Guide for the review and analysis of documents: proposal from the investigative approach
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.03.jmKeywords:
documentary analysis, research stages, scientific rigor, documentary revision, content analysisAbstract
The quality of an investigation is denoted by this quality in each of its stages. Assuming an attitude of rigor in each task, such as document review, is a sign of investigative commitment. Developing investigative skills is a relevant aspect for the university professor. The context of this study is a fundamental stage: the documentary analysis, specifically the formation of instrumental skills and provide a guide in this stage of the investigation, which has a methodological utility. That is why, a guide for documentary review and analysis from an investigative approach is proposed. To achieve this proposal, a qualitative study was carried out through a process of searching, organizing, and analyzing information around this research stage. The results are presented in the following categories: purposes of the documentary analysis, objectives of the documentary analysis, strategies for the documentary analysis, guide for the revision and the documentary analysis.
Downloads
References
American Psychological Association. (2022). Manual de Publicaciones de la APA. Editorial El Manual Moderno.
Araque-Suárez, C. (2020). Los retos del mundo globalizado, el docente investigador universitario y su práctica pedagógica. Aibi Revista de investigación, administración e ingeniería, 7(2), 50-56. https://doi.org/10.15649/2346030X.577.
Barbón-Pérez, O.G., Calderón-Tobar, A.R., Buenaño-Pesántez, C.V., Pimienta-Concepción, I., Camano-Carballo, L. y Paolasín-Narváez, L.A. (2019). La elaboración de la sección «Discusión» de artículos científicos originales. ¿Un reto para los docentes universitarios? Educación Médica, 20(6), 380-386. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.011.
Barbosa-Chacón, J. W., Barbosa Herrera, J. C., y Rodríguez Villabona, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 27(61), 83-105. https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72555-3
Barbosa-Chacón, J. W., Barbosa Herrera, J. C., y Rodríguez Villabona, M. (2015). Concepto, enfoque y justificación de la sistematización de experiencias educativas: Una mirada" desde" y" para" el contexto de la formación universitaria. Perfiles educativos, 37(149), 130-149.
Bermeo-Yaffar, F., Hernández-Mosqueda J. y Tobón-Tobón, S. (2016). Análisis documental de la V heurística mediante la cartografía conceptual, Ra Ximhai, vol. 12, núm.6, pp. 103-121. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.05.fb
Campos Olazabal, P. J. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. EDUCARE ET COMUNICARE: Revista científica de la Facultad de Humanidades, 8(1), 88-94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397
Carretero-Dios, H., y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de tests en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
Chaumier, J. (1971). Les techniques documentalre. París, PUF, 13.
Clausó García, A. (1993). Análisis documental: el análisis formal. Revista General de Información y Documentación, 3(1), 11. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID9393120011A
CIFE. (2017). Metodología del registro documental para la búsqueda y organización de la información científica (1ra. Ed. ed.). México: CIFE, 2016.
Cortez Torrez, J. A. (2018). El marco teórico referencial y los enfoques de investigación. Apthapi, 4(1), 1036–1062. Recuperado a partir de https://apthapi.umsa.bo/index.php/ATP/article/view/213.
Daros, W. R. (2002). ¿Qué es un marco teórico? Enfoques, 14(1), 73-112.
Estupiñán, M. C., Arias, G. O., & García, I. R. (2013). Alfabetización académica y lectura inferencial. Ecoe Ediciones.
Gómez, D., Carranza, Y., y Ramos, C. (2017). Revisión documental, una herramienta para el mejoramiento de las competencias de lectura y escritura en estudiantes universitarios. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (1), 46-56.
Grajales, T. (2015). Tipos de investigación. En Introducción a los métodos y técnicas de investigación. Selección de lecturas, 55-60. Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.
Guerrero Dávila, G. (2015). Metodología de la investigación. México D.F, México: Grupo Editorial Patria.
Guirao-Goris, S.J. (2015). Utilidad y tipos de literatura. Revista Ene. 9(2). http://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002.
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta Edición). McGraw-Hill Educación.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza-Torres, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Kaufman, A. M. y Rodríguez, M. E. (2001). La escuela y los textos. Argentina: Santillana.
Luque-Martínez, T., Doña-Toledo, L., y Docampo, D. (2016). Influencia del programa Campus de Excelencia Internacional en la posición de las universidades españolas en el ranking de Shanghái. Revista Española de Documentación Científica, 39 (3): e143. doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2016.3.1339.
Martínez-Corona, J.I. y Palacios-Almón, G.E. (2019). Análisis de la Gestión para Resultados en el Marco de la Sociedad del Conocimiento. Revista Atenas, 3(47), 180 – 197.
Máxima Uriarte, J. (2020). Investigación documental, definición y características. Enciclopedia de Humanidades. Obtenido de https://www.caracteristicas.co/investigacion-documental/
Mercado, S. (2008). ¿Cómo hacer una tesis?: Licenciatura, Maestría y Doctorado. (4ta ed.) México: LIMUSA.
Molina-Montoya, N. P. (2005). ¿Qué es el estado del arte?. Ciencia y Tecnología para la Salud Visual y Ocular, (5), 73-75.
Morales, O.A. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Manual para la elaboración y presentación de la monografía. Mérida, Venezuela: Universidad de Los Andes, 1-14.
Morales, O. (2015). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. En Introducción a los métodos y técnicas de investigación. Selección de lecturas. Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184
Orozco Alvarado, J. C., y Díaz Pérez, A. A. (2018). ¿Cómo redactar los antecedentes de una investigación cualitativa?. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 1(2), 66–82. https://doi.org/10.30698/recsp.v1i2.13.
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... y Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic reviews. Revista Española de Cardiología 10(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Peña Vera, T., y Pirela Morillo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad, (16), 55-81.
Pinto Molina, M. (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Boletín de la ANABAD, 39(2), 323-342.
Reyes-Ruiz, L., y Carmona Alvarado, F. A. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio.
Román-Acosta, V., Aniceto-Vargas, P. F., y Román-Julián, R. (2021). Análisis documental de la inteligencia emocional como competencia esencial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9939-9954.
Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Tancara Q, C. (1993). La investigación documental. Temas Sociales, (17), 91-106.
Tobón, S. (2015). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías, México, CIFE.
Tobón, S., Guzmán, C. E., Silvano Hernández, J., y Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradigma, 36(2), 7-36.
Toledano-Toledano, F. (2022). Escritura de artículos científicos para revistas JCR y con un factor de impacto. INDEHUS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Isaías Martínez Corona, Gloria Edith Palacios Almón, Dubelza Beatriz Oliva Garza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.