Virtual environments and biochemistry in the specialty of visual function, at the CICS UMA-IPN

Authors

  • Blanca Elisa Pérez Magaña
  • Claudio Francisco Hernández Rodríguez
  • José Manuel Nazario Godínez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.11.bp

Keywords:

virtual environments, Moodle platform, teacher, student

Abstract

Higher and postgraduate education in Mexico, taught at the National Polytechnic Institute, is undergoing a period of constant and sustained modification that has involved the creation of new pedagogical proposals aimed at promoting learning, highlighting virtual education. The development of ICT (Information Technology and Communication) in recent years has favored the emergence and consolidation of Bachelor's Degrees, Diplomas, Specialties, Master's Degrees, among others, using distance learning based on a web environment. This work analyzes the importance of the Biochemistry course taught in the Visual Function Specialty at the CICS UMA and that allowed both students and teachers to try to practically eliminate the theoretical disadvantages of traditional teaching. The results obtained, in addition to the skills and competencies acquired by the students, were extremely satisfactory, and it is hoped to continue implementing such environments in other specialties and master's degrees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos, A. y Coll, C. (2010). “Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje” Revista Mexicana de Investigación Educativa 15:163-184

Cabero, J. (1996). “Nuevas tecnologías, comunicación y educación”. Revista Electrónica de Tecnología educativa. Palma de Mallorca, España

Fagua, F. A. (2010). “Entornos virtuales: aprendizaje e interacción”. Perfiles libertadores. 125-130.

Martínez, F. (1994). “Investigación y nuevas tecnologías de la comunicación en la enseñanza: el futuro inmediato”. Pixel – Bit. Revista de medios y educación No 2.

Mena, M. (1992). “Nuevos enfoques pedagógicos para mejorar la producción de materiales en la Educación a Distancia”, Journal of Distance Education, Volumen VII N° 3 Canadá.

Mena, M. (1994). “La calidad de los materiales en educación a distancia. Teleconferencia”. En Anales Encuentro Latinoamericano de educación a distancia. UNAM. México.

Rodríguez, D. A. (2009). “Entornos virtuales en la enseñanza-aprendizaje” Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 2:98-100.

Salinas, J. (2005). Organización escolar y redes: Los nuevos escenarios del aprendizaje.

Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 23:48-53.

Schank, R. (1997). Aprendizaje Virtual. Mc. Graw Hill

UNESCO. (1999). “Los docentes, la enseñanza y las nuevas tecnologías” en informe mundial sobre la educación 1998. Madrid, Santillana/ UNESCO

Published

2014-09-30

How to Cite

Pérez Magaña, B. E., Hernández Rodríguez, C. F., & Nazario Godínez, J. M. (2014). Virtual environments and biochemistry in the specialty of visual function, at the CICS UMA-IPN. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.11.bp

Issue

Section

Artículos científicos