Conditions for entry into the teaching profession: a factor in achieving educational quality

Authors

  • Francelia Jazmín Aguirre Gómez
  • Claudia Dévora Rodríguez
  • Enrique Valenzuela Dorado

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.29.fa

Keywords:

quality, selection of applicants, admission profile, graduate profile, teaching profession

Abstract

Achieving quality education in Mexico has long been a difficult task, which has led the Federal Government to generate new reforms in the field of education. In particular, the training of basic education teachers is going through a period of transition following the implementation of the curricular reform in Normal Education, which responds to the demands of the professionalization of the teaching career.

The new 2012 study plan proposes a series of generic and professional competencies that future teachers will have to develop during their initial training; a determining factor that influences the achievement of the graduate profile is the academic and personal condition of the students who attend Normal Education. Hence the importance of analyzing and assessing who are the young people who aspire to the teaching profession, what is the reality of the selection processes that take place in Teacher Training Institutions and what is the current legislation to regulate entry. Triangulating this analysis allows us to recognize that in order to improve the quality of teacher training, it is necessary to generate highly selective mechanisms to obtain the most suitable people with the desire to train and teach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2012). Acuerdo 649. México: Autor.

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2013). Ley General de Educación. México: Autor.

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2014). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. México: Autor.

Cox, C., Beca, C. E. y Cerri, M. (2011). Nueva agenda de políticas docentes en América Latina y El Caribe: nudos críticos y criterios de acción. Encuentro preparatorio regional 2011. OREALC/UNESCO Santiago. Buenos Aires, Argentina.

Jiménez, L. M. de la L. y Perales, M. F. de J. (2007). Aprendices de maestros. La construcción de sí.

México: Pomares, UPN, Gobierno de Coahuila.

McKinsey, Informe. (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar su objetivo. McKinsey&Company.

OCDE. (2010). Mejorar las escuelas. Estrategias para la acción en México. OECD Publishing.

Pérez, R. J., López, R. F., Peralta, M. D., Municio, P. (2008). Hacia una educación de calidad.

Gestión, Instrumentos y Evaluación. Narcea. Madrid, España.

Perrenoud, Ph. (2001). La formación de los docentes del siglo XXI, Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación Universidad de Ginebra.

Poder Ejecutivo Federal. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México: Autor. SEP. (2013a). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México: Autor.

profesión docente: un factor para el logro de la calidad educativa

SEP. (2013b). Normas de control escolar relativas a la selección, inscripción, acreditación, regularización, certificación y titulación de las Licenciaturas para la Formación de Docentes de Educación Básica, en la modalidad escolarizada (Plan 2012). México.

SEP. (2013c). Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente. México: Diario Oficial.

Vaillant, D. (2010). Iniciativas mundiales para mejorar la formación de profesores. Estudios RBEP.

R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 91, n. 229, p. 543-561, set./dez. 2010.

Published

2015-12-31

How to Cite

Aguirre Gómez, F. J., Dévora Rodríguez, C., & Valenzuela Dorado, E. (2015). Conditions for entry into the teaching profession: a factor in achieving educational quality. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 405–412. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.29.fa

Issue

Section

Artículos científicos