Teacher training: real didactic competencies that emerge from the performances of the normal school students

Authors

  • Marivel Gutiérrez Fierro
  • Lylia Ana Morales Sifuentes
  • Efrén Viramontes Anaya

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.25.mg

Keywords:

teacher training, didactic competences, performances

Abstract

This study is a characterization of which didactic competencies are manifested in the students who took the LEP 97 at the RFM Normal School. The research was carried out with the group of 12 students who were tutored at the Primary School for 27 weeks. Observations, questionnaires and interviews were carried out in order to find findings documented here, through techniques and instruments under the qualitative approach that account for the specific developments, strengths and weaknesses detected through the voices of the tutors, advisors of the normal school and of the own advisory service, as well as the instruments that the students used to systematize their daily experiences. This allows us to unravel the pedagogical model under which they are being trained at the Normal School in the tutoring accompaniment that takes place at the Primary School and revitalizes institutional teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. México: Paidós.

Berelson. (1952). Content analysis in communication research, Editorial Hafner, New York.

Bonhome, C. (2004). La empatía.Disponible en: www.proyectopv.org/1-verdad/ empatia.htm

Castañeda, J., De la Torre, M., Morán, J., Lara, L. (2002). Metodología de la Investigación. México: mcgraw-Hill.

Coll, C. (1990). Un marco de referencia psicológico para la educación escolar; la concepción constructivista del aprendizaje y de la enseñanza. En Coll, J. Palacios y A. Marchesi. (Eds.). Desarrollo psicológico y educación II. Madrid, España: Alianza.

Darling, H. L. Lo que necesitan conocer y saber hacer los profesores en el derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. México, SEP/Ariel Biblioteca para Actualización del maestro, 2002.

Denzin, N. (1989b). Interpretive interactionism, Sage, Newbury Park, CA.

Denzin, N. (1992). Symbolic interactionism and cultural studies, Basil Blackwell, Cambridge, Ingl.

Díaz, B. F. y Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Disponible en: http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/ biblioteca/articulos/pdf/estrate.pdf

Díaz, B. F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Mcgraw-Hill. México.

Fernández, G. I. (2003). La Educación entre pares: Los modelos del alumno ayudante y mediador escolar. Disponible en: www.gh.profes.net/especiales2 .asp?Id_ contenido=40418

Ferry, G. (1997). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la

práctica, Paidós Educador, México.

García, R. F. (1997). Organización escolar y gestión de centros educativos. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Gil, P. D. (2001). La innovación en algunos aspectos esenciales -pero habitualmente olvidados- en el planteamiento de la enseñanza/ aprendizaje de las ciencias: las relaciones enseñanza-medio y el clima escolar. Disponible en: Organización de Estados Americanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura: www.oei.org.co/oeivirt/gil02c.htm

Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las ciencias humanas. México: FCE.

González, G. M., Espinosa, H. J., López, L. J. L. y otros (2002). Diseño, implementación y evaluación de programas por competencias profesionales integradas, UG, México

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación.

México: mcgraw-Hill.

Hernandez, S. R. (2003). Metodología de la investigación. México : Mc Graw Hill.

Krippendorff, K. (1990). Metodología del Análisis de Contenido (Barcelona: Paidós).

Lobato, M. y Ortiz, A. (2001). Guía de acceso al ordenador para personas con discapacidad. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Marqués, G. P. (2000). (última revisión: 3/07/07) Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB LOS MEDIOS DIDÁCTICOS

Medina, R. A. (1989). Didáctica e interacción en el aula. Bogotá: Editorial Cincel.

Mercado, R. (1991). El trabajo cotidiano del maestro en la escuela primaria. Ponencia para la Segunda Conferencia para una Educación Democrática, ENS de México, México.

Mercado, R. (1997). Formar para la docencia en la educación normal. México: Secretaría de Educación Pública (Biblioteca para la actualización del maestro. Serie Cuadernos).

Neuman, W. L. (1994). Social research methods. Qualitative and quantitative approaches. Needham Heights (MA): Allyn and Bacon.

Pérez, G. Á. (1988)El pensamiento práctico del profesor: implicaciones en la formación del profesorado, en Aurelio Villa (coord.) Perspectivas y Problemas de la Función Docente, Narcea, Madrid, pp.128-138.

Pozo, I. (1996). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Alianza editorial. Madrid.

Robles, A. (2005). Reflexión sobre la elaboración de Estrategias Didácticas para la Enseñanza. Revista comunidad e-formadores. Red escolar. México. Disponible en: http://eformadores.redescolar.ilce.edu.mx/revista/no705/ reflexion.pdf

Rockwell, E. y Mercado, R. (1986). La escuela lugar de trabajo docente, descripciones

y debates, México, DIE, p.25.

Rosas, L. (1999). El proceso de formación de los maestros de escuelas primarias

rurales. La construcción de su concepción pedagógica, tesis de doctorado.

Sacristán, G. y Pérez, G. A. I. (1995). La función y formación del profesor(a) en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas, en Comprender y transformar la enseñanza, Morata, Madrid, pp.398-429.

Seguimiento de egresados. (2008).

Secretaría de Educación Pública. (1997). Plan de Estudios 97 Dirección General de Materiales y Métodos Educativos de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal, Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos, México.

Schön, D. (1983). The reflective practitioner, Basic Books, Nueva York.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós, Barcelona. P.21. Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.

Barcelona, España: Paidós.

Villa, A. (1988). La formación del profesorado en la encrucijada, en Aurelio Villa (coord.). Perspectivas y problemas de la función docente, II Congreso

Mundial Vasco, Narcea, Madrid.

Voli, F. (2004). Sentirse bien en el aula. Manual de convivencia para profesores.

Madrid: Educar.

Zabala, V. A. (1997). la práctica educativa. Cómo enseñar. Barcelona. Editorial graó.

Zabalza, M. Á. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas.

Madrid: Narcea.

Published

2014-12-31

How to Cite

Gutiérrez Fierro, M., Morales Sifuentes, L. A., & Viramontes Anaya, E. (2014). Teacher training: real didactic competencies that emerge from the performances of the normal school students. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.25.mg

Issue

Section

Artículos científicos