. D. P., & Pérez, E. B. (2010). Declaración de Cartagena para el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH): rompiendo el estigma. Revista Ciencias de la Salud, 8(1).

Instituto Nacional de Geografía y Estadística 2010.

Llanos Lizcano, L. J., García Ruiz, D. J., González Torres, H. J., & Puentes Rozo, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Pediatría Atención Primaria, 21(83), 101-108.

Musitu, G., Román, J. M., & Gracia, E. (1988). Familia y educación. Prácticas educativas de los padres y socialización de los hijos. Barcelona: Labor

Orjales, V. I. (1998). Déficit de atención con hiperactividad: manual para padres y educadores.

Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.

Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry. 2007;164:942- 948.

Secretaría de Salud. Programa de acción en salud mental. México. 2002.

Soloviova, Y. V., Duarte, O. E. T., Rojas, L. M., & Zamudio, X. R. (2017). Análisis neurop- sicológico diferencial en dos casos diagnosticados con TDAH. Informes psicológicos, 17(1), 121-141.

Trujillo-Orrego, N., Ibanez, A., & Pineda, D. (2012). Validez del diagnóstico de trastorno por déficit de atención/hiperactividad: de lo fenomenológico a lo neurobiológico (II). Revista de neurología, 54(6), 367-379. Recuperado de: https://www.neurologia.com/ articulo/2011144

Valdes, Carlos. Una escuela especial: la educación de los niños con problemas de aprendizaje.

Ed. Fondo de cultura económica, México, D. F. 1979.

Published

2020-05-30

How to Cite

Alfonzo Albores, I. (2020). Influence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder on the self-esteem of elementary school children in Chiapas. Revista Ra Ximhai , 17(1), 107–118. https://doi.org/10.35197/rx.17.01.2021.06.ia

Issue

Section

Artículos científicos