Characterization of the development of the motor sphere in schoolchildren with mental retardation
Keywords:
research, diagnosis, motricity, special educational needsAbstract
The characterization of schoolchildren with special educational needs is one of the lines of research prioritized by the Latin American Reference Center for Special Education. The comprehensive characterization of minors diagnosed with mental retardation is an urgent need when it is desired to offer an educational response tailored to their particularities. In order to contribute to this goal, the research presented here was designed to characterize the development of the motor sphere in schoolchildren with moderate mental retardation. To achieve this, the indicators and instruments required to carry out the characterization were delimited based on the triangulation of sources and authors, selecting those that correspond to the peculiarities of the minors, which were submitted to the consultation by a group of external evaluators. They agreed that the proposed indicators and instruments have scientific rigor and are sufficient to characterize the development of the motor sphere, making their use possible. After applying these instruments to a group of 21 schoolchildren with moderate mental retardation, it was noted that an adequate development of the postural system, body scheme, orientation in space, laterality and rhythm predominates, however, indicators such as tonic function, dynamic coordination, facial expressiveness and visual-motor coordination are affected.
Downloads
References
Berrío, S. M. (2010). Modelo pedagógico para el desarrollo de la psicomotricidad en escolares con retraso mental moderado que presentan síndromes agravantes. Tesis de Doctorado. Ciego de Ávila, Instituto Superior Pedagógico de Ciego de Ávila.
Guerra, S., (comp). (2005). La educación de alumnos con diagnóstico de retraso mental,Ciudad de La Habana,Editorial Pueblo y Educación.
Hernández, L. M. (2008). Sistema de instrumentos para el diagnóstico integral del desarrollo de la coordinación dinámica manual en escolares con retraso mental moderado. Tesis de Maestría. Villa Clara, Universidad Central “Marta Abreu de las Villas”.
Luria, A. R. (1982). Las funciones corticales superiores del hombre, 1a reimpresión, Ciudad de La Habana, Editorial Científico – Técnica.
Ministerio de Educación y Cultura. (2003). Desarrollo cognitivo y motor, 1a edición, Madrid, Secretaría General Técnica centro de publicaciones.
Molina, D. (1982). Psicomotricidad III: Educación Gestual. La importancia de la acción en los primeros años del desarrollo, 4a edición, Buenos Aires, Editorial Losada S.A.
Molina, D. (1983a). Psicomotricidad I: La coordinación visomotora y dinámica manual del niño infradotado, 7a edición, Buenos Aires, Editorial Losada S.A.
Molina, D. (1983b). Psicomotricidad II: El niño deficiente mental y psicomotor, 7a edición, Buenos Aires, Editorial Losada S.A.
Sánchez, S. (2004). Enciclopedia de la Educación Infantil. Recursos para el desarrollo del currículum,
a edición, México, Editorial Santillana.
Vaizman, N. P. (1983). Psicomotricidad de los niños oligofrénicos, 2a edición, Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Vygotsky, L. S. (1989). Obras Completas: Fundamentos de Defectología, TOMO V, edición cubana, Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Yera, M. (2001). Programa para la estimulación del desarrollo grafomotor de los niños y niñas del grado preescolar. Tesis de Doctorado. Villa Clara,Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela Morales”.
Zazzo, R., et al. (1970). Manual para el examen psicológico del niño, edición cubana, Ciudad de La Habana, Editorial Científico – Técnica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Lissette María Hernández Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.