Institutional governance: an analysis of organizational culture in University Research Centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.20.04.2024.03.la

Keywords:

governance, institutional governance, organizational culture, university research centers, research quality

Abstract

Governance in public institutions implements policies and regulations issued by government entities to achieve objectives; quality management promotes an organizational culture that strengthens the roots of beliefs and values. The objective was to describe institutional governance and organizational culture as management strategies in Venezuelan University Research Centers (CIU). This is a descriptive study with a non-experimental, cross-sectional, field design. A sample of 48 professors-researchers from 6 CIUs affiliated with public universities in Venezuela was constituted. An important result revealed a positive trend towards the management and governance of the organizational culture deployed in the CIUs; with 39.6% in “Good”; 31.3% in “Very good” and “Acceptable” with 22%. It was concluded that institutional governance is implemented in the institutional management of the CIUs, disseminating and strengthening beliefs and values to raise research quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, R. (2009). Implicaciones filosóficas de la eficiencia gerencial. Visión Gerencial, (2), 217-226. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545881011.pdf

Aguilar, V. L. (2006). Gobernanza y gestión pública. Fondo de Cultura Económica. Primera edición electrónica, 2015. https://consultorestema.com/wp-content/uploads/2020/02/Aguilar_villanueva_gobernanza_y_gestionTC.pdf

Alonso, M., & Nápoli, M. (2021). Gobernanza de la investigación científico-tecnológica: orientación de las agendas y evaluación académica en el marco de los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y social (PDTS). Revista de Educación, 0(23), 77-104. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5089/5568

Alvarado, L., y Moreno, Z. (2017). Gobernanza y gestión de calidad en los centros de investigación universitarios. Revista Opción, 33(84), 471-503. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31054991017

Asamblea Nacional. (2024). Ley del Sistema Venezolano para la Calidad. Asamblea Nacional del Poder Legislativo, República Bolivariana de Venezuela, Caracas-Venezuela. https://www.asambleanacional.gob.ve/leyes/sancionadas/ley-del-sistema-venezolano-para-la-calidad#:~:text=Esta%20Ley%20tiene%20por%20objeto%20desarrollar%20los%20principios,Normalizaci%C3%B3n%2C%20Metrolog%C3%ADa%2C%20Acreditaci%C3%B3n%2C%20Certificaci%C3%B3n%2C%20Reglamentaciones%20T%C3%A9cnicas%20y%20Ensayos

Biblioguías-Biblioteca de la CEPAL. Desde el gobierno digital hacia un gobierno inteligente, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2024, 9 de junio). En: https://biblioguias.cepal.org/gobierno-digital/concepto-gobernanza

Cañete, O. (2017). Aproximaciones morfológicas en la modelación digital en arquitectura. Sistematización de experiencias con relación al estudio de crecimientos y fragmentación de tramas vectoriales. Anales de Investigación en Arquitectura, 4(2014), 69–96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6670980

Carro-Suárez, J., Sarmiento-Paredes, S., y Rosano-Ortega, G. (2017). La cultura organizacional y su influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad Empresarial. Estudios Gerenciales, 33(2017), 352–365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006

Díaz, A. (06 de febrero de 2023). Las universidades venezolanas se quedan atrás en los rankings internacionales. Crónica CINCO. https://www.cinco8.com/periodismo/las-universidades-venezolanas-se-quedan-atras-en-los-rankings-internacionales/

Escobar, N., y Ríos, M. (2020). Gobernanza de la administración corporativa en las empresas estatales. Inciso, 22(2), 247-262. http://dx.doi.org/10.18634/incj.22v.2i.1087

Espinel, E., y Calderón, M. (2019). Investigación y difusión científica: Competencias esenciales en la formación universitaria del profesional en ciencias químicas. Tsafiqui, Revista de Investigación Científica, 12(2019), 37-52. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj88PHpo_eEAxXDRzABHTIfDI4QFnoECBAQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F8270472.pdf&usg=AOvVaw2bpYwxfBuOEVBFk7uTdDWZ&opi=89978449

Flores Nessi, E., Meléndez Mora, J., y Mendoza Ysea, R. (2019). Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, 4(14), 62–84. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.3.62-84

Galván, E., y García, J. (2019). La eficiencia y su relación con el éxito de un proyecto según administradores de proyectos en centros de investigación. Fides et Ratio, (17), 193-214. http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v17n17/v17n17_a10.pdf

Garzón, C., y Rodríguez, P. (2019). La gobernanza y su incidencia en los procesos de calidad en las instituciones de educación superior. Revista Boletín Redipe, 8(10), 111-124. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i10.838

López-Reina, T., y Cejas-Martínez, M. (2023). Gobernanza institucional como eje estratégico en la gestión del talento humano y sus prácticas en el Centro de Salud Materno Infantil y Emergencia del IESS de Bahía de Caráquez, 593. Digital Publisher CEIT, 8(3-1), 214-231. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1909

Máynes, A. (2016). Cultura y compromiso afectivo: ¿influyen sobre la transferencia interna del conocimiento? Contaduría y Administración, 61(4), 666–681. https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.06.003

Molina del Pozo, C. (2017). La responsabilidad del investigador en la unión europea. Rights and Science, R&S, (0), 73-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6178807

Morejón-Santistevan, M. (2019). Cultura organizacional: Análisis en las organizaciones públicas del Estado. Polo del Conocimiento, 3(2), 441-452. https://doi.org/10.23857/pc.v4i2.987

Nunez, N., y Cornejo, G. (2018). Haciendo mucho con poco: eficiencia de la investigación científica en el Perú. Revista Espacios, 39(26), 7-10. https://www.revistaespacios.com/a18v39n26/a18v39n26p07.pdf

Padrón-Quindemil, F., Díaz-Contino, G., y Flores, M. (2022). Criterios para la evaluación de la eficiencia de proyectos I+D+i en universidades públicas. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, ReHuSo, 7(2), 119-137. https://zenodo.org/records/6537618

Quimis-Morales, M., y Macías-Loor, F. (2023). Cultura organizacional y su incidencia en la calidad educativa de la Escuela Francisca Vera Robles. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(3), 1475-1491. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.1475-1491

Quintero, C. (2017). Gobernanza y teoría de las organizaciones. Perfiles Latinoamericanos, 25(50), 39-57. https://doi.org/10.18504/pl2550-003-2017

Restrepo, C., y Ramos, S. (2020). La presencia de un modelo de gobernanza en la gerencia estratégica de proyectos: caso aplicable a empresas de consumo masivo. Revista En-Contexto, 8(13), 69–105. https://doi.org/10.53995/23463279.715

Rojas, M., Jaimes, L., y Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista Espacios, 39(6), 11-26. https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p11.pdf

Rojas, M.S., y Rojas M.C. (2019). Centros de investigación universitarios, una mirada desde la Ecología del Desarrollo Humano. Revista Educere, 23(76), 723-735. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459005/html/

Rodríguez-Ponce, E., Pedraja-Rejas, L., Muñoz-Fritis, C., y Araneda-Guirriman, C. (2022). Gestión del conocimiento y cultura organizacional en instituciones de educación superior chilenas. Ingeniare, Revista Chilena Ingeniería, 30(2), 266-278. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000200266

Sabino, C. (2014). El proceso de Investigación. (10a Edición). Episteme.

Torres, E., y Pérez, L. (2017). Factores que inciden en la productividad investigativa. Revista INNOVA ITFIP, 1(1), 105-111. https://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/19/25

Yopán, J., Palmero, N., y Santos, J. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 263-281. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016

Yucra-Camposano, J. (2023). Fortalecimiento de competencias investigativas: Una revisión sistemática de estrategias utilizadas en la educación superior. En Preprints SciELO. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6519

Published

2024-12-27

How to Cite

Alvarado-Peña, L. J., Vega-Osuna, L. A., Reyes-Bazúa, X., & Hernández-Medina, S. M. (2024). Institutional governance: an analysis of organizational culture in University Research Centers. Revista Ra Ximhai , 20(4 Especial), 61–85. https://doi.org/10.35197/rx.20.04.2024.03.la

Issue

Section

Artículos científicos