Research challenges in teacher training schools in Tlaxcala

Authors

  • Darney Mendoza Morales

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.15.dm

Keywords:

diagnosis, research, normal schools of Tlaxcala

Abstract

In order to understand the state of educational research in Teacher Training Schools in Tlaxcala, a diagnosis has been initiated to define the challenges faced by these institutions, mainly the Lic. Benito Juárez Rural Normal School. This research is documentary, quantitative and qualitative, and is still in process. Information from the Statistics Department of the Educational Services Unit of the State of Tlaxcala, from the PEFEN 2011-2012 and the 2012 Study Plan was systematized, as well as various educational policy documents, research data at the national level and from normal schools. The first approach indicates that Teacher Training Institutions face great challenges, which can no longer be postponed, therefore it implies a reorganization of the activities developed by teachers and institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burgos, R. y Pinto, D. I. A. (2009). La investigación en el campo normalista. El caso de la Escuela Normal Rural Mactumactzá. Ponencia en el CNIE del COMIE 2009.

Foro consultivo, científico y tecnológico. A.C. (2012). Estadísticas de los Sistemas

Estatales de innovación 2012.

Foro consultivo científico y Tecnológico, A.C. (2013). Sistema Nacional de Investigadores.

López, V. C. J. (s.a). Enseñar a investigar a los profesores: reflexiones y sugerencias didácticas. Disponible en: publicacionesemv.com.ar/_paginas/archivos_ texto/100.pdf

Molina, P. M. I.(s.a.) El Vínculo Docencia – Investigación: Una Respuesta a la Necesidad de Pensamiento Crítico en México, Razón y Palabra. Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación. Disponible en: www.razonypalabra.org.mx

Moreno, B. M. G. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 3, No. 1. Disponible en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Moreno.pdf

Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. PROMEP. (2013). Reglas de operación.

SEP. (2006). Programa Nacional de Educación 2006. SEP. (2007)Plan Sectorial 2007-2012.

SEP. Acuerdo 649. Licenciatura en Educación Primaria 2012.

SEP. Programas de la malla curricular de primer a quinto semestre de la Licenciatura

en Educación Primaria 2012.

Vargas, S. R. (2011). La formación en Investigación en el contexto de la política educativa sobre la formación y actualización de docentes en México (de las normales a las redes pedagógicas). Ponencia presentada en el IV Encuentro

Iberoamericano de colectivos escolares y redes de maestros/as que hacen investigación desde la escuela.

Zuluaga, G. O. L. (1995). Investigación y experiencia en las escuelas normales. Intervención ante el equipo docente de la Normal de Varones. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/ viewFile/5724/5144

Published

2014-12-31

How to Cite

Mendoza Morales, D. (2014). Research challenges in teacher training schools in Tlaxcala. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.15.dm

Issue

Section

Artículos científicos