Good practices in the training of early childhood education professionals

Authors

  • Elsy Fuentes Garí
  • Milagros Mederos Piñeiro
  • Liset Veitía Mederos

Keywords:

projects, UNESCO, curricula, formation process

Abstract

The UNESCO Associated Schools Project Network (RedPEA) is a project for the improvement of educational practices that implements a self-management model to achieve quality. The work presented socializes the good practices carried out in the training of early childhood education professionals at the “Marta Abreu” Central University of Las Villas, with the insertion of the objectives and priorities of RedPEA. It constitutes a partial result of a pedagogical investigation in order to achieve a general theoretical-methodological conception to insert the objectives and priorities of the network in the initial training process of the professional. Participatory action research is applied, with the support of theoretical and empirical methods, including: document analysis, group interviews, observation, focus groups and photographs, which allow the development of evaluative analyses and the enrichment of existing theory. Significant results so far show that students are expanding their knowledge of important processes at a global level, taking a positive position to contribute with their actions to sustainable development, to promote peace, to fight for human rights, to respect others and to foster intercultural learning. They show changes in their ways of acting, in the university context and in their work practice, they transmit their knowledge, promote culture, environmental protection, energy saving, compliance with the law, sexuality, nutritional education, physical and mental health care, and responsible behavior. They express greater development of pedagogical-professional skills to plan, execute and control educational strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. REICE

- Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 200. http://www.rinace.net/arts/vol4num2e/art5.htm [Accesado el 11 de enero 2014].

Bulgado, D. (2015). Metodología para incorporar al proyecto científico- educativo del IPVCE Ernesto Guevara los proyectos de las escuelas asociadas a la UNESCO. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santa Clara, Universidad Central “Marta Abreu de las Villas”.

Colectivo de autores. Hacia una cultura de paz, disponible en: http://www.unesco.org/cpp/sp/proyectos/cppinfo.htm [Accesado el 14 de mayo 2015].

Hacia una cultura de paz", disponible en: http://www.unesco.org/cpp/sp/proyectos/cppinfo.htm. [Accesado el 14 de mayo 2015.

Hernández, L. (2013). “Por una educación de calidad y para todos desde la perspectiva del Movimiento de escuelas asociadas de la UNESCO”. Conferencia dictada durante el evento provincial Pedagogía 2013. Villa Clara. Cuba.

Hernández, R., Metodología de la Investigación. Quinta edición. Disponible en: http://www.FreeLibros.com. [Accesado el 14 de mayo 2015].

Horruitiner, P. (2007). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, MES.

LLivina, M. (2011). Estudio Comparativo en la formación de profesores de Secundaria Basica. La Habana, Educación Cubana.

Rodríguez, V. Y. (2009). La preparación de los docentes para atender el proyecto Patrimonio en el Seminternado Fernando Cuesta Piloto, como escuela asociada a la UNESCO. Tesis en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación. Mención: Educación Primaria.

UNESCO. (2011). Escuelas Asociadas. Programa de investigación e innovación para la mejora de la calidad educativa. https://www.unesco.org [Accesado el 6 de febrero 2015].

UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes, disponible en: https://www.unesco.org [Accesado el 6 de febrero 2015].

Published

2016-12-31

How to Cite

Fuentes Garí, E., Mederos Piñeiro, M., & Veitía Mederos, L. (2016). Good practices in the training of early childhood education professionals. Revista Ra Ximhai , 12(5 Especial), 59–72. Retrieved from https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/469

Issue

Section

Artículos científicos