Science, technology and innovation for a Culture of Peace An experience in the Ondas-Colciencias Program

Authors

  • Gerardo Pérez Viramontes
  • Maribel Restrepo Mesa

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.02.2014.09.gp

Keywords:

science, technology, peace culture, participation

Abstract

A central element in contemporary societies is scientific and technological development, which has as one of its purposes to contribute to the well-being of the population and to the satisfaction of its needs. Taking into account that this is also one of the objectives pursued when talking about a Culture of Peace, this essay attempts to outline a possible relationship between both fields of action, emphasizing the importance of the participation of people in the processes of knowledge and the relevance of assuming a communication paradigm to build peace. Some of these relationships are present in the Ondas-Colciencias Program of Colombia through which children and young people are trained in this technical-scientific spirit through their active and critical participation in the Program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• De Souza Santos, B. (2003) Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de laexperiencia. Bilbao. Desclée de Brower.

• Gergen, K.J. (1996) Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona, Paidós.

• Gergen, K.J. y Gergen, M. (2011) Reflexiones sobre la construcción social. Madrid, Paidós.

• Manjarrés, M. E. y Mejía, M.R. (2012) Niños, niñas y jóvenes investigan. Lineamientos de la investigación como estrategia pedagógica. Bogotá, Edeco.

• Martín Gordillo, M. (2006) Controversias tecnocientíficas. Diez casos simulados sobre ciencia, tecnología, sociedad y valores. Barcelona, Octaedro-OEI.

• - (2007) El valor de educar en ciencia, tecnología, sociedad y valores. Recuperado de http://www.madrimasd.org/blogs/ CTSiberoamerica/2007/01/26/58126

• Martín Gordillo, M. y Osorio, C. Carlos Osorio M. (2003) Educar para participar en ciencia y tecnología. Un proyecto paraladifusión de la cultura científica. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie32a08.pdf

• MartínezGuzmán,V.(2002)Filosofíaparahacerlaspaces.Barcelona,Icaria. Mejía, M.R. Programa Ondas. Recuperado de http://www.colciencias.gov. co/programa_estrategia/programa-ondas

• Rodríguez Alcázar, F.J. (2001) “Imperfecta teoría, imperfecta praxis: controversias y conflictos en la tecnociencia”, en Muñoz, F.A. (ed.) La paz imperfecta. Granada, Univ. de Granada.

• Sánchez Cazorla, J.A. (1997) “Ciencia y tecnología para la Paz”, en Rodríguez Alcázar, F.J, Medina Domenech, R.M. y Sánchez Cazorla, J.A. (Eds.) Ciencia, tecnologíay sociedad: contribucionespara una cultura de paz. Granada, Universidad de Granada.

• Sánchez Millán, A. (1997) “Ciencia tecnología y racionalidad”, en: Rodríguez Alcázar, F.J, Medina Domenech, R.M. y Sánchez Cazorla, J.A. (Eds.) Ciencia, tecnologíay sociedad: contribucionespara una cultura de paz. Granada, Universidad de Granada.

• Sánchez Cazorla, J.A. y Rodríguez Alcázar, F.J. (2004) “Ciencia y tecnología

para la paz”, en Molina Rueda, B. y Muñoz, F.A. (Eds.) Manual de Paz y Conflictos. Granada, Universidad de Granada.

• Santander Gana, M.T. (1997) “La transferencia tecnológica: su complejidad en la periferia”, en Rodríguez Alcázar, F.J, Medina Domenech, R.M. y Sánchez Cazorla, J.A. (Eds.) Ciencia, tecnologíay sociedad: contribuciones paraunacultura de paz. Granada, Universidad de Granada.

• UNESCO (1999) Declaración y el Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. Recuperado de http://www.unesco.org/cpp/uk/projects/sun-cofp.pdf

Published

2014-08-31

How to Cite

Pérez Viramontes, G., & Restrepo Mesa, M. (2014). Science, technology and innovation for a Culture of Peace An experience in the Ondas-Colciencias Program. Revista Ra Ximhai , 10(2), 217–234. https://doi.org/10.35197/rx.10.02.2014.09.gp

Issue

Section

Artículos científicos