Perceptions on leadership

Authors

  • José Bernardo Sánchez Reyes
  • Laurencia Barraza Barraza

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.js

Keywords:

leadership, perception, educational management

Abstract

In this article we are reporting the partial results that we have obtained from a research carried out in Teacher Training and Updating Institutions (IFAD's) on the leadership carried out by the directors of these institutions. Its purpose was to describe the perception that the directors have about the ideal type of leadership for the IFAD's. It was carried out under the qualitative approach, following the phenomenological method, using the in-depth interview as a technique and the interview guide as an instrument. The systematization and analysis of the information was carried out using categorization and triangulation to validate it. We found that the directors perceive that distributed, participative and academic leadership would be ideal for the IFAD's; however, they warn that current conditions do not always allow this type of leadership, so a more directed leadership is exercised that could be located within the autocratic, democratic or laissez-faire types.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, G. M. J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw Hill. Antúnez, S. (2004). Organización escolar y acción directiva. México: SEP.

Barraza, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa, en “Innovación educativa”, Vol.5. Número 28 p.p. 19-21. Instituto Politécnico Nacional. D.F. México.

Baz, F. et al. (1994). La dirección de centros escolares. España: Edelvives.

Bolívar, A. (1997). Liderazgo, mejora y centros educativos. Granada, España: Universidad de Granada.

Diccionario de la Real Academia. (2008). Disponible en: http://www.rae.es/publicaciones/obras- academicas/diccionarios-de-la-real-academia-espanola

Hernández, Y. M. L. (2013). Liderazgo académico. En Revista de la Educación superior. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista167_S2A2ES.pdf

Pariente, J. (2008). To lead or not to lead. Algunas reflexiones acerca de la investigación sobre liderazgo. Ponencia presentada en el XIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. FCA - UNAM Ciudad Universitaria.

Pariente, J. (2009). Algunas reflexiones en torno al concepto de liderazgo. En J. Mendoza y L. Garzo (Eds.) Procesos de cambio y desarrollo organizacional. (pp117 – 145) Pariente, J. (2010). Procesos de cambio y desarrollo en las organizaciones. En T. Suárez y L. López (eds.) La investigación en gestión y organizaciones en México (pp 245-296.) faltan datos

Murillo, J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 4 (4)

Oviedo, G. L. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. En Revista de estudios sociales. No. 21. Pp. 89-96. Disponible en: www.ciad.mx

Pozner, P. (2000). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. Argentina: AIQUE.

Sánchez y Barraza (2015). El liderazgo: deseos y realidades. Disponible en: www.cubaeduca.cu/medias/

Veciana, V. J. M. (2002). Función directiva. España: Universidad Autónoma de Barcelona: Alfaomega.

Published

2015-12-31

How to Cite

Sánchez Reyes, J. B., & Barraza Barraza, L. (2015). Perceptions on leadership. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 161–170. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.js

Issue

Section

Artículos científicos