Responsible practices from the theory of interest groups in small and medium-sized enterprises

Authors

  • Gloria Silviana Montañez Moya
  • Sandra Gutiérrez Olvera

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.01.e.2014.03.gm

Keywords:

social responsibility, interest groups, small and medium enterprises, responsible management, entrepreneurial culture

Abstract

This research is part of the field of Corporate Social Responsibility. Its objective is to identify the responsible actions or practices carried out by small and medium-sized companies to meet the expectations of stakeholders and to determine whether SMEs are willing to move towards responsible management. The study was exploratory-descriptive. The sample consisted of 30 companies from the Valles Region of the State of Jalisco. The results suggest the importance of generating strategies to improve the position of SMEs by assuming their commitment to their stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón, J. y Rocha, F. (2009). Los actores de la responsabilidad social empresarial: el caso español. Cuadernos de relaciones laborales, Nº 1, pp. 147-168. Universidad Complutense de Madrid. España.

Araque, R. y Montero, J. (2006). La responsabilidad social de la empresa a debate. Universidad Autónoma de Barcelona. Icaria editorial S.A. España.

Barroso, T. (2008). La responsabilidad social empresarial: un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Contaduría y Administración, N° 226, pp. 73-91. México.

Berbel, G., Reyes G. y Gómez, V. (2007). La responsabilidad social en las organizaciones (RSO): análisis y comparación entre guías y normas de gestión e información. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, Vol.17, N° 29. Colombia.

Briseño, A., Lavín, J. y García, F. (2011). Análisis exploratorio de la responsabilidad social empresarial y su dicotomía en las actividades sociales y ambientales de la empresa. Revista Contaduría y Administración, N° 233, pp. 73-83. México.

Cardozo, B. (2003). Las empresas y su responsabilidad en el campo social. Revista Economía, Sociedad y Territorio, Vol. IV, N°13, pp. 163-187. El Colegio Mexiquense, A.C. México.

Correa, M., Flynn, B. y Amit, J. (2004). Responsabilidad social corporativa en América Latina: una visión empresarial. CEPAL - SERIE Medio ambiente y desarrollo (N° 85). Disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/14904/lcl2104.pdf

Correa, M., Van Hoof, B. y Núñez, G. (2010). Cambio y oportunidad: la responsabilidad social corporativa en América Latina y el Caribe. Series studies and perspectives. CEPAL- OEA. (N°10).

Cortes, A. y Usme, M, (2004). Diseño e implementación de un sistema integral de medición de gestión. Revista Scientia et technica, N° 24. Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia.

De Castro, M. (2005). La responsabilidad social de la empresa, o un nuevo concepto de empresa.

Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, N° 53, pp. 29-51. España.

De la Cuesta, J. y Valor, M. (2003). Responsabilidad social de la empresa. Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín ICE Económico, N° 2755, pp. 7-19. España.

Fernández, D. (2005). Reflexiones en torno a la responsabilidad social de las empresas, sus políticas de promoción y la economía social. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, N° 53, pp. 261-283. España.

Francés, G. (2005). Responsabilidad social de las empresas: Fundamentos y enfoque de la gestión responsable. Cuadernos Fóretica. España.

Freeman, E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pittman: Boston.

Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. Times Magazine, Sept. 13. Nueva York, Estados Unidos.

Galindo, C. (2005). La cultura empresarial en Andalucía. Un estudio sociológico de la pequeña empresa. Revista de Sociología, N° 77. Universidad de Granada. España.

Garriga, E. y Mele, D. (2004). Corporate social responsibility theories: mapping the territory.

Journal of Business Ethics, N° 53, pp. 51-71. Estados Unidos.

González, E. (2001). La Responsabilidad moral de la empresa: una revisión de la teoría de stakeholder desde la ética discursiva. Tesis doctoral. España.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw-Hill. México.

Libro Verde (2001). Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Comisión de las Comunidades Europeas. Bruselas. Disponible en: http://responsabilidadsocialempresarial.es/docs/UE-Libro Verde RSC 2001.pdf

Mercado, P. y García, P. (2007). La responsabilidad social en empresas del Valle de Toluca (México): un estudio exploratorio. Revista Estudios Gerenciales (Pp.119-135). Disponible en:

http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/bibHoteca_digital/bitstream/item/1082/l/Responsabilida d_social_empresas_valle_Toluca.pdf

Porton, N. y Castroman, J. (2006). Responsabilidad social: un análisis de la situación actual en México y España. Revista Contaduría y Administración, N°220.UNAM, México.

Rochlin, S (2005). Llevar la responsabilidad corporativa al ADN de su empresa. Harvard Business Review, Vol. 83, pp. 31-38. Estados Unidos.

Rusque, M. (2005). Capacidad emprendedora y capital social. Revista Venezolana de Análisis de coyuntura, Nº 2. Universidad Central de Venezuela.

Saldaña, R. (2010). Responsabilidad social empresarial: Hacia una agenda de investigación en México. Revista Administración y Organizaciones, Nº 12, pp.75-89.

Vives, A. (2008). ¿Es nuestra responsabilidad?. Harvard Business Review, Vol.86, Nº 4, pp. 50-54.

Estados Unidos.

Weiss, W. J. (2006). Ética en los negocios. Editorial Thomson. 4a. edición. México.

Zadek,S. (2005). El camino hacia la responsabilidad corporativa. Harvard Business Review, Vol.

, Nº 8, pp. 60-69. Estados Unidos.

Published

2014-04-30

How to Cite

Montañez Moya , G. S., & Gutiérrez Olvera, S. (2014). Responsible practices from the theory of interest groups in small and medium-sized enterprises. Revista Ra Ximhai , 10(3 Especial), 27–38. https://doi.org/10.35197/rx.10.01.e.2014.03.gm

Issue

Section

Artículos científicos