Analysis of the learning assessment process in telesecundaria. Case study: federalized telesecundaria # 86

Authors

  • Olia Acuña Maldonado
  • Francisco Ricardo Ramírez Lugo

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.06.03.2010.11.oa

Keywords:

evaluation of learning, telesecondary

Abstract

This research is about the learning assessment process in Telesecundaria students. It was born with the concern of knowing the elements that could improve such a process, that is, to ensure that sufficient knowledge has been acquired to be able to access the next school grade. The educational practice of teachers is emphasized, but the theoretical knowledge they have in this regard is also considered, as well as the importance they give to it from the beginning of the school year until the moment of assigning a final grade. Different theoretical proposals are put forward on the evaluation, its conceptions, functions, classification and the techniques and instruments to be used. A tour of the history of Telesecundaria in Mexico is also proposed from its beginning to its current operation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2005a). La Telesecundaria mexicana. Desarrollo y problemática actual. Colección Cuadernos de Investigación. Cuaderno No. 16. Junio 2005. México.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE). (2005b). Situación Actual de la Telesecundaria Mexicana. Junio 2005. México

López Frías, Blanca Silvia. (2005). Evaluación del aprendizaje: alternativas y nuevos desarrollos. México. Editorial Trillas.

Martínez Mediano, Catalina y González Galán, A. (2001). La evaluación para la mejora de la calidad de los centros educativos. Madrid, UNED, Textos de Educación Permanente.

Pineda Moctezuma, Angélica. (2000). Evaluación del Aprendizaje. Guía Para Instructores. México Editorial Trillas.

Santos Del Real, Annette (1998), Historia de la educación secundaria en México, 1923- 1993. Fundación SNTE para la Cultura del Maestro Mexicano. México.

Secretaria de Educación Pública. (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización Educativa de la Educación Básica. Publicado en el Diario Oficial de la Federación el 19 de mayo de 1992. México.

Secretaría de Educación Pública. (1994). Acuerdo Número 200 por el que se establecen normas de evaluación del aprendizaje en Educación Primaria, Secundaria y Normal. Publicado en el Diario Oficial de la Federación el 19 de septiembre de 1994. México.

Tenutto, Marta Alicia. (2001). Herramientas de Evaluación en el Aula. (2da. Edición). Editorial Magisterio del Río de La Plata. Argentina.

Zilberstein Toruncha, José y Valdés Veloz, Héctor. (2001). Aprendizaje Escolar, Diagnostico y Calidad Educativa (Segunda edición) Ediciones CEIDE. México.

Alonso Sánchez, M.; Gil Pérez, D y Martínez- Torregrosa J. (2000). La Evaluación y la Calificación en una Enseñanza Constructivista de las Ciencias. Revista Investigación en la Escuela, No. 30.

Estrella Amador, Ana María. (2000). Linux, una opción de calidad para el sistema de telesecundaria. Revista (SOMECE) Sociedad Mexicana de Computación en la Educación. México.

González Halcones, Miguel Ángel y Pérez González, Noelia (2004). La Evaluación del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Revista de la Escuela Universitaria del Magisterio. Año 29. Número 14. México.

González Zárate, Raúl. (1999). La Telesecundaria, una modalidad educativa exitosa. La Tarea. Revista de Educación y Cultura de la Sección 47 del SNTE. No. 11. Ago. 1999. México.

Paz Ruiz, Vicente. (2000). La Evaluación del Proceso Enseñanza-Aprendizaje, una Tarea Pendiente en el Bachillerato. Revista Xictli. VI, 28, 3:8. UPN, México.

Quesada Castillo, Rocío (2000). Conceptos Básicos de la Evaluación del Aprendizaje. Revista Perfiles Educativos, Nos. 41-42, pp. 48-52.

Zorrilla, Margarita. (2004). La Educación Secundaria en México: Al filo de su reforma. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2004, Vol 2 No. 1. México.

Published

2010-12-31

How to Cite

Acuña Maldonado, O., & Ramírez Lugo, F. R. (2010). Analysis of the learning assessment process in telesecundaria. Case study: federalized telesecundaria # 86. Revista Ra Ximhai , 6(3), 421–443. https://doi.org/10.35197/rx.06.03.2010.11.oa

Issue

Section

Artículos científicos