Notions and practices of didactic planning from the competency-based approach of teacher trainers
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.01.imKeywords:
didactic planning, teaching practice, formation of teachers, academic process, professional exercise, professional identityAbstract
In order to understand the challenges that teachers face in the face of innovation in the curriculum and teaching, it is important to delve into the field of the state of knowledge of normal education, to analyze and systematize the production generated around this field called the didactic planning of teachers. It can be said that to talk about the daily work of teaching practice, it is necessary to consider two aspects; one referring to the training that prepares the teacher for his professional practice, in normal schools; the other, to the updating and improvement, which accompany him during his professional performance. The vein chosen to study what is related to the planning of teaching work from the perception of the teacher trainer of the normal school, has been little treated by researchers or by scholars of education.
Downloads
References
Álvarez, G. J. J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Paidós: México.
Bertely, B. M. (2004). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento a la cultura escolar. Paidós: México.
Cázares, A. L. y Cuevas de la Garza, J. F. (2010). Planeación y evaluación basadas en competencias. Fundamentos y prácticas para el desarrollo de competencias docentes, desde preescolar hasta el posgrado. Trillas: México.
Díaz, B. A. F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGrawHill:
México.
Hernández, S. R. (2007). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana:
México.
Hidalgo, G. J. L. (1997). Investigación educativa: Una estrategia constructivista.
Castellanos: México.
Frade, R. L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: desde preescolar hasta bachillerato. Inteligencia educativa: México.
Lozano, A. I. y Mercado, C. E. (2009). Cómo investigar la práctica docente. Orientaciones para elaborar el documento recepcional. ISCEEM. México.
Perrenaud, P. (1999). Construir competencias desde la escuela. Dolmen: Santiago. Perales, P. R. C. (2009). La significación de la práctica educativa. Paidós: México.
Pérez, S. G. (1994). Investigación cualitativa: Retos e interrogantes, técnicas y análisis de datos. La Muralla S. A: México.
Tobón, T. S., Pimienta, P. J. H. y García, F. J. A. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson: México.
Zabala, V. A. (2006). La práctica educativa. Cómo enseñar. Grao: México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Inocente Melitón García, Marisol Valencia Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.