Initial training of researchers

Authors

  • Karina Alejandra Cruz Pallares

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.05.kc

Keywords:

professional skills, initial teacher education, teaching skills, action research

Abstract

This article presents the results of a research project that used a complementary training project as a strategy with thirty-three students of the Bachelor's Degree in Primary Education, Plan 1997 (LEP, 1997) of a Teacher Training School, implemented by four tenured teachers of an Academic Body (CA) for the initial training of researchers, a process that is developed and recovered through the action-research methodology. The findings highlight the strengthening of the competence for reading, understanding and writing scientific texts, which is analogous to the first feature of the graduate profile called intellectual skills. Among the conclusions, it is emphasized that the initial training of teachers is an extremely interesting, challenging and complex task, as complex is the educational phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blández, J. (2000). La investigación-acción: Un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. España: INDE Publicaciones.

Bourdieu, P. (2002). Estructuras, habitus, prácticas. Taller interactivo: Prácticas y Representaciones de la Nación, Estado y Ciudadanía en el Perú. Recuperado el 17 de septiembre de 2013. Disponible en: http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/bour1.pdf

Moreno, M. (2006). Formación para la investigación en programas doctorales. Un análisis desde las voces de estudiantes de doctorados en educación. México: UDG

Rojas, R. (2001). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés, S. A. de C. V.

SEP (1997a). Lineamientos para la Organización del Trabajo Académico durante Séptimo y Octavo Semestres. Licenciatura en Educación Primaria. Plan 1997. México: DGMyME.

SEP (1997b). Plan de estudios 1997. Licenciatura en Educación Primaria. México: CONALITEG.

Published

2015-12-31

How to Cite

Cruz Pallares, K. A. (2015). Initial training of researchers. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 91–100. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.05.kc

Issue

Section

Artículos científicos