Guidance aimed at improving the quality of life in family and community coexistence
Keywords:
quality of life, coexistence, families, communityAbstract
Quality of life is a term that has been used more profusely in recent years, it is a social concept in permanent change. The Cuban school professional constitutes one of the fundamental links that contribute to the quality of the educational system. They are faced with the challenge of providing guidance in order to achieve a favorable environment for coexistence in families and the community. To coexist is to share, and to advance on that path, participation must be encouraged. Only in a positive social climate do phenomena such as commitment, motivation and involvement with society arise and develop. With this research, the behavior of quality of life in family and community coexistence is identified in the context of the work performance of the graduate in Pedagogy-Psychology in the different education systems, and an approach and verification of the need to train teachers who guarantee guidance on the subject is analyzed. This work reflects on the study carried out on this issue and confirms that it is necessary to work in a cooperative manner to complement the investigations and analyses; to contribute without prejudice the accumulated research of our institutions and the proposals with theoretical and methodological reflections that change the logic of thought, especially in the quality of life in coexistence that can be addressed by systematizations and proposals that encourage family and community participation in promoting a climate of tolerance and acceptance of the other. Education and its professionals must guarantee the contribution of culture and education to sustainable development and the need to respect peace, non-violence, cultural diversity, local and traditional knowledge, wisdom, universal principles such as human rights, equality between men and women, democracy, justice, which leads to having quality of life.
Downloads
References
Blanco, A. (1999). Algunas cuestiones del desarrollo moral de la personalidad. La Habana, Pueblo y Educación.
Castro, F. (2003). Selección de Discursos. La Habana, Pueblo y Educación.
Martínez, M. (2015). “Una paradoja: luchemos por la paz desde nuestras trincheras. Entendiendo la violencia en las escuelas a fin de tornarla en paz” en Revista Ra Ximhai [En Línea] No. 4. Julio- Diciembre 2015 disponible en http:// revista raximhai.edu.mx [consultado 20 de marzo 2016]
Unesco. (2011). Documento declaración IV Encuentro de RedES Universitarias, Asociaciones y Consejos de Rectores de América Latina y el Caribe, disponible en: http://www.unesco.org/declaracion.buenosaire.pdf [consultado 13 de marzo 2016]
Unesco. (2014). Documento declaración de Aichi-Nagoya sobre la Educación para el Desarrollo Sostenible. (2014). Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm [consultado 20
de marzo 2016]
González, G. (2001). Aprender a Vivir. La Habana, Pueblo y Educación.
Suárez, M. (2009). Alfabeto de Mamá y Papá. La Habana, Pueblo y Educación. Vigotsky, L. (1979). Pensamiento y Lenguaje. La Habana, Pueblo y Educación.
UNESCO. (2005). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. Disponible en: http://www.unesco.org/education [consultado 20 de marzo 2016]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Lutgarda Hernández Alba, Odalis Ruiz Pérez, Bárbara Tristá Álvarez, Yaima Delgado González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.