Towards deep learning in the reflection of teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.15.coKeywords:
educational approaches, construction of knowledge, innovationAbstract
One of the central priorities in the initial training of teacher training colleges is the reflection of teaching practice, which is why it is necessary to analyze how this process is learned, and to do so, we start from the deep learning approach; recognizing that reflection is central to carrying out innovation processes in professional practice. The research presented is based on a qualitative study under phenomenology, in-depth interviews are applied to fifth semester students of the bachelor's degree in preschool education at a teacher training college in the State of Mexico. The results show that learning from reflection on teaching practice leans towards a superficial approach.
Downloads
References
Barr, B. R. y Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning. A new paradigm for undergraduate Education. Change. November-December p.13-25.
Beattie, V., Collins, B. y McInnes, B. (1997). Deep and surface learning: a simple or simplistic dichotomy? In: Accounting Education, Vol. 6, No. 1, 1997, p.1-12.
Biggs, J. (2006). La calidad del aprendizaje universitario. Narcea S.A. Ediciones. España. Pp. 295. Comenio, J. A. (1998). Didáctica Magna. México: Editorial Porrúa. pp.133.
Darling, H. L., y Bransford, J. (2005). Preparing Teachers for a changing world. What teachers should learn and be able to do. San Francisco, Jossey-Bass.
Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado.
Revista española de pedagogía año LXIV, n.º 234, mayo-agosto 2006, 387-404.
DeLotell, P., Millam, L. y Reinhardt, M. M. (2010). The Use Of Deep learning strategies in online business courses to impact student retention. American Journal of Business Education - December Volume 3, Number 12 .pp 49-56.
Doménech, B. y Gómez, A. (2011). The Relationship among Student Basic Need Satisfaction, Approaches to Learning, Reporting of Avoidance Strategies and Achievement Electronic Journal of Research in Educational Psychology, No. 24, 463-496.
Entwistle, N. (2001). Promoting deep learning through teaching and assessment: conceptual frameworks and educational contexts. Paper to be presented at TLRP conference, Leicester, November. University of Edinburgh.
Guzmán, C. (2011). La calidad de la enseñanza en la Educación Superior, ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles Educativos. Vol. XXXIII Número especial IISUE pp. 129-141.
Marton, F. (1976). Phenomenography. A research approach ti investigating different understanninggs of reality. En R. Sherman B. Webb 8eds) Qualitative Research in Education: Focus and Methods, 2a ed. Pp. 141-161. London: The Falmer Press.
Perales, P. R. C. (2006). La significación de la práctica educativa. México, D.F.: Edit. Paidós.
Porras, H. L. y Salinas, A. B. (2012). Espejo Colectivo. Relatos de maestros e investigadoras: las tecnologías en la práctica cotidiana de escuelas rurales. Puebla: UDLAP.
Ríos, M. D. (2009). Características personales y profesionales de profesores innovadores. Revista Latinoamericana de estudios educativos. Vol. XXXIX, 1° y 2° Trimestres. México, D.F. pp. 153-169.
Rodríguez, G. y García. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Ed. Aljibe, Málaga. Santrock, J. W. (2006). Estilos de aprendizaje y de pensamiento. En Psicología de la Educación.
Edit. McGraw Hill. México. Pp. 123-126.
Torre, P. J. C. (2007). Una triple alianza para un aprendizaje universitario de calidad. Univ. Pontifica de Comillas, pp. 263.
Valenzuela, J. (2007). Habilidades de pensamiento y aprendizaje profundo. Revista Iberoamericana de Educación. ISSN 16815653. Organización de Estados Iberoamericanos en educación, la ciencia y la cultura (OEI) Chile, Pp. 1-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cecilia Ortega Díaz, Antonio Hernández Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.