Violence among ITLM's new students

Authors

  • Zenia Isabel Castro Borunda
  • María Guadalupe Naranjo Cantabrana
  • Nora Patricia Ayala Bobadilla

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.03.zc

Keywords:

technological higher education, psychological, economic, patrimonial, sexual

Abstract

In accordance with the vision of TecNM, this research was carried out on violence in new youth entering ITLM in the 2014-2015 cycle; to identify whether they have experienced situations of violence. The universe of study was 1,187 students, the research instrument was the questionnaire with 34 items, applied to a representative sample of 489 students and significant results were obtained: 23.11% reported having suffered psychological violence, 9.20% physical violence, 7.77% patrimonial violence, 6.75% economic violence and 5.32% sexual violence. As can be seen, even when there is no drastic problem, it is important to generate care programs to prevent violence and to care for or guide those who suffer from it. Given the current context that youth live in, it is important to have public policies and action programs to address this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Congreso del Estado Libre y Soberano de Sinaloa. (2013). Ley de Acceso de las mujeres a una vida libre de violencia para el Estado de Sinaloa. Artículo 2.. Disponible en: http://docs.mexico.justia.com.s3.amazonaws.com/estatales/sinaloa/ley-de-acceso-a-las- mujeres-a-una-vida-libre-de-violencia-para-el-estado-de-sinaloa.pdf

Blair, E. (2009). Aproximación teórica al concepto de violencia: avatares de una definición. Política y cultura, Issue 32, pp. 9-33.

Bojórquez, J., López, L., Hernández, M. y Jiménez, E. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso del software Minitab. Disponible en: http://www.laccei.org/LACCEI2013- Cancun/RefereedPapers/RP065.pdf [Último acceso: 9 Agosto 2015].

Bona, C. (2015). Global Teacher Prize. Disponible en: http://www.globalteacherprize.org/es/finalist/cesar-bona-garcia [Último acceso: 28 Agosto 2015].

Cámara de Diputados. Congreso de la Unión. (2015). Constitución Política. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/htm/1.htm

Cámara de Diputados. Congreso de la Unión. (2015). Ley General para la igualdad entre mujeres y hombres. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lgimh.htm

Congreso de la Unión. (2015). Ley General de Acceso de las mujeres a una vida libre de violencia. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAMVLV_040615.pdf [Último acceso: 9 Agosto 2015].

Consejo Nacional de la Población. (2015). Violencia emocional, física, sexual y económica.

Disponible en:

http://www.violenciaenlafamilia.conapo.gob.mx/en/Violencia_Familiar/Violencia_emocio nal_fsica_sexual_y_econmica

Dirección General de Educación Superior Tecnológica. (2012). Modelo Educativo para el siglo XXI. Formación y Desarrollo de competencias profesionales. México, D.F.: Dirección General de Educación Superior Tecnológica.

Enfoque de Igualdad.org. (2015). Violencia patrimonial. Disponible en: http://www.enfoquedeigualdad.org/tipos-de-violencia/patrimonial

Fernández, I. (2003). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Nancea, S.A.. Gobierno de la República. (s.f.). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Disponible en:

http://pnd.gob.mx/

Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

INEGI. (s.f.). Estadística Descriptiva. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/inegi/spc/doc/INTERNET/Estad%C3%ADstica%20Descriptiva.pdf

Krug, E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B. y Lozano, R. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington: Organización Panamericana de la Salu.

Ledesma, R., Molina, G. y Valero, P. (2007). Análisis de consistencia interna mediante Alfa de Cronbach: un programa basado en. Psico-USF, 7(2), pp. 143-152.

Ministerio de Educación Pública. (2012). Protocolo específico sobre violencia física, psicológica y sexual. Disponible en: http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/violencia_0.pdf

Ministerio de Justicia y Derechos Humanos, s.f.. Violencia de Género. Tipos y Modalidades de Violencia. Disponible en: http://www.jus.gob.ar/areas-tematicas/violencia-de- genero/tipos-y-modalidades-de-violencia.aspx

Naciones Unidas. (2013). Antecedentes. Disponible en: http://www.un.org/es/events/nonviolenceday/background.shtml

National Sexual Violence Resource Center. (2012). Violencia sexual. Disponible en: http://www.nsvrc.org/sites/default/files/Publications_NSVRC_Overview_Que-es-la- Violencia-Sexual.pdf

Núñez, P., Monge, R., Gríos, C., Elizondo, A. y Rojas, A. (2003). La violencia física, psicológica, emocional y sexual durante el embarazo: riesgo reproductivo predictor de bajo peso al nacer en Costa Rica. Revista Panamericana de Salud Pública, 14(2).

Organización Mundial de la Salud. (2015). Violencia Sexual. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/98821/1/WHO_RHR_12.37_spa.pdf

Oviedo, H. y Campo, A. A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(4), pp. 572-580.

Secretaría de Salud de Puebla. (2005). La violencia física, psicológica, sexual, bullyng y sexting en jóvenes. Disponible en: http://ss.pue.gob.mx/index.php/articulos-puebla-sana/item/197- la-violencia-fisica-psicologica-sexual-bullyng-y-sexting-en-jovenes

Vargas, A. (1995). Estadística descriptiva e inferencial.. España: Ciencia y técnica.

Published

2015-12-31

How to Cite

Castro Borunda, Z. I., Naranjo Cantabrana, M. G., & Ayala Bobadilla, N. P. (2015). Violence among ITLM’s new students. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 55–74. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.03.zc

Issue

Section

Artículos científicos