Living with conflict and without violence in school: proving as a peace strategy
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.01.etKeywords:
conflict, peace education, violence, proventionAbstract
This paper is divided into three sections. First, it aims to reflect on the role played by conflict, not only in school organization, but in our daily lives. Second, it describes two cases that clearly exemplify the conflicts and complaints that are handled by the Regional Subdirectorate of Basic Education, Naucalpan, so that the reader has elements of understanding about the importance of provision within the life of schools. Finally, and as a conclusion, it recognizes the progress made to date in the area of Education for Peace, proposing provision, even at the level of public policy, as an alternative to improve coexistence in our schools.
Downloads
References
• Burton, J. (1990). Conflict: Resolution and Provention.
• Cabezudo, A. (2009). Conferencia Magistral Cátedra UNESCO de Educación para la Paz 2005 2006. Puerto Rico.
• Cascón, P. (2000). Educar en y para el Conflicto. Barcelona.
• Cascón, P. (2004). Maleta Pedagógica “Educar para la Paz y el conflicto”. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
• Galltung, J. (1995). Violencia, Paz e investigación sobre la paz, en Investigaciones Teóricas. Sociedad y cultura contemporánea. Madrid: Tecnos.
• Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Bakeaz.
• Helena, C. (1998). Tú Ganas, Yo Gano. Madrid: Artes Gráficas COFAS.
• Iglesias, C. (1999). Educar para la paz desde el conflicto. México.
• Jares, X. (1999). Educación para la Paz. España: Popular, S.A.
• Jares, X. (2002). Educación y Derechos Humanos. España: Popular.
• Lederach, J. (1992). Enredos, Pleitos y Problemas. Una guía práctica para ayudar a resolver conflictos. Ediciones Clara-Semilla .
• Lederach, J. P. (1984). Educar para la Paz. Fontamara.
• Lederach, J. P. (2003). El pequeño libro de Transformación de Conflictos. E.E.U.U.: Good Books.
• Seminario de Educación para la Paz-APDH. Educar para la Paz. Una
propuesta posible. (1995). Madrid: Los libros de la Catarata.
• Vinyamata, E. (2001). Conflictología, Curso de Resolución de Conflictos. Barcelona: Editorial Planeta, S.A.
• Vinyamata, E. (s.f.). Iniciación a la Conflictología. Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Elizabeth Tostado Reyes, Saúl Alejandro García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.