Perceptions on leadership
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.jsKeywords:
leadership, perception, educational managementAbstract
In this article we are reporting the partial results that we have obtained from a research carried out in Teacher Training and Updating Institutions (IFAD's) on the leadership carried out by the directors of these institutions. Its purpose was to describe the perception that the directors have about the ideal type of leadership for the IFAD's. It was carried out under the qualitative approach, following the phenomenological method, using the in-depth interview as a technique and the interview guide as an instrument. The systematization and analysis of the information was carried out using categorization and triangulation to validate it. We found that the directors perceive that distributed, participative and academic leadership would be ideal for the IFAD's; however, they warn that current conditions do not always allow this type of leadership, so a more directed leadership is exercised that could be located within the autocratic, democratic or laissez-faire types.
Downloads
References
Albert, G. M. J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw Hill. Antúnez, S. (2004). Organización escolar y acción directiva. México: SEP.
Barraza, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa, en “Innovación educativa”, Vol.5. Número 28 p.p. 19-21. Instituto Politécnico Nacional. D.F. México.
Baz, F. et al. (1994). La dirección de centros escolares. España: Edelvives.
Bolívar, A. (1997). Liderazgo, mejora y centros educativos. Granada, España: Universidad de Granada.
Diccionario de la Real Academia. (2008). Disponible en: http://www.rae.es/publicaciones/obras- academicas/diccionarios-de-la-real-academia-espanola
Hernández, Y. M. L. (2013). Liderazgo académico. En Revista de la Educación superior. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista167_S2A2ES.pdf
Pariente, J. (2008). To lead or not to lead. Algunas reflexiones acerca de la investigación sobre liderazgo. Ponencia presentada en el XIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. FCA - UNAM Ciudad Universitaria.
Pariente, J. (2009). Algunas reflexiones en torno al concepto de liderazgo. En J. Mendoza y L. Garzo (Eds.) Procesos de cambio y desarrollo organizacional. (pp117 – 145) Pariente, J. (2010). Procesos de cambio y desarrollo en las organizaciones. En T. Suárez y L. López (eds.) La investigación en gestión y organizaciones en México (pp 245-296.) faltan datos
Murillo, J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 4 (4)
Oviedo, G. L. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. En Revista de estudios sociales. No. 21. Pp. 89-96. Disponible en: www.ciad.mx
Pozner, P. (2000). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. Argentina: AIQUE.
Sánchez y Barraza (2015). El liderazgo: deseos y realidades. Disponible en: www.cubaeduca.cu/medias/
Veciana, V. J. M. (2002). Función directiva. España: Universidad Autónoma de Barcelona: Alfaomega.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 José Bernardo Sánchez Reyes, Laurencia Barraza Barraza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.