Respecting diversity to prevent discrimination in schools

Authors

  • Bianca Esthela Cárdenas Santillana
  • Mariana del Rocío Aguilar Bobadilla

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.09.bc

Keywords:

remittances, labor insertion, knowledge, productive activities

Abstract

There are different conceptions about the meaning of discrimination and different conceptions about how to deal with it. One of them is attention to diversity, which is based on the idea of ​​human beings with differences and singularities, where interpersonal relationships are built on individual differences, on diversity. And discrimination is precisely established in the opposite idea, that is, the fear of what is different, and in that fear different types of violence are also built that wear down the social fabric. Attention to diversity emerges from the paradigm of peace and different theorists have contributed to its construction and above all to the prevention of discrimination in schools by each of the members of the school community (students, parents, teachers, directors and administrative staff).

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Asuaje León, Rosa Amelia: “La pedagogía existencial y la resiliencia como principios de enseñanza a personas con diversidad funcional. Un estudio de caso.” en Educere, 2013, vol. 17, núm. 56, enero-abril, Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela. pp. 77-88. Disponible en: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=35630150019

• Botías Pelegrín, Francisco, et al (2012), Necesidades educativas especiales. Planteamientos prácticos. Atención a la diversidad. Madrid: Wolters Kluwer.

• Callejas Fonseca, Leopoldo; Piña Mendoza, Cupatitzio: “La estigmatización social como factor fundamental de la discriminación juvenil.” en El Cotidiano, 2005, núm. 134, noviembre-diciembre, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, Distrito Federal, México. pp. 64-70. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32513409.

• Durán Cruz, Liliana (2012). “Hacia la pedagogía de la convivencia”. En: Bello Domínguez, Juan y Aguilar Bobadilla, Mariana del Rocío (Coord.). Diálogo entre la interculturalidad y la inclusión. Hacia una pedagogía de la convivencia. Págs. 59-105. México: Torres Asociados

• García Clarck, Rubén R. (2006), Derecho a la diferencia y combate a la discriminación. Cuadernos de la igualdad. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación: México.

• Gutiérrez Espíndola, José Luis: “El CONAPRED y la lucha contra la discriminación en México”. El Cotidiano, 2005, núm. 134, noviembre- diciembre, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, Distrito Federal, México pp. 12-22. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=32513403.

• Hottois, Gilbert: “La diversidad sin discriminación: entre modernidad y posmodernidad.” Revista Colombiana de Bioética, 2007, vol. 2, núm. 2, julio-diciembre, Universidad El Bosque. Bogotá, Colombia. pp. 45-76. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189217250003.

• Ibáñez, Nolfa: “El contexto interaccional y la diversidad en la escuela”. Estudios Pedagógicos, 2010, vol. XXXVI, núm. 1, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile, pp. 275-286. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=173516404015.

• López Fernández, María del Pilar: “El concepto de anomia de Durkheim y las aportaciones teóricas posteriores”. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, 2009, vol. IV, núm. 8, julio diciembre,

Universidad Iberoamericana, Ciudad de México, Distrito Federal, México, pp. 130-147. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=211014822005.

• Monsalvo Díez, Eugenio; Carbonero Martín, Miguel Ángel: “La atención a la diversidad como ideología educativa”. Revista de Psicodidáctica, 2005, vol. 10, núm. 1, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea,Vitoria- Gazteis, España, pp. 93-102. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=17514745009.

• Nonato Ferreira do Nascimento, Raimundo: “Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 2014, vol. XX, núm. 40, Universidad de Colima, Colima, México, pp. 175-179. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=31632785009.

• Pérez Islas, José Antonio: “La discriminación sobre jóvenes. Un proceso de construcción”. El Cotidiano, 2010, núm. 163, septiembre-octubre, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, Distrito Federal, México, pp. 35-44. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=32515913005.

• Rincón Gallardo, Gilberto: “Rasgos y retos de la lucha contra la discriminación en México” El Cotidiano, 2005, vol. 21, núm. 134, noviembre-diciembre, Universidad Autónoma Metropolitana: Azcapotzalco México, pp. 7-11. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32513402.

• Rodríguez Zepeda, Jesús (2004). ¿Qué es la discriminación y cómo combatirla? México: Cuadernos de la igualdad. Consejo Nacional para prevenir la discriminación.

• Sánchez Carreño, José; Ortega de Pérez, Eglis: “Pedagogía de la diversidad: elementos que la fundamentan”. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 2008, vol. 9, núm. 1, junio, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas, Venezuela, pp. 123-135. En: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=41011135006.

• Trillos Amaya, María: “Por una educación para la diversidad”. Nómadas

(Col), 2001, núm. 15, octubre, pp. 162-177. Universidad Central, Bogotá, Colombia. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105117927015.

• Velázquez Reyes, Luz María (2014), ¿Estás bien? Pongamos alto a la violencia en la escuela. México: Colegio de investigadores en Ciencias de la Educación.

Published

2015-06-30

How to Cite

Cárdenas Santillana, B. E., & Aguilar Bobadilla, M. del R. (2015). Respecting diversity to prevent discrimination in schools. Revista Ra Ximhai , 11(1), 169–186. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.09.bc

Issue

Section

Artículos científicos