Initial training of researchers
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.05.kcKeywords:
professional skills, initial teacher education, teaching skills, action researchAbstract
This article presents the results of a research project that used a complementary training project as a strategy with thirty-three students of the Bachelor's Degree in Primary Education, Plan 1997 (LEP, 1997) of a Teacher Training School, implemented by four tenured teachers of an Academic Body (CA) for the initial training of researchers, a process that is developed and recovered through the action-research methodology. The findings highlight the strengthening of the competence for reading, understanding and writing scientific texts, which is analogous to the first feature of the graduate profile called intellectual skills. Among the conclusions, it is emphasized that the initial training of teachers is an extremely interesting, challenging and complex task, as complex is the educational phenomenon.
Downloads
References
Blández, J. (2000). La investigación-acción: Un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. España: INDE Publicaciones.
Bourdieu, P. (2002). Estructuras, habitus, prácticas. Taller interactivo: Prácticas y Representaciones de la Nación, Estado y Ciudadanía en el Perú. Recuperado el 17 de septiembre de 2013. Disponible en: http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/bour1.pdf
Moreno, M. (2006). Formación para la investigación en programas doctorales. Un análisis desde las voces de estudiantes de doctorados en educación. México: UDG
Rojas, R. (2001). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés, S. A. de C. V.
SEP (1997a). Lineamientos para la Organización del Trabajo Académico durante Séptimo y Octavo Semestres. Licenciatura en Educación Primaria. Plan 1997. México: DGMyME.
SEP (1997b). Plan de estudios 1997. Licenciatura en Educación Primaria. México: CONALITEG.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Karina Alejandra Cruz Pallares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.