Conditions for entry into the teaching profession: a factor in achieving educational quality
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.29.faKeywords:
quality, selection of applicants, admission profile, graduate profile, teaching professionAbstract
Achieving quality education in Mexico has long been a difficult task, which has led the Federal Government to generate new reforms in the field of education. In particular, the training of basic education teachers is going through a period of transition following the implementation of the curricular reform in Normal Education, which responds to the demands of the professionalization of the teaching career.
The new 2012 study plan proposes a series of generic and professional competencies that future teachers will have to develop during their initial training; a determining factor that influences the achievement of the graduate profile is the academic and personal condition of the students who attend Normal Education. Hence the importance of analyzing and assessing who are the young people who aspire to the teaching profession, what is the reality of the selection processes that take place in Teacher Training Institutions and what is the current legislation to regulate entry. Triangulating this analysis allows us to recognize that in order to improve the quality of teacher training, it is necessary to generate highly selective mechanisms to obtain the most suitable people with the desire to train and teach.
Downloads
References
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2012). Acuerdo 649. México: Autor.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2013). Ley General de Educación. México: Autor.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2014). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. México: Autor.
Cox, C., Beca, C. E. y Cerri, M. (2011). Nueva agenda de políticas docentes en América Latina y El Caribe: nudos críticos y criterios de acción. Encuentro preparatorio regional 2011. OREALC/UNESCO Santiago. Buenos Aires, Argentina.
Jiménez, L. M. de la L. y Perales, M. F. de J. (2007). Aprendices de maestros. La construcción de sí.
México: Pomares, UPN, Gobierno de Coahuila.
McKinsey, Informe. (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar su objetivo. McKinsey&Company.
OCDE. (2010). Mejorar las escuelas. Estrategias para la acción en México. OECD Publishing.
Pérez, R. J., López, R. F., Peralta, M. D., Municio, P. (2008). Hacia una educación de calidad.
Gestión, Instrumentos y Evaluación. Narcea. Madrid, España.
Perrenoud, Ph. (2001). La formación de los docentes del siglo XXI, Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación Universidad de Ginebra.
Poder Ejecutivo Federal. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México: Autor. SEP. (2013a). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México: Autor.
profesión docente: un factor para el logro de la calidad educativa
SEP. (2013b). Normas de control escolar relativas a la selección, inscripción, acreditación, regularización, certificación y titulación de las Licenciaturas para la Formación de Docentes de Educación Básica, en la modalidad escolarizada (Plan 2012). México.
SEP. (2013c). Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente. México: Diario Oficial.
Vaillant, D. (2010). Iniciativas mundiales para mejorar la formación de profesores. Estudios RBEP.
R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 91, n. 229, p. 543-561, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Francelia Jazmín Aguirre Gómez, Claudia Dévora Rodríguez, Enrique Valenzuela Dorado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.