The formation of the academic body: intercultural education in the accounting, administrative and fiscal areas of the Autonomous Indigenous University of Mexico

Authors

  • Anet Yuriria de Jesús López Corrales
  • Verónica Camacho Valdez
  • Miriam Fabiola Guerrero

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.22.al

Keywords:

research, interculturality, projects

Abstract

Based on the mission and vision of the Autonomous Indigenous University of Mexico, the idea of ​​forming an Academic Body of the educational program of Bachelor's Degree in Accounting was born, whose mission is to develop the culture of research in each one of the Educational Facilitators and Academic Holders of the Accounting Educational Program, placing the development of knowledge in high priority for intellectual contribution with quality investigative work that allows local development as well as regional scope, through intercultural education in the accounting, administrative and fiscal area. The aim is to be a group of researchers with local and regional recognition, with the contribution of research in intercultural education that apply the updates of the concepts, methods and techniques of the accounting area and application with the same, committed to small and medium-sized companies in the region, both in the administrative and fiscal area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, O. T., Gil, J. I. Y Mata, B. P. (2005). Educación Intercultural: una propuesta para la trasnformación de la escuela. Primera ed. Madrid , España: Ministerio de Educación y Ciencia.

ANUIES. (2000). La educación superior en el siglo XXI: Líneas estratégicas de desarrollo. Primera ed.

México, D.F.: ANUIES.

Asociación nacionale de Universidades e Institucio, A. (2003). Consolidación y avance de la educación superior en México: elementos de diagnóstico y propuestas. Primera ed. México, D.F.: ANUIES.

Bernardez, M. (2007). Conceptos y herramientas para la mejora, creación e incubación de nuevas organizaciones: Desempeño Organizacional. Primera ed. Indiana: Global Business Press.

Berumen, C. G. Y Rodríguez, S. B. (2009). Líneas de investigación en educación intercultural: Dirección de investigación y evaluación. Primera ed. México, D.F.: SEP.

Bodie, Z. y Merton, R. C. (2003). Finanzas. Primera ed. México, D.F.: Pearson Educación.

Casillas, M. M. de L., y Santini, V. L. (2013). Reflexiones y experiencias sobre Educación Superior Intercultural en América Latina y el Caribe. Primera ed. México, D.F.: Secretaría d Educación Pública.

Castañeda, C. J. B. (2010). Los Cuerpos Académicos del PROMEP. Primera ed. Culilacán Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Dietz, G. y Mateos, C. L. S. (2011). Interculturalidad y Educación Intercultural en México: Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. Primera ed. México, D.F.: Secretaría de Educación Pública.

González, G. I., Ovalle, P. F. y Chapa, Ch. M. (2014). La generación de conocimientos en torno a la práctica docente. Primera ed. Nuevo León: Escuela Normal Pablo Livas.

Gould Bei, G. (1997). Una reflexión sobre la planeaión y operación de programas de vinculación.

Primera ed. México, D.F.: ANUIES.

Leiva, O. J. J. (2011). Convivencia y educación intercultral: análisis y propuestas pedagógicas.

Cuarta ed. Alicante: Editorial Club Universitario.

Leiva, O. J. J. (2011). Convivencia y Educación Intercultural: análisis y propuestas pedagógicas.

Primera ed. San Vicente Alicante, España: Club Universitario.

Martínez, R. F. (2000). Nueve retos para la educación superior. Funciones, actores y estructuras.

Primera ed. México, D.F.: ANUIES.

Medina, R. A., Rodríguez, M. A. y Ibáñez de Aldecoa, A. (2005). Interculturalidad: Formación del Profesorado y Educación. Primera ed. México, D.F.: Pearson, Prentice Hall.

Montalván, G. C. (1999). Los recursos humanos para lapequeña y mediana empresa. Primera ed.

México, D.F.: Unversidad Iberoaméricana.

Pombo, J. R. (2011). Contabilidad general. Segunda ed. Madrid, España.: Ediciones Paraninfo, SA.

Sáenz, L. K. A. C. (2012). Metodología para investigaciones de alto impacto en las Ciencias Sociales y Jurídicas. Primera ed. Madrid, España: DYKINSON, S.L. Meléndez Valdés.

Sánchez, S. M. D. (2003). La educación superior y el desarrollo local: el servicio social universitario como apoyo a la gestión municipal. Primera ed. México, D.F.: ANUIES.

Schmelkes, S. (2004). "La educación intercultural: un campo en proceso de consolidación". Revista Mexicana de la Investigación Educativa. Primera ed. México, D.F.: SEP-CGEIyB.

Published

2015-12-31

How to Cite

López Corrales, A. Y. de J., Camacho Valdez, V., & Guerrero, M. F. (2015). The formation of the academic body: intercultural education in the accounting, administrative and fiscal areas of the Autonomous Indigenous University of Mexico. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 305–314. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.22.al

Issue

Section

Artículos científicos