Analysis of learning problems in object-oriented programming

Authors

  • José Emilio Sánchez García
  • Margarita Urías Ruiz
  • Brenda Edith Gutiérrez Herrera

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.21.js

Keywords:

paradigm shift, environment, hardware, students

Abstract

The problems in learning object-oriented programming are diverse and it is relevant to investigate them because regardless of the generation of students, the problem of understanding and applying concepts for solving automation problems, expressed in lines of code of some programming language, is always presented as a constant. To address them, the qualitative paradigm has been used with the ethnographic method using the participant observation strategy and the in-depth interview with teachers and semi-structured interview with students. As a result, it was obtained that the highest frequency was the lack of mental discipline in the management of logic by students at the time of programming, concluding that to develop this logic a previous subject of software development methodology and models using UML notation is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brooks, F. (1987). No Silver Bullet: Essence and Accidents of Software Engineering. IEEE Computer, 20(4), 10-19. Disponible en: http://www.cs.nott.ac.uk/~cah/G51ISS/Documents/NoSilverBullet.html

López, R. (2013). Metodología para el desarrollo de la lógica de la programación orientada a objetos. Sistemas, Cibernética e Informática, 10(2), 27-329. Disponible en: http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/CA889XD13.pdf

Ramírez, M., Lucio, M., Garza, J., García, L. y Vargas, J. (2011). “Alice”: Un entorno diferente para aprender programación orientada a objetos. CienciaUAT, 22(4), 64-68.

Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (s.f.). Metodología de la investigación. Universitat Oberta de Catalunya. España. Disponible en: http://zanadoria.com/syllabi/m1019/mat_cast- nodef/PID_00148556-1.pdf

Spigariol, L. y Passerini, N. (2013). Enseñando a programar en la orientación a objetos. Memoria del 1er. Congreso Nacional de Ingeniería Informática / Sistemas de Información. Educación en Ingeniería. Red de informática / Sistemas de Información del Consejo Federal de Decanos de Ingeniería. Córdoba, Argentina. ISSN: 2347-0372. Disponible en: http://conaiisi.frc.utn.edu.ar/EI

Sousa, D. (2002). Cómo aprende el cerebro. Una guía para el maestro en la clase. Estados Unidos: Corwin Press.

UAIM. (2011). Informe de la fase de diagnóstico. Programa de formación, actualización y profesionalización docente. Departamento de desarrollo académico. Universidad Autónoma Indígena de México.

Published

2015-12-31

How to Cite

Sánchez García, J. E., Urías Ruiz, M., & Gutiérrez Herrera, B. E. (2015). Analysis of learning problems in object-oriented programming. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 289–304. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.21.js

Issue

Section

Artículos científicos