Pressure increase in a container with inflated balloons inside: student predictions and explanations
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.14.lrKeywords:
previous ideas, conceptual change, significant learning, cognitive conflict, metacognitionAbstract
Using a predict-observe-explain (POE) teaching strategy, students' prior ideas are explored to influence conceptual change as a significant learning process. The study population was 140 students from the 2nd semester of Common Core, from the QFB, IBQ and IQ courses, from the FCQB of the UAS. A mixed questionnaire of open and multiple choice questions was used, justifying their answers, with the option of supporting them with drawings. The students responded while following an experimental demonstration. The questionnaire involves cognitive conflict and metacognition activities, making students aware of scientific misconceptions, and adopting attitudes that facilitate their understanding, influencing a significant conceptual change in this study population.
Downloads
References
Campanario, J. M. y Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. Volumen 17, Número 2, pp. 179–192.
Campanario, J. M. y Moya, A. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. Volumen 18, Número 2, pp. 155–169.
Gutiérrez, R. (2001). Coherencia del pensamiento espontáneo y causalidad. El caso de la dinámica elemental. Tesis Doctoral. Universidad Complutense. Madrid. Editado en CD–ROM: Servicio de publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid (ISBN: 84–669–0303–8). Madrid.
Laidler, K. J. y Meiser J. H. (2009). Fisicoquímica. Grupo Editorial Patria. México. McDermott, L. C. y Redish, E. F. (1999). Resource Letter: PER-1: Physics Education
Research. American Journal of Physics. Volumen 67, Número 9, pp. 755–767.
Romero, B. L., Slisko, I. J. y Utrilla, Q. A. (2013). Inflando globos en botellas: modelos explicativos de estudiantes de primaria, secundaria y bachillerato. Ra Ximhai, num. Septiembre-Diciembre, pp. 225-234.
Thacker, B. A. (2003). Recent advances in classroom physics. Reports on progress in physics. Volumen 66, Número 10, pp. 1833–1864.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Ladislao Romero Bojórquez, Josip Slisko, Alejandra Utrilla Quiroz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.