Institutional governance: an analysis of organizational culture in University Research Centers
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.20.04.2024.03.laKeywords:
governance, institutional governance, organizational culture, university research centers, research qualityAbstract
Governance in public institutions implements policies and regulations issued by government entities to achieve objectives; quality management promotes an organizational culture that strengthens the roots of beliefs and values. The objective was to describe institutional governance and organizational culture as management strategies in Venezuelan University Research Centers (CIU). This is a descriptive study with a non-experimental, cross-sectional, field design. A sample of 48 professors-researchers from 6 CIUs affiliated with public universities in Venezuela was constituted. An important result revealed a positive trend towards the management and governance of the organizational culture deployed in the CIUs; with 39.6% in “Good”; 31.3% in “Very good” and “Acceptable” with 22%. It was concluded that institutional governance is implemented in the institutional management of the CIUs, disseminating and strengthening beliefs and values to raise research quality.
Downloads
References
Acevedo, R. (2009). Implicaciones filosóficas de la eficiencia gerencial. Visión Gerencial, (2), 217-226. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545881011.pdf
Aguilar, V. L. (2006). Gobernanza y gestión pública. Fondo de Cultura Económica. Primera edición electrónica, 2015. https://consultorestema.com/wp-content/uploads/2020/02/Aguilar_villanueva_gobernanza_y_gestionTC.pdf
Alonso, M., & Nápoli, M. (2021). Gobernanza de la investigación científico-tecnológica: orientación de las agendas y evaluación académica en el marco de los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y social (PDTS). Revista de Educación, 0(23), 77-104. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5089/5568
Alvarado, L., y Moreno, Z. (2017). Gobernanza y gestión de calidad en los centros de investigación universitarios. Revista Opción, 33(84), 471-503. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31054991017
Asamblea Nacional. (2024). Ley del Sistema Venezolano para la Calidad. Asamblea Nacional del Poder Legislativo, República Bolivariana de Venezuela, Caracas-Venezuela. https://www.asambleanacional.gob.ve/leyes/sancionadas/ley-del-sistema-venezolano-para-la-calidad#:~:text=Esta%20Ley%20tiene%20por%20objeto%20desarrollar%20los%20principios,Normalizaci%C3%B3n%2C%20Metrolog%C3%ADa%2C%20Acreditaci%C3%B3n%2C%20Certificaci%C3%B3n%2C%20Reglamentaciones%20T%C3%A9cnicas%20y%20Ensayos
Biblioguías-Biblioteca de la CEPAL. Desde el gobierno digital hacia un gobierno inteligente, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2024, 9 de junio). En: https://biblioguias.cepal.org/gobierno-digital/concepto-gobernanza
Cañete, O. (2017). Aproximaciones morfológicas en la modelación digital en arquitectura. Sistematización de experiencias con relación al estudio de crecimientos y fragmentación de tramas vectoriales. Anales de Investigación en Arquitectura, 4(2014), 69–96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6670980
Carro-Suárez, J., Sarmiento-Paredes, S., y Rosano-Ortega, G. (2017). La cultura organizacional y su influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad Empresarial. Estudios Gerenciales, 33(2017), 352–365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006
Díaz, A. (06 de febrero de 2023). Las universidades venezolanas se quedan atrás en los rankings internacionales. Crónica CINCO. https://www.cinco8.com/periodismo/las-universidades-venezolanas-se-quedan-atras-en-los-rankings-internacionales/
Escobar, N., y Ríos, M. (2020). Gobernanza de la administración corporativa en las empresas estatales. Inciso, 22(2), 247-262. http://dx.doi.org/10.18634/incj.22v.2i.1087
Espinel, E., y Calderón, M. (2019). Investigación y difusión científica: Competencias esenciales en la formación universitaria del profesional en ciencias químicas. Tsafiqui, Revista de Investigación Científica, 12(2019), 37-52. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj88PHpo_eEAxXDRzABHTIfDI4QFnoECBAQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F8270472.pdf&usg=AOvVaw2bpYwxfBuOEVBFk7uTdDWZ&opi=89978449
Flores Nessi, E., Meléndez Mora, J., y Mendoza Ysea, R. (2019). Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, 4(14), 62–84. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.3.62-84
Galván, E., y García, J. (2019). La eficiencia y su relación con el éxito de un proyecto según administradores de proyectos en centros de investigación. Fides et Ratio, (17), 193-214. http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v17n17/v17n17_a10.pdf
Garzón, C., y Rodríguez, P. (2019). La gobernanza y su incidencia en los procesos de calidad en las instituciones de educación superior. Revista Boletín Redipe, 8(10), 111-124. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i10.838
López-Reina, T., y Cejas-Martínez, M. (2023). Gobernanza institucional como eje estratégico en la gestión del talento humano y sus prácticas en el Centro de Salud Materno Infantil y Emergencia del IESS de Bahía de Caráquez, 593. Digital Publisher CEIT, 8(3-1), 214-231. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1909
Máynes, A. (2016). Cultura y compromiso afectivo: ¿influyen sobre la transferencia interna del conocimiento? Contaduría y Administración, 61(4), 666–681. https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.06.003
Molina del Pozo, C. (2017). La responsabilidad del investigador en la unión europea. Rights and Science, R&S, (0), 73-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6178807
Morejón-Santistevan, M. (2019). Cultura organizacional: Análisis en las organizaciones públicas del Estado. Polo del Conocimiento, 3(2), 441-452. https://doi.org/10.23857/pc.v4i2.987
Nunez, N., y Cornejo, G. (2018). Haciendo mucho con poco: eficiencia de la investigación científica en el Perú. Revista Espacios, 39(26), 7-10. https://www.revistaespacios.com/a18v39n26/a18v39n26p07.pdf
Padrón-Quindemil, F., Díaz-Contino, G., y Flores, M. (2022). Criterios para la evaluación de la eficiencia de proyectos I+D+i en universidades públicas. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, ReHuSo, 7(2), 119-137. https://zenodo.org/records/6537618
Quimis-Morales, M., y Macías-Loor, F. (2023). Cultura organizacional y su incidencia en la calidad educativa de la Escuela Francisca Vera Robles. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(3), 1475-1491. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.1475-1491
Quintero, C. (2017). Gobernanza y teoría de las organizaciones. Perfiles Latinoamericanos, 25(50), 39-57. https://doi.org/10.18504/pl2550-003-2017
Restrepo, C., y Ramos, S. (2020). La presencia de un modelo de gobernanza en la gerencia estratégica de proyectos: caso aplicable a empresas de consumo masivo. Revista En-Contexto, 8(13), 69–105. https://doi.org/10.53995/23463279.715
Rojas, M., Jaimes, L., y Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista Espacios, 39(6), 11-26. https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p11.pdf
Rojas, M.S., y Rojas M.C. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la Ecología del Desarrollo Humano. Revista Educere, 23(76), 723-735. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459005/html/
Rodríguez-Ponce, E., Pedraja-Rejas, L., Muñoz-Fritis, C., y Araneda-Guirriman, C. (2022). Gestión del conocimiento y cultura organizacional en instituciones de educación superior chilenas. Ingeniare, Revista Chilena Ingeniería, 30(2), 266-278. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000200266
Sabino, C. (2014). El proceso de Investigación. (10a Edición). Episteme.
Torres, E., y Pérez, L. (2017). Factores que inciden en la productividad investigativa. Revista INNOVA ITFIP, 1(1), 105-111. https://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/19/25
Yopán, J., Palmero, N., y Santos, J. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 263-281. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016
Yucra-Camposano, J. (2023). Fortalecimiento de competencias investigativas: Una revisión sistemática de estrategias utilizadas en la educación superior. En Preprints SciELO. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6519
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.