Cooperative games as an alternative to generate comprehensive peace in schools in the State of Mexico

Authors

  • Xochitlally Arévalo Sánchez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.23.xa

Keywords:

impossible peace, comprehensive peace, cooperative games

Abstract

This document will first present the situation of impossible peace within elementary schools, using as reference records from field diaries kept in secondary schools, and then propose cooperative games as a pedagogical alternative to promote comprehensive peace in schools in the State of Mexico, analyzing the above from the methodological perspective of Latin American peace studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auzmendi, L. (2004). Juegos cooperativos de ayer y hoy. LESTONNAC. Disponible en: http://www.intered.org/sites/default/files/juegos-cooperativos/juegos-cooperativos-de- ayer-y-de-hoy.pdf Consultado el 28 de octubre de 2015.

Cascón. (2006). La alternativa del juego [1], juegos y dinámicas de educación para la paz, Catarata, Madrid.

Castillo, R. F., Mancilla, S. H., Quezada, L. F. y Vivallo, R. G. (2015). El Juego Cooperativo Como Herramienta De Aprendizaje, en revista de Educación Física, Universidad de Antioquia. Disponible en:

http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/viref/article/view/18921 Consultado el 21 de octubre de 2015.

Sandoval, F. E. A. (2014). “Educación, paz integral sustentable y e democracia, Ra – Ximhai.

México.

Salazar, M. I. I. (2012). No todas las violencias escolares son bullying… pero todas nos dañan. Montiel &Soriano editores. Disponible en: http://www.ugr.es/~fmunoz/documentos/Paz%20imperfecta.html. Fecha de consulta 5 de noviembre de 2015

Figura 1: http://tupolo.blogspot.mx/2008/04/medio-fsico-de-polotitln.html http://www.eumed.net/libros- gratis/2010e/843/Educacion%20para%20la%20paz%20en%20Mexico.htm

Published

2016-06-30

How to Cite

Arévalo Sánchez, X. (2016). Cooperative games as an alternative to generate comprehensive peace in schools in the State of Mexico. Revista Ra Ximhai , 12(3 Especial), 335–343. https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.23.xa

Issue

Section

Artículos científicos