Emotions: a factor of change in learning

Authors

  • Sergio Zepeda Hernández
  • Rocío Abascal Mena
  • Erick López Ornelas

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.13.sz

Keywords:

education, didactics, ludification, educational interaction

Abstract

On a daily basis, teachers face negative attitudes in the classroom that hinder the interaction between teachers and students; consequently, this affects the teaching-learning process. Our research seeks to obtain evidence under a qualitative approach and ethnographic method of how the inclusion of emotions in teaching can generate a positive motivational change factor in the learning process. We show that including a small trace of emotion can significantly improve students' motivation to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arreguín, M. G. (2011). La Tecnología Celular: Un Recurso Motivacional-Cognoscitivo en la Pedagogía de la Ciencia, Didac, Num. 59, Enero-Junio. pp. 24-29.

Balderrama, J. A., Díaz P. J. y Gómez, R. I. (2014). Actitudes Hacia la Actividad Física y el Deporte,

RA XIMHAI, Vol. 10, Núm. 5, Julio-Diciembre.

Bacigalupe, M. A. y Mancini, V. A. (2011). Motivación y Aprendizaje: Contribuciones de las Neurociencias a la Fundamentación de las Intervenciones Educacionales, Didac, Num. 59, Enero-Junio, pp. 44-49.

Cano, A. (1995). Orientaciones en el estudio de la emoción. Manual de Motivación y Emoción.

Madrid: Editorial: Centro de Estudios Ramón Areces. pp. 337-383.

Cano, A. (1997). Modelos explicativos de la emoción. Psicología General. Manual Motivación y Emoción. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

Cano, A. y Tobal, J. J. (2001). Emociones y Salud, Monografía de Ansiedad y Estrés. Ed. Compobell, Murcia, pp.111-121.

Christakis, N. A. y Fowler, J. H. (2010). El Sorprendente Poder de la Redes Sociales y Cómo nos Afectan, Conectados, 2ª. Edición. Santillana Ediciones Generales S. A. de C. V. (Reimpresión 2014).

Figueroa, F. J. F. (2015). Using Gamification to Enhance Second Language Learning, Digital Education Review, Number 27, June.

Gaítan, P. R. y Tepale, G. T. (2011). Motivación en los Estudiantes de la Ibero, Didac, Num. 59, Enero-Junio, pp. 59-60.

García, E. G., García, A. K. y Reyes, A. (2014). Relación Maestro Alumno y sus Implicaciones en el Aprendizaje, RA XIMHAI, Vol. 10, Núm. 5, Julio-Diciembre, pp. 279-290.

González, D. J. (2006). La Motivación: Varilla Mágica de la Enseñanza y la Educación,

Raileidoscopio, Vol. 3, Num. 6, Julio-Diciembre, pp 89-94.

Hsin, W., Huang ,Y. y Soman, D. (2013). A Practitioner´s Guide to Gamification Of Education,

Research Report Series, University of Toronto, pp. 1-26.

Izard, C. E., Kagan, J. y Zajonc, R. (1984). Emotions, Congnition, and Behavior, Cambridge University Press.

Keyser, M. W. (2000). Active Learning and Cooperative Learning: Understanding the Difference and Using Both Styles Effectively, Research Strategies, V17, n1, September. pp. 35-40.

Lang, P. J. (1968). Fear reduction and fear behavior: Problems in Treating a Construct, Research in Psychotherapy, American Psychological Association. Vol. 3, Washington, D.C.

Martínez, V. y Pérez, O. (2011). La Empatía en la Educación: Estudio de una Muestra de Alumnos Universitarios, Revista Electrónica de Psicología, Vol. 14, No. 4, Diciembre, pp. 174-190.

Nisson, P. (2003). Empathy and Emotions: On the Notion of Empathy as Emotional Sharing,

Department of Philosophy and Linguistics, Umea University, Sweden.

Palmero, F., Gómez, C., Guerrero, C. y Carpi, A. (2010). Manual de Prácticas de Motivación y Emoción, Ed. Universitat Jaume I., C. Sapientia, pp. 40.

Romero, L., Utrilla, A. y Utrilla, V.M. (2014). Las Actitudes Positivas y Negativas de los Estudiantes en el Aprendizaje de las Matemáticas, su Impacto en la Reprobación y la Eficiencia Terminal, RA XIMHAI, Vol. 10, Núm. 5, Julio-Diciembre.

Ruiz, R. y García, J. L. (2014). Causas y Consecuencias de la Deserción Escolar en el Bachillerato: Caso Universidad Autónoma de Sinaloa, RA XIMHAI, Vol. 10, Número 5, Julio-Diciembre.

Santos, G. M. A. (2014). La Evaluación como Aprendizaje, Cuando la Flecha Impacta en la Diana, 2ª.

Edición revisada y aumentada, Ed. Narcea, S.A.

Published

2015-12-31

How to Cite

Zepeda Hernández, S., Abascal Mena, R., & López Ornelas, E. (2015). Emotions: a factor of change in learning. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 189–199. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.13.sz

Issue

Section

Artículos científicos