Evaluation of the research-based learning system (SABI) in the biochemistry unit of the CICS UMA IPN

Authors

  • Blanca Elisa Pérez Magaña
  • Claudio Francisco Hernández Rodríguez
  • Juan Pimentel Ortega

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.12.bp

Keywords:

evaluation, research, learning, ICT

Abstract

Learning is a co-responsible, participatory and permanent process, which involves: the learner, teacher, classmates, institution and other social factors in which the student develops. As a triggering element of learning is research, which is carried out from real facts that are addressed on the basis of the scientific development of the state of the art. One of the fundamental elements in the professional training of students is the method used. The Research-Based Learning System is an educational innovation (SABI), which was used in the Learning Unit of Basic Sciences of the Cardiovascular System in the 33rd, 34th, 35th, 36th and 37th Generations in the years from 2008 to 2012 of the Medicine Career and as a result, a decrease in the number of failed students was obtained, improving the performance. This method is an excellent alternative in the teaching-learning process and can be used in groups with a variable number of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caraballo, R. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, Vol.22, No.2, p.187-206. ISSN 1316-0087.

Coll, C. (2001). Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación

escolar (pp.157-188). Madrid: Alianza.

Curso Taller. (2012): Competencias Docentes para la Innovación y la Investigación.

Didáctica para la innovación mediante el desarrollo de habilidades investigativas. Centro de Formación e Innovación Educativa. IPN. México.

Domínguez, N. J. A. y Col. (2012). Competencias Docentes para la innovación y la investigación educativa. Comparativa entre el aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje basado en problemas. Centro de Formación e Innovación Educativa. IPN. México.

Light, G., Cox, R. y Calkins, S. (2009). Learning and teaching in higher education: the reflective professional, Second Edition, Editorial Paul Chapman Publishing. Great Britain.

Gregorio, E. P. (2007). El docente-investigador: Un mapa para explorar un territorio complejo. Ed. Primera. Editorial Laboratorio de Alternativas Educativas. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luís. Argentina. ISBN 978-987-23360-6-6.

Hernández, R. C., Pérez, M. B. y Pineda, A. (2011). Memorias del VI Congreso Internacional de Innovación Educativa, Ciencia, Tecnología y Sociedad en la Innovación Educativa. La innovación y la investigación educativa en los ambientes de aprendizaje. Investigación: la mejor alternativa en el proceso de aprendizaje en el CICS UMA, IPN.. Centro de Formación e Innovación Educativa. IPN. México. Pág. 264. ISBN: 978-607-414-248-8VI.

Hernández, R. C., Pérez, M. B. y Pineda, V. (2011). A Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación. Congreso Internacional de Educación. Currículum Investigación: la mejor alternativa en el proceso de aprendizaje en el CICS UMA, IPN Universidad de Autónoma de Tlaxcala. México ISBN: 978-607- 7698-59-3.

Kember, D. (1997). A reconceptualisation of the research into university academics’ conceptions of teaching, Learning and Instruction, Volume 7, Issue 3, September, p. 255-275.

Knowles, M. S. (1980). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy, 2nd edn. Cambridge Books, New York.

Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas. (2002). Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica del MED, Grupo Anaya, S. A. e Instituto Cervantes. España.

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, número monográfico II. Disponible en: http://www. um.es/ead/red/M2/

Un Nuevo Modelo Educativo para el IPN. (2004). Materiales para la reforma. Primera

edición: Instituto Politécnico Nacional. Pág.9-11. ISBN 970-36-0077-8.

Published

2014-09-30

How to Cite

Pérez Magaña, B. E., Hernández Rodríguez , C. F., & Pimentel Ortega, J. (2014). Evaluation of the research-based learning system (SABI) in the biochemistry unit of the CICS UMA IPN. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.12.bp

Issue

Section

Artículos científicos