Analysis of learning problems in object-oriented programming
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.21.jsKeywords:
paradigm shift, environment, hardware, studentsAbstract
The problems in learning object-oriented programming are diverse and it is relevant to investigate them because regardless of the generation of students, the problem of understanding and applying concepts for solving automation problems, expressed in lines of code of some programming language, is always presented as a constant. To address them, the qualitative paradigm has been used with the ethnographic method using the participant observation strategy and the in-depth interview with teachers and semi-structured interview with students. As a result, it was obtained that the highest frequency was the lack of mental discipline in the management of logic by students at the time of programming, concluding that to develop this logic a previous subject of software development methodology and models using UML notation is necessary.
Downloads
References
Brooks, F. (1987). No Silver Bullet: Essence and Accidents of Software Engineering. IEEE Computer, 20(4), 10-19. Disponible en: http://www.cs.nott.ac.uk/~cah/G51ISS/Documents/NoSilverBullet.html
López, R. (2013). Metodología para el desarrollo de la lógica de la programación orientada a objetos. Sistemas, Cibernética e Informática, 10(2), 27-329. Disponible en: http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/CA889XD13.pdf
Ramírez, M., Lucio, M., Garza, J., García, L. y Vargas, J. (2011). “Alice”: Un entorno diferente para aprender programación orientada a objetos. CienciaUAT, 22(4), 64-68.
Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (s.f.). Metodología de la investigación. Universitat Oberta de Catalunya. España. Disponible en: http://zanadoria.com/syllabi/m1019/mat_cast- nodef/PID_00148556-1.pdf
Spigariol, L. y Passerini, N. (2013). Enseñando a programar en la orientación a objetos. Memoria del 1er. Congreso Nacional de Ingeniería Informática / Sistemas de Información. Educación en Ingeniería. Red de informática / Sistemas de Información del Consejo Federal de Decanos de Ingeniería. Córdoba, Argentina. ISSN: 2347-0372. Disponible en: http://conaiisi.frc.utn.edu.ar/EI
Sousa, D. (2002). Cómo aprende el cerebro. Una guía para el maestro en la clase. Estados Unidos: Corwin Press.
UAIM. (2011). Informe de la fase de diagnóstico. Programa de formación, actualización y profesionalización docente. Departamento de desarrollo académico. Universidad Autónoma Indígena de México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 José Emilio Sánchez García, Margarita Urías Ruiz, Brenda Edith Gutiérrez Herrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.