Bullying at an agricultural university in the State of Mexico

Authors

  • Rosalva Ruíz Ramírez
  • Emma Zapata Martelo
  • José Luis García Cué
  • Antonia Pérez Olvera
  • Beatriz Martínez Corona
  • Gustavo Rojo Martínez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.06.rr

Keywords:

bullying, high school, student profile

Abstract

This research analyzes bullying at the high school level, which belongs to an agricultural university located in the municipality of Texcoco, State of Mexico. The profile of the students who attend the agricultural high school was analyzed, the impact of bullying on education, the risk factors of bullying and its consequences are explained, a phenomenon poorly documented in formative spaces at the high school level and particularly absent in research on agricultural institutions in Mexico. A quantitative research was proposed with a sample of 112 students. A questionnaire was used to collect data, the information was analyzed through univariate descriptive statistics and Sperman correlation analysis. 99.1% of the population surveyed stated that bullying exists at the agricultural high school and pointed out as the main cause the lack of values ​​among the students, who discriminate against their male or female classmates; due to gender stereotypes, it is men who are mainly in the bullying triangle as aggressors, victims or observers. The analysis of bullying in the agricultural high school served to know the profile of the students prone to being victims, aggressors or observers of bullying: they are not friendly or tolerant, they participate in jokes, they are violent, aggressive, jealous, restless and feel uncomfortable with homosexual or transgender people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial. (2003). Gender Equality and the Millenium Development Goals.

Berger, C., Karimpour, R., y Rodkin, P. (2008). “Bullies and victims at school: Perspectives and strategies for primary prevention”, en: T. W. Miller (Ed.), School violence and primary prevention. New York, Springer, pp. 295-322.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona, Anagrama, 159 pp.

Buquet, A., Jenifer, C., Mingo, A., y Hortensia, M. (2013). Intrusas en la Universidad. México, Programa Universitario de Estudios de Género/Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación-UNAM.

Burin, M. (1992). “Nuevas perspectivas de salud mental de las mujeres”, en: A. Fernández (Ed.). Las mujeres en la imaginación colectiva: Una historia de discriminación y resistencias. Buenos Aires, Paidós, pp. 314-332.

Castro, A. (2006). Violencia silenciosa en la escuela. Dinámica del acoso escolar y laboral Bonum.

Buenos Aires.

Comisión Nacional de Derechos Humanos (CNDH). (2014). Recomendación general no. 21 sobre la prevención, atención y sanción de casos de violencia sexual en contra de las niñas y los niños en centros educativos. México, 14 de octubre de 2014.

Connell, R. (2003). Masculinidades. México, Programa Universitario de Estudios de Género-UNAM, 255 pp.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (CONEVAL). (2012). Informe de Evaluación de la Política de Desarrollo Social en México, 250 pp.

Contreras, M. (2008). “La legitimidad social de la violencia”, en: Roberto Castro e Irene Casique (Eds.), Estudios sobre cultura, género y violencia contra las mujeres. México, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias-UNAM, pp. 41-79.

Corsi, J. (2003). “La violencia en el contexto familiar como problema social”, en: Jorge Corsi (Comp.), Maltrato y abuso en el ámbito doméstico. Fundamentos teóricos para el estudio de la violencia en las relaciones familiares, Buenos Aires, Paidós, pp. 15-40.

Defensor del Pueblo. (2007). Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006. Comité Español de UNICEF Madrid, Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.

Del Tronco, J. (2013). La violencia en las escuelas secundarias de México. Una exploración de sus dimensiones. México, FLACSO, p. 76.

Díaz, A. M. (2005). “La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela”, en: Psicothema, 17 (4), pp. 549-558.

. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid, Pearson-educación, Prentice-Hall.

Eisenberg, Ma., Neumark, S. D. y Mary, S. (2003). Associations of weight-based teasing and emotional well-being among adolescents. Archives of Pediatric Adolescent Medicine, 157 (8), pp. 733-738.

Encuesta Nacional sobre Exclusión, Intolerancia y Violencia en Escuelas de Educación Media Superior (2014). México.

Estévez, A., Lourdes, V., Esther, C., Patricia, P. y Orue I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullying: Prevalencia y características. Psicología Conductual, 18 (1), pp. 73-89.

Franco, J. (2013). Cruel modernity. Duke University Press.

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: Una revisión.

International Journal of Psychology, 11 (2), pp. 233-254.

Guerrero, A. (2013). “La institución imaginaria de la violencia en México”, en: Romano Garrido Ricardo (Coord.), Rafael Pérez-Taylor y Raúl Jiménez Guillén, Violencia, poder, imaginarios e incertidumbre. México, Universidad Autónoma de Tlaxcala, pp. 69-89.

Guzmán, C. (2012). “Las locas de la violencia escolar. Un aporte para la discusión”, en: Rayuela, Revista Iberoamericana sobre Niñez y Juventud en Lucha por sus Derechos, 3 (6).

Hemphill, S., Aneta, K., Tod, H., Linda, B., Mun, K., Jonh, T. y Richard, C. (2011). Longitudinal consequences of adolescent bullying perpetration and victimization: A study of students in Victoria, Australia. Criminal Behaviour and Mental Health, 21 (2), pp. 107-116.

Hernández, M. (2008). “La violencia en las escuelas: Un problema actual a solucionar por la educación, la ciencia, la tecnología y la sociedad”, en: Escuela Internacional de Educación Física y Deporte (Eiefd), Revista Iberoamericana de Educación, 46/1, Cuba, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), pp. 1-128. [Consultado en: http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf].

Instituto Interamericano de Derechos Humanos (IDH). (2014). Prevención del acoso escolar bullying y ciberbullying. San José, 418 pp.

Kimmel, M. (1999). “La masculinidad y la reticencia al cambio”, en: Revista Letras. México, La Jornada, pp. 147-148.

Lagarde, M. (1996). “Identidad de género y derechos humanos. La construcción de las humanas”, en: L. Guzmán y S. Pacheco (Comps.). Estudios básicos de derechos humanos IV. San José, Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Mendoza, B. (2012). Bullying. Los múltiples rostros del acoso escolar. México, Pax.

Neufeld, P. (2002). “School Violence. Family Responsibility”, en: Family Journal Counseling and Therapy for Couples and Families. 10 (2), pp. 207-209.

Olweus, D. (1983). “Low School Achievement and Aggressive Behaviour in Adolescent Boys”, en: D. Magnusson y V. Allen (Eds.). Human Development an Interactional Perspective. New York, Academia Press, pp. 353-365.

Olweus, D. (1993). Conductas de acoso y amenaza entre escolares, Madrid, Morata.

. (1999). “Sweden”, en: Peter Ken Smith y Morita, J. Junger Tas, D. Olweus, R. Catalano y P. Slee (Eds.). The Nature of School Acoso Escolar: A Cross National Perspective. London, Routledge, pp. 7-27.

Ortega, R., y Mora, M. J. (2005). Conflictividad y violencia en la escuela. Sevilla: Diada.

Perry, D. (2001). “The Neurodevelopmental Impact of Violence in Childhood”, en: D. Schetky y E.P. Benedek (Eds.). Textbook of Child and Adolescent Forensic Psychiatry. Washington, American Psychiatric Press, pp. 221-238.

Ramírez, A. (2009). Hombres violentos. Un estudio antropológico de la violencia masculina.

México, Plaza y Valdés.

Rigby, K. y Smith, P. (2011). “Is school bullying really on the rise?” en: Social Psychology of Education. 14 (4), pp. 441–455.

Rigby, K. (2003). “Consequences of bullying in schools”, en: Canadian Journal of Psychiatry (48),

pp. 583-590.

Ruiz, R. R., García, C. J. y Pérez, O. Ma. (2014). “Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: Caso Universidad Autónoma de Sinaloa”, en: Ra Ximhai, 10 (5), pp. 51-74.

Runyan, D., Corrine, W., Robin, I., Fatma, H. y Laurie, R. (2002). “Child abuse and neglect by parents and other caregivers”, en: E.G. Krug, L.L. Dahlberg, J. A. Mercy, A.B. Zwi and R. Lozano (Eds.). World Report on violence and Health. Geneva, Switzerland, World Health Organization.

Sanmartín, J. (2010). La violencia y sus claves. Barcelona, Ariel.

Secretaría de Seguridad Pública (SSP) y Secretaría de Educación Pública (SEP). (2007). Guía básica de prevención de la violencia en el ámbito escolar.

Suárez, San Román, B., Martelo, E., Carrillo, R., Toalá, N., y Rosas, J. (2011). ¿Y las mujeres rurales?

Avances y desafíos en las políticas públicas. México: Indesol y GIMTRAP, A.C.

Sullivan, K., Cleary, M. y Sullivan, G. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria. El acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo. Barcelona, Ediciones Ceac.

Wolf, C. y Esteffan, K. (2008). “Bullying: Una mirada desde la salud pública”, en: Revista Chilena de Salud Pública, 12(3), pp. 181-187.

Zapata, M. E. y Ruiz, R. R. (2015). “Respuestas institucionales ante la violencia escolar”, en: Ra Ximhai, 11(4), julio-diciembre, pp. 475-491.

Published

2016-06-30

How to Cite

Ruíz Ramírez, R., Zapata Martelo, E., García Cué, J. L., Pérez Olvera, A., Martínez Corona, B., & Rojo Martínez, G. (2016). Bullying at an agricultural university in the State of Mexico. Revista Ra Ximhai , 12(1), 105–126. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.06.rr

Issue

Section

Artículos científicos