Social conflict, a necessary concept in peace education

Authors

  • Andrés Felipe Lopera Becerra

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.07.al

Keywords:

social conflict, semiotics, education for peace

Abstract

This chapter presents the main analytical features of the contemporary theory(ies) of social conflict, with the aim of constructing theoretical models that allow us to read this component within the notions, theories and practices of Peace Education. Therefore, for this purpose, a genealogy of this concept is carried out, starting from contemporary macrosociology as a conceptualization reference. Methodologically, this chapter is designed from a semiotic perspective, thereby clearly setting out the frameworks of meaning of the concept of social conflict and its multiple variations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Alexander, Jeffrey C (1990). Las teorías sociológicas desde la Segunda Guerra Mundial. Barcelona: Gedisa.

• Coser, Lewis (1961). Las funciones del conflicto social. México: Fondo de

Cultura Económica.

• Coser, Lewis (1970). Nuevos aportes a la teoría del conflicto. Buenos Aires: Amorrortu.

• Dahrendorf, Ralf (1957). Las clases sociales y su conflicto en las sociedades

industriales. Madrid: Rialp.

• Franco, Vilma Liliana (2001). Sobre los estudios frente al conflicto urbano en Medellín; algunas consideraciones generales. En: Balbín, Jesús William (comp.). Movimiento social por la paz y hermanamientos. Pueblos hermanos lazos visibles. Medellín: IPC.

• Franco, Vilma Liliana (2003). Medellín: conflicto, violencia y ciudadanía en los noventa: un balance sobre las hipótesis interpretativas. En: Colombia. 2003.

• García, Luis Alfredo et al. (2006). Aportes teóricos al concepto de conflicto social: una lectura desde las macro y microsociologías hasta los modelos integradores emergentes. Revista Virajes. No 8, Enero - Diciembre 2006, págs. 17-47.

• Giddens, Anthony (1952). Sociología. España: Alianza Editorial

• Giner, Jesús (1998). Teorías del conflicto social. Universidad de Valencia.

• Giner, Salvador (1974). El progreso de la conciencia sociológica. Barcelona: Homo Sociologicus Ediciones Península.

• Goode, William Josiah y Paul K. Hatt (1952). Methods in social research.

New York: McGraw-Hill.

• Guerrero, Patricio (1999). Aproximaciones conceptuales y metodológicas al conflicto social. En Ortiz, Pablo. (Comp.), Comunidades y conflictos socioambientales: experiencias y desafíos en América Latina. Quito: UPS, ABYA -YALA - Programa FTPP/ FAO – COMUNIDEC.

• Maliandri, Ricardo (1984). Cultura y conflicto. Investigaciones éticas y

antropológicas. Buenos Aires: Biblos.

• Parsons, Talcott (1968). La estructura de la acción social. Madrid: Guadarrama.

• Peirce, Charles Sanders (1931-1935). Collected Papers of Charles Sanders

Peirce. Editado por C. Harsthone y P. Weiss. Cambridge Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.

• Ritzer, Georges (1993). Teorías sociológicas contemporáneas. Madrid: Mc

Graw–Hill.

• Rex, John (1961). Problemas fundamentales de la sociología contemporánea. Buenos Aires: Amorrortu.

• Vidales, Carlos E. (2010). Semiótica y Teoría de la Comunicación. Tomo I.

México: CAEIP.

• Vidales, Carlos (2011). El relativismo teórico en comunicación. Entre la comunicación como principio explicativo y la comunicación como disciplina práctica. En: Comunicación y Sociedad. Nueva Época, Núm. 16. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, pp. 11-45.

Published

2014-06-30

How to Cite

Lopera Becerra, A. F. (2014). Social conflict, a necessary concept in peace education. Revista Ra Ximhai , 10(4 Especial), 153–180. https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.07.al

Issue

Section

Artículos científicos