Living with conflict and without violence in school: proving as a peace strategy

Authors

  • Elizabeth Tostado Reyes
  • Saúl Alejandro García

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.01.et

Keywords:

conflict, peace education, violence, provention

Abstract

This paper is divided into three sections. First, it aims to reflect on the role played by conflict, not only in school organization, but in our daily lives. Second, it describes two cases that clearly exemplify the conflicts and complaints that are handled by the Regional Subdirectorate of Basic Education, Naucalpan, so that the reader has elements of understanding about the importance of provision within the life of schools. Finally, and as a conclusion, it recognizes the progress made to date in the area of ​​Education for Peace, proposing provision, even at the level of public policy, as an alternative to improve coexistence in our schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Burton, J. (1990). Conflict: Resolution and Provention.

• Cabezudo, A. (2009). Conferencia Magistral Cátedra UNESCO de Educación para la Paz 2005 2006. Puerto Rico.

• Cascón, P. (2000). Educar en y para el Conflicto. Barcelona.

• Cascón, P. (2004). Maleta Pedagógica “Educar para la Paz y el conflicto”. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.

• Galltung, J. (1995). Violencia, Paz e investigación sobre la paz, en Investigaciones Teóricas. Sociedad y cultura contemporánea. Madrid: Tecnos.

• Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Bakeaz.

• Helena, C. (1998). Tú Ganas, Yo Gano. Madrid: Artes Gráficas COFAS.

• Iglesias, C. (1999). Educar para la paz desde el conflicto. México.

• Jares, X. (1999). Educación para la Paz. España: Popular, S.A.

• Jares, X. (2002). Educación y Derechos Humanos. España: Popular.

• Lederach, J. (1992). Enredos, Pleitos y Problemas. Una guía práctica para ayudar a resolver conflictos. Ediciones Clara-Semilla .

• Lederach, J. P. (1984). Educar para la Paz. Fontamara.

• Lederach, J. P. (2003). El pequeño libro de Transformación de Conflictos. E.E.U.U.: Good Books.

• Seminario de Educación para la Paz-APDH. Educar para la Paz. Una

propuesta posible. (1995). Madrid: Los libros de la Catarata.

• Vinyamata, E. (2001). Conflictología, Curso de Resolución de Conflictos. Barcelona: Editorial Planeta, S.A.

• Vinyamata, E. (s.f.). Iniciación a la Conflictología. Barcelona.

Published

2015-06-30

How to Cite

Tostado Reyes, E., & Alejandro García, S. (2015). Living with conflict and without violence in school: proving as a peace strategy. Revista Ra Ximhai , 11(1), 19–32. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.01.et

Issue

Section

Artículos científicos