Professional mentoring: a strategy to promote teacher training based on the development of self-esteem

Authors

  • Flor Naela Ahumada García
  • Claudia Isabel Obregón Nieto

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.04.fa

Keywords:

tutorial, teacher trainees, self-esteem, academic performance

Abstract

This paper presents the results of a research carried out in San Luis Potosí, Mexico, with teachers in training. It is based on the interest that we as tutors have in identifying strategies that allow us to meet the needs of students and thereby promote the achievement of competencies of future basic education teachers, taking into account not only cognitive development, but also an essential part of the human being, self-esteem; therefore, it is necessary to investigate the relationship that exists between the academic performance of students and their self-esteem, in light of the application of a structured test of 40 items, called self-examination. Among the results, it can be highlighted that greater vulnerability was observed in students with lower averages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES. (2000). Programas Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior, México, Colección Biblioteca de la Educación Superior, Serie Investigaciones, ANUIES.

BECENESLP. (2011). Plan de Desarrollo Institucional 2010-2015.

Delors, J., (Comp) (1996). Los cuatro pilares de la educación. En La educación encierra un tesoro (pp. 89-103). México: UNESCO.

Investigación del IPN. (s/f). Autoestima relacionada con el desempeño escolar. Disponible en: servicios.encb.ipn.mx/tutorias/.../Autoestima%20relacionado%20con%20

Investigación del IPN. (s/f). La transformación de maestro a maestro tutor. Disponible en: servicios.encb.ipn.mx/tutorias/.../La%20transformación%20de%20maestr...

Obregón, C. y Ahumada, F. (2013). La tutoría: acción fundamental en la formación de docentes. Caso de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí. 4° Foro de Investigación Educativa: Educación y nuevos retos en la construcción de conocimientos en la era digital. Polo Académico de San Luis Potosí. RIESLP. ISBN-13:978-607-7601-72-2.

Santín, L. (1997). Autoestima y fracaso escolar, México En: Revista psicología contemporánea, año 4, Vol. 4, número 2, Universidad Autónoma de México.

Toro, V. C. Autoestima. Autoexamen. (2006). Publicado en el Internet en julio de 1997. Revisado en septiembre de 2003. Versión para el Internet revisada el 22 de diciembre de 2006. Disponible en: http://members.tripod.com/~pirata_2/autoestima.htm.

UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción, en Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm.

Published

2015-12-31

How to Cite

Ahumada García, F. N., & Obregón Nieto, C. I. (2015). Professional mentoring: a strategy to promote teacher training based on the development of self-esteem. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 75–90. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.04.fa

Issue

Section

Artículos científicos