Positive and negative attitudes of students towards learning mathematics, their impact on failure and terminal efficiency
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.20.lrKeywords:
affective dominion, beliefs, conceptions, motivationAbstract
The objective of this research was to problematize the positive and negative attitudes of students in learning mathematics, their impact on failure and terminal efficiency. It was carried out at the Rubén Jaramillo Preparatory Academic Unit of the Autonomous University of Sinaloa. The participants are students from groups 2°01 to 2°08 of the third semester of the morning shift of the 2009-2010 school year. The attitudes that students have towards learning mathematics are analyzed and interpreted. From their point of view, we approach the subjective dimension, which day by day they build in the interactions that occur in the classroom, and which has an effect on the understanding of knowledge. We can affirm that the attitudes of students do influence failure in mathematics, but the impact on terminal efficiency is not decisive.
Downloads
References
Almaguer, C. C. (2003). Aprender a formar. España, Paidós.
De la Peña, J. A. y Barot, M. (1998). Las matemáticas en la cultura. En De la Peña (comp.), Algunos problemas de la educación en matemáticas en México. 2ª. Edición México, 2004, Siglo XXI.
Entwistle, N. (1988). La comprensión del aprendizaje en el aula. México, Paidós.
Gil, N., Blanco, L., y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos en Revista iberoamericana de educación matemática, Núm. 2, junio, pp. 15–32.
Gómez, C. I. M. (2000). Matemática emocional [Texto impreso]: los afectos en el aprendizaje matemático.
Saint, P. L. (1994). La métacognition, qu’en est-il en Revue des sciences de l’éducation,
Vol. 20, Núm. 3 , julio, pp 529–545.
Martínez, M. M., (2004). La psicología humanista. Un nuevo paradigma psicológico.
México, Trillas.
Muñoz, R. A. G. V. (2001).Didáctica universitaria. España, La Muralla. Santrock, W. J. (2002). Psicología de la Educación. México, McGraw Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Ladislao Romero Bojórquez, Alejandra Utrilla Quiroz, Victor Manuel Utrilla Quiroz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.