Social representations of environmental care by normal school students
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.24.iaKeywords:
care of the environment, environmental education, social representations, formation of teachersAbstract
Nowadays, one of the main challenges facing society is caring for the environment, which is why this topic becomes relevant for the educational system that aims to educate to form citizens capable of harmoniously getting involved in the environment in which they are immersed. Therefore, this research aims to know the social representations of the normal school students of the Ricardo Flores Magón Normal School regarding caring for the environment, based on the Environmental Education for Sustainability course. It was carried out from a qualitative perspective, to collect information, the survey and the students' portfolio were used as instruments.
The results obtained were: the persistence of an anthropocentric paradigm, therefore, it is up to the teacher trainers to change this vision, where a critical and egocentric approach prevails.
Downloads
References
Boff, L. (2005). La contradicción capitalismo/ecología. Agenda latinoamericana mundial. Río de Janeiro, Brasil. Disponible en: http://latinoamericana. org/2005/textos/castellano/Boff.htm#inicio
Gadotti, M. (2002). Educación del futuro. Pedagogía de la Tierra. Siglo XXI Editores. Gutierrez, F. y Prado, R. C. (1997). Ecopedagogía y Cuidadanía planetaria. Costa Rica
Editorialpec.
Fernández, A., Conde, J. L. (2010). La Ecopedagogía en la formación inicial de maestros. Investigación en la escuela. Granada, España. Disponible en: http://investigacionenlaescuela.es/articulos/71/R71_4.pdf
Ferreira, R. (2002). Tópicos en educación ambiental 4: Representaciones sociales del medio ambiente y educación ambiental de docentes universitarios. Pp.22-36
Freire, P. (1996). Mi visión del mundo hoy. Bs As. Siglo XXI.
Jodelet, D. (2002). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Psicología social II. Pensamiento y vida social (trad. David Rosenbaum).
España. Paidós.
Mendoza, R. (2006). Investigación cualitativa y cuantitativa- diferencias y limitaciones. Piura, Perú. Disponible en: http://oportunidades.gob.mx/Portal/work/ sites/Web/resources/ArchivoContent/1351/Investigacion_cualitativa_y_ cuantitativa.pdf
Rodrigues, B., Hoffman, M. (2011). Cómo investigar cualitativamente. Entrevista y cuestionario, en Contribuciones a las Ciencias Sociales. Málaga, España. Disponible en: www. eumed.net/rev/cccss/11/
Terrón, E. (2010). Educación ambiental representaciones sociales y sus implicaciones educativas. Horizontes Educativos. UPN, México.
WordReference.com (2005). Diccionario de la lengua española. Disponible en: http:// www.wordreference.com/definicion/antropocentrismo
Zingaretti, H. E. (2008). La Ecopedagogía y la formación de los niños. X Congreso Nacional y II Congreso Internacional. Mendoza, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Irma Yazmina Araiza Delgado, Teresa Jiménez Álvarez, Martina Vega Cueto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.