Primary school teacher's experiences of improving the use of GeoGebra

Authors

  • María Luz Fuentes Pérez
  • Jorge Francisco González Concepción

Keywords:

software tools, geometry, grad studies, motivation, sistematization

Abstract

This article presents the results of the experience of two researchers in the training of 15 primary school teachers in practice through a postgraduate course, with the purpose of training them to use the dynamic geometry software Geogebra in the teaching-learning process that they develop in their classrooms. It is a research that used the systematization of experiences as a methodology and as research methods participatory observation to get to know the moods and difficulties of the trainees during class activities, group interviews to gather data on the participants in the course and with directors of primary education to know the expectations and results related to this training and the application of PNI to know the opinions after some of the teaching activities that were considered relevant. The results obtained show how progress is made in the training of teachers to use Geogebra and mention some lessons that emerge from the systematization about the conception that a course should have where it is intended to prepare teachers who are not digital natives in the use of the aforementioned software.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcenas, A. (2012). «Prefacio». En G. Sunkel y D. Trucco (eds.), Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina. Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile: CEPAL, p. 13. Disponible en: www.cepal.org/publicaciones/xml/4/48484/LasTecnologiasDigitales.pdf .

Berdard, J. y Ecke, R. A. (2002). Resolução de problemas gráficos utilizando a geometria dinâmica. Disponible en:

http://www.scholar.google.com/url?sa=U&q=http://www.uniandrade.br/simposio/pdf/m at110.pdf

Cuba. Ministerio de Educación. (2014). Programa de Matemática de primero a sexto grado. Cuba, Editorial Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2004). Reglamento de la educación de postgrado de la La Habana, MES.

González, J (2014). Los software de geometría dinámica en el proceso de enseñanza aprendizaje de la geometría sintética plana. Tesis en opción al grado de doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Disponible en: http://biblio.uclv.edu.cu/.

Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana, el modelo de formación. La Habana, Pueblo y Educación.

Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Bolivia, en el Seminario ASOCAM. Disponible en: http://intranet.catie.ac.cr/intranet/posgrado/Met%20Cual%20Inv%20accion/2008/Seman a%208/335%20DESAFIOS%20Y%20DILEMAS%20SISTEMATIZACON.pdf

Martí, J. (2009). Obras Completas. Tomo XI. La Habana, Pueblo y Educación.

UNESCO. (2005). Formación docente y las tecnologías de información y comunicación. Estudios de casos en Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, México, Panamá, Paraguay y Perú. OREALC / UNESCO Santiago, Chile. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001410/141010s.pdf

Published

2016-12-31

How to Cite

Fuentes Pérez, M. L., & González Concepción, J. F. (2016). Primary school teacher’s experiences of improving the use of GeoGebra. Revista Ra Ximhai , 12(5 Especial), 113–128. Retrieved from https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/473

Issue

Section

Artículos científicos