Social representations of environmental care by normal school students

Authors

  • Irma Yazmina Araiza Delgado
  • Teresa Jiménez Álvarez
  • Martina Vega Cueto

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.24.ia

Keywords:

care of the environment, environmental education, social representations, formation of teachers

Abstract

Nowadays, one of the main challenges facing society is caring for the environment, which is why this topic becomes relevant for the educational system that aims to educate to form citizens capable of harmoniously getting involved in the environment in which they are immersed. Therefore, this research aims to know the social representations of the normal school students of the Ricardo Flores Magón Normal School regarding caring for the environment, based on the Environmental Education for Sustainability course. It was carried out from a qualitative perspective, to collect information, the survey and the students' portfolio were used as instruments.

The results obtained were: the persistence of an anthropocentric paradigm, therefore, it is up to the teacher trainers to change this vision, where a critical and egocentric approach prevails.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boff, L. (2005). La contradicción capitalismo/ecología. Agenda latinoamericana mundial. Río de Janeiro, Brasil. Disponible en: http://latinoamericana. org/2005/textos/castellano/Boff.htm#inicio

Gadotti, M. (2002). Educación del futuro. Pedagogía de la Tierra. Siglo XXI Editores. Gutierrez, F. y Prado, R. C. (1997). Ecopedagogía y Cuidadanía planetaria. Costa Rica

Editorialpec.

Fernández, A., Conde, J. L. (2010). La Ecopedagogía en la formación inicial de maestros. Investigación en la escuela. Granada, España. Disponible en: http://investigacionenlaescuela.es/articulos/71/R71_4.pdf

Ferreira, R. (2002). Tópicos en educación ambiental 4: Representaciones sociales del medio ambiente y educación ambiental de docentes universitarios. Pp.22-36

Freire, P. (1996). Mi visión del mundo hoy. Bs As. Siglo XXI.

Jodelet, D. (2002). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Psicología social II. Pensamiento y vida social (trad. David Rosenbaum).

España. Paidós.

Mendoza, R. (2006). Investigación cualitativa y cuantitativa- diferencias y limitaciones. Piura, Perú. Disponible en: http://oportunidades.gob.mx/Portal/work/ sites/Web/resources/ArchivoContent/1351/Investigacion_cualitativa_y_ cuantitativa.pdf

Rodrigues, B., Hoffman, M. (2011). Cómo investigar cualitativamente. Entrevista y cuestionario, en Contribuciones a las Ciencias Sociales. Málaga, España. Disponible en: www. eumed.net/rev/cccss/11/

Terrón, E. (2010). Educación ambiental representaciones sociales y sus implicaciones educativas. Horizontes Educativos. UPN, México.

WordReference.com (2005). Diccionario de la lengua española. Disponible en: http:// www.wordreference.com/definicion/antropocentrismo

Zingaretti, H. E. (2008). La Ecopedagogía y la formación de los niños. X Congreso Nacional y II Congreso Internacional. Mendoza, Argentina.

Published

2014-12-31

How to Cite

Araiza Delgado, I. Y., Jiménez Álvarez, T., & Vega Cueto, M. (2014). Social representations of environmental care by normal school students. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.24.ia

Issue

Section

Artículos científicos