Teacher training: real didactic competencies that emerge from the performances of the normal school students
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.25.mgKeywords:
teacher training, didactic competences, performancesAbstract
This study is a characterization of which didactic competencies are manifested in the students who took the LEP 97 at the RFM Normal School. The research was carried out with the group of 12 students who were tutored at the Primary School for 27 weeks. Observations, questionnaires and interviews were carried out in order to find findings documented here, through techniques and instruments under the qualitative approach that account for the specific developments, strengths and weaknesses detected through the voices of the tutors, advisors of the normal school and of the own advisory service, as well as the instruments that the students used to systematize their daily experiences. This allows us to unravel the pedagogical model under which they are being trained at the Normal School in the tutoring accompaniment that takes place at the Primary School and revitalizes institutional teacher training.
Downloads
References
Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. México: Paidós.
Berelson. (1952). Content analysis in communication research, Editorial Hafner, New York.
Bonhome, C. (2004). La empatía.Disponible en: www.proyectopv.org/1-verdad/ empatia.htm
Castañeda, J., De la Torre, M., Morán, J., Lara, L. (2002). Metodología de la Investigación. México: mcgraw-Hill.
Coll, C. (1990). Un marco de referencia psicológico para la educación escolar; la concepción constructivista del aprendizaje y de la enseñanza. En Coll, J. Palacios y A. Marchesi. (Eds.). Desarrollo psicológico y educación II. Madrid, España: Alianza.
Darling, H. L. Lo que necesitan conocer y saber hacer los profesores en el derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. México, SEP/Ariel Biblioteca para Actualización del maestro, 2002.
Denzin, N. (1989b). Interpretive interactionism, Sage, Newbury Park, CA.
Denzin, N. (1992). Symbolic interactionism and cultural studies, Basil Blackwell, Cambridge, Ingl.
Díaz, B. F. y Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Disponible en: http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/ biblioteca/articulos/pdf/estrate.pdf
Díaz, B. F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Mcgraw-Hill. México.
Fernández, G. I. (2003). La Educación entre pares: Los modelos del alumno ayudante y mediador escolar. Disponible en: www.gh.profes.net/especiales2 .asp?Id_ contenido=40418
Ferry, G. (1997). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la
práctica, Paidós Educador, México.
García, R. F. (1997). Organización escolar y gestión de centros educativos. Málaga, España: Ediciones Aljibe.
Gil, P. D. (2001). La innovación en algunos aspectos esenciales -pero habitualmente olvidados- en el planteamiento de la enseñanza/ aprendizaje de las ciencias: las relaciones enseñanza-medio y el clima escolar. Disponible en: Organización de Estados Americanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura: www.oei.org.co/oeivirt/gil02c.htm
Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las ciencias humanas. México: FCE.
González, G. M., Espinosa, H. J., López, L. J. L. y otros (2002). Diseño, implementación y evaluación de programas por competencias profesionales integradas, UG, México
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación.
México: mcgraw-Hill.
Hernandez, S. R. (2003). Metodología de la investigación. México : Mc Graw Hill.
Krippendorff, K. (1990). Metodología del Análisis de Contenido (Barcelona: Paidós).
Lobato, M. y Ortiz, A. (2001). Guía de acceso al ordenador para personas con discapacidad. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Marqués, G. P. (2000). (última revisión: 3/07/07) Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB LOS MEDIOS DIDÁCTICOS
Medina, R. A. (1989). Didáctica e interacción en el aula. Bogotá: Editorial Cincel.
Mercado, R. (1991). El trabajo cotidiano del maestro en la escuela primaria. Ponencia para la Segunda Conferencia para una Educación Democrática, ENS de México, México.
Mercado, R. (1997). Formar para la docencia en la educación normal. México: Secretaría de Educación Pública (Biblioteca para la actualización del maestro. Serie Cuadernos).
Neuman, W. L. (1994). Social research methods. Qualitative and quantitative approaches. Needham Heights (MA): Allyn and Bacon.
Pérez, G. Á. (1988)El pensamiento práctico del profesor: implicaciones en la formación del profesorado, en Aurelio Villa (coord.) Perspectivas y Problemas de la Función Docente, Narcea, Madrid, pp.128-138.
Pozo, I. (1996). Aprendices y maestros: la nueva cultura del aprendizaje. Alianza editorial. Madrid.
Robles, A. (2005). Reflexión sobre la elaboración de Estrategias Didácticas para la Enseñanza. Revista comunidad e-formadores. Red escolar. México. Disponible en: http://eformadores.redescolar.ilce.edu.mx/revista/no705/ reflexion.pdf
Rockwell, E. y Mercado, R. (1986). La escuela lugar de trabajo docente, descripciones
y debates, México, DIE, p.25.
Rosas, L. (1999). El proceso de formación de los maestros de escuelas primarias
rurales. La construcción de su concepción pedagógica, tesis de doctorado.
Sacristán, G. y Pérez, G. A. I. (1995). La función y formación del profesor(a) en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas, en Comprender y transformar la enseñanza, Morata, Madrid, pp.398-429.
Seguimiento de egresados. (2008).
Secretaría de Educación Pública. (1997). Plan de Estudios 97 Dirección General de Materiales y Métodos Educativos de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal, Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos, México.
Schön, D. (1983). The reflective practitioner, Basic Books, Nueva York.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós, Barcelona. P.21. Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.
Barcelona, España: Paidós.
Villa, A. (1988). La formación del profesorado en la encrucijada, en Aurelio Villa (coord.). Perspectivas y problemas de la función docente, II Congreso
Mundial Vasco, Narcea, Madrid.
Voli, F. (2004). Sentirse bien en el aula. Manual de convivencia para profesores.
Madrid: Educar.
Zabala, V. A. (1997). la práctica educativa. Cómo enseñar. Barcelona. Editorial graó.
Zabalza, M. Á. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas.
Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Marivel Gutiérrez Fierro, Lylia Ana Morales Sifuentes, Efrén Viramontes Anaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.