Virtual environments and biochemistry in the specialty of visual function, at the CICS UMA-IPN
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.11.bpKeywords:
virtual environments, Moodle platform, teacher, studentAbstract
Higher and postgraduate education in Mexico, taught at the National Polytechnic Institute, is undergoing a period of constant and sustained modification that has involved the creation of new pedagogical proposals aimed at promoting learning, highlighting virtual education. The development of ICT (Information Technology and Communication) in recent years has favored the emergence and consolidation of Bachelor's Degrees, Diplomas, Specialties, Master's Degrees, among others, using distance learning based on a web environment. This work analyzes the importance of the Biochemistry course taught in the Visual Function Specialty at the CICS UMA and that allowed both students and teachers to try to practically eliminate the theoretical disadvantages of traditional teaching. The results obtained, in addition to the skills and competencies acquired by the students, were extremely satisfactory, and it is hoped to continue implementing such environments in other specialties and master's degrees.
Downloads
References
Bustos, A. y Coll, C. (2010). “Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje” Revista Mexicana de Investigación Educativa 15:163-184
Cabero, J. (1996). “Nuevas tecnologías, comunicación y educación”. Revista Electrónica de Tecnología educativa. Palma de Mallorca, España
Fagua, F. A. (2010). “Entornos virtuales: aprendizaje e interacción”. Perfiles libertadores. 125-130.
Martínez, F. (1994). “Investigación y nuevas tecnologías de la comunicación en la enseñanza: el futuro inmediato”. Pixel – Bit. Revista de medios y educación No 2.
Mena, M. (1992). “Nuevos enfoques pedagógicos para mejorar la producción de materiales en la Educación a Distancia”, Journal of Distance Education, Volumen VII N° 3 Canadá.
Mena, M. (1994). “La calidad de los materiales en educación a distancia. Teleconferencia”. En Anales Encuentro Latinoamericano de educación a distancia. UNAM. México.
Rodríguez, D. A. (2009). “Entornos virtuales en la enseñanza-aprendizaje” Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 2:98-100.
Salinas, J. (2005). Organización escolar y redes: Los nuevos escenarios del aprendizaje.
Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 23:48-53.
Schank, R. (1997). Aprendizaje Virtual. Mc. Graw Hill
UNESCO. (1999). “Los docentes, la enseñanza y las nuevas tecnologías” en informe mundial sobre la educación 1998. Madrid, Santillana/ UNESCO
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Blanca Elisa Pérez Magaña, Claudio Francisco Hernández Rodríguez, José Manuel Nazario Godínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.