Professionalization as an institutional policy and as a strategy for professional development of teachers in teacher training colleges

Authors

  • Jocelyn Cano Rodríguez
  • Guadalupe Hoyos Ramírez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.23.jc

Keywords:

formation expectations, needs for professional overcoming, continuous formation programs

Abstract

This research was formally aimed at addressing institutional policies since it is part of the State Plan for Strengthening Normal Education (PEFEN) and its relevance is academic and management-oriented towards improving the educational service. The methodology used is mixed, through the application of interviews, questionnaires and focus groups. Among the main results, it was found that it is necessary to promote greater professionalization of teachers in accordance with the new demands derived from the globalized world; the needs for professional development of teachers are located in the updating of curricular reforms and in the approach based on competencies. The most important conclusion reached is that teachers consider professionalization as an institutional policy, but above all as a strategy for professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berumen, R. (2008). La profesionalización en la Escuela Normal de Sinaloa, una utopía. Disponible en: http://www.ens.edu.mx/pdf/Eje2_Tema12.pdf

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior.

Desarrollo Curricular y Evaluación. Volumen II. España: McGrawHill.

Escamilla, A. (2009). La profesionalización docente y los temas emergentes en educación básica en México. Disponible en: http://lasa.international.pitt. edu/members/congress-papers/lasa2009/files/EscamillaCadenaAlberto.pdf

García, F. (2004). El cuestionario: recomendaciones metodológicas para el diseño de cuestionarios. México: Limusa.

González, R. y González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación. Disponible en: http://www.rieoei.org/1889.htm

Loza, F. (2005). La profesionalización docente del Nivel Medio Superior en el marco de las políticas educativas universitarias: estudio en perspectiva comparada sobre dos Unidades Académicas de la Universidad Autónoma de Guerrero (Tesis de Maestría, FLACSO).

Marín, A. (2001). Profesionalización docente y globalización. Disponible en: http:// www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Framesetmemorias.htm

Maya, C. (2010). Los posgrados profesionalizantes en las escuelas normales del D.F. Una experiencia a compartir. Memoria del Congreso.

Ortiz, E. y Mariño, M. (2005). La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la psicología. Revista Iberoamericana de Educación. Disponible en: http:// www.rieoei.org/profesion38.htm

Rojas, R. (2006). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Plaza y Valdés

Editores.

Tejada, J. (2009). Profesionalización docente en el escenario de la Europa 2010. Una mirada desde la formación. Revista de Educación.

Tenti, E. (2004). Algunas dimensiones de la profesionalización de los docentes, representaciones y temas de la agenda política. Revista PRELAC. Disponible en: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=774194

Vezub, L. (2009). Notas para pensar una genealogía de la formación permanente del profesorado en la argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14,pp. 911-937.

Published

2014-12-31

How to Cite

Cano Rodríguez, J., & Hoyos Ramírez, G. (2014). Professionalization as an institutional policy and as a strategy for professional development of teachers in teacher training colleges. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.23.jc

Issue

Section

Artículos científicos