On the path mapped out: manifestations of bullying in high school and higher education in the central-northern regional unit of the UAS

Authors

  • Irma Leticia Zapata Rivera
  • Yolanda Noemi Guerrero Zapata

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.31.iz

Keywords:

perception, violence, communication media, technologies, sociocultural environments

Abstract

The scarce information about the phenomenon of bullying at the secondary and higher levels, together with the problems observed equally in classrooms and hallways of the educational institution, became the driving force behind the realization of an investigative work of which today only an extract is presented, perhaps the most important as a category of analysis of results. The information obtained through the instrument used on this occasion, constituted the backbone of the work carried out in terms of the recognition of psychological, sociological and sociocultural factors that shape the personality of our student population, the degree of perception of social violence present in our immediate environment; the role of the media and technological means in the configuration of the social imaginary as violence as a 'normal' state and with it the loss of consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afán, T. (2011). Por si acoso (un respeto) estudio didáctico acerca del “acoso escolar”

Zapata L. (2009). El bullying y su impacto en la educación en Sinaloa y el mundo. Revista Ackade- meia DGEP-UAS

guía didáctica. Disponible en: www.teatrolapaca.com

Álvarez, P. (2006) La convivencia en las aulas: problemas y soluciones: [intervenciones y desarrollo del Congreso organizado por el Instituto Superior de Formación del Profesorado y celebrado en Madrid 15, 16 y 17 de abril de 2005.

Boeree, G. (1998). Sigmund Freud. Teorías de la personalidad -1856-1939-. Disponible en: http://www.psicologia-online.com/ebooks/personalidad/freud.htm, el 13 de febrero de 2012

Bourdieu, P.; Jean Claude, P. (2001). La Reproducción: Elementos para una Teoría del Sistema de Enseñanza.

Bozo, L. (2011). Esto es bullying. Una buena descripción ¿ya lo sabías?, México,

Televisa.

Bozo, L. (2011). El bullying no es un juego de niños, sino el principio de unos futuros delincuentes, México, Televisa.

Charach, A., Pepler, D., y Ziegler, S. (1995). La intimidación en la escuela - una perspectiva canadiense: Un estudio de problemas y sugerencias para la intervención. Education Canadá, 35 (1), 12-18. EJ 502 058.

Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos. No. 29, pp. 97-133. ISSN 0718-0705

Farrington, D. (1993). Understanding and preventing bullying. In M.Tonny and N. Morris (Eds) Crime and Justice, Vol 17, Chicago: University of Chicago Press.

Fernández, F. A., Fuertes, A y Pulido, R. (2006). Evaluación de la violencia en las relaciones de pareja de los adolescentes. Validación del Conflic in Adolescent. Dating Relationships Inventory (CADRI)-Versión Española. En International Journal of clinical and health Psychology 2006, vol. 6, No. 2, pp. 339-358 ISSN 1697-2600.

Gannaway, H. (1978). Comprender la Escuela, en: Stubbs, Michel y Delamont Sara.

Las Relaciones Profesor-alumno. Oikos. España.

Foro Tv, Noticieros Televisa, A las 3 con Paola Rojas, marzo de 2013.

Hernando, Á. (2007). La prevención de la violencia de género en adolescentes”. Una experiencia en el ámbito educativo. Apuntes de psicología 2007, vol. 25, no. 3, págs. 325-340. Colegio oficial de Psicología de Andalucía occidental y Universidad de Sevilla. ISSN 0213-3334

Hernández, M. Á., Solano, I. M. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar (Cyberbullying, a bullying problem), Universidad de Murcia (España), AIESAD RIED v. 10: 1, pp 17-36.

La rosa de Guadalupe (2011), México, Televisa.

Leyva, B., Bullying, nueva causa de suicidios y asesinatos. Los Mochis, Sinaloa.

Disponible en www.debate.com.mx/eldebate/.../ArticuloGeneral.asp?

Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Díaz de Santos S. A. Madrid, España. Montoya, V. (2006). Teoría de la violencia humana. Disponible en: http://www.

rodelu.net/montoya/montoya.htm

Olwes, D. (1993). Bullying at school. Caracterización del Bullying. Disponible en: www.asapmi.org.ar/publicaciones/.../articulo.asp?id...

Rey, A. C. (2009). Maltrato de tipo físico, psicológico, emocional, sexual y económico en el noviazgo: Un estudio exploratorio» En Acta colombiana de psicología 12 (2): 27-36.

Ríos, E. Disponible en: www.lineadirectaportal.com/index.php?noticia=17928, www. cdehsinaloa@org.mx Ríos J. Focos rojos por bullying en Sinaloa: CEDH,

San Martín, J. (1987). La Fenomenología de Husserl Como Utopía de la Razón,

Anthropos La editorial del hombre, España.

Weinberg, G. (2004). Beyond Homophobia: Thinking about sexual prejudice and stigma in the twenty-first century» en la revista Sexuality Research & Social Policy, vol. 2, de abril 2004.

Woods, P. (1988). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa.

Paidós. España.

Zapata, L. (2009). El bullying y su impacto en la educación en Sinaloa y el mundo.

Revista Ackademeia DGEP-UAS.

Zapata, L. (2011). Violencia en el noviazgo. Conferencia dirigida a estudiantes de la UAP Guasave Diurna, Guasave, Sinaloa.

El tercer sexo. Disponible en: http://es.wikipedia.org/wiki/Tercer_sexo

Término “ni.ni”. Disponible en: http://es.wikipedia.org/wiki/Ni-Ni

Estudios sobre el bullying. Disponible en: http://stop-ciberbullying.blogspot. com/2011/03estudios-sobre-el-bullying-en.html

Disponible en: http://www.noroeste.com.mx/publicaciones.php?id=843060

Asesinato por asfixia. Disponible en: http://www.debate.com.mx/eldebate/noticias/ default.asp?IdArt=12903647&IdCat=17346

Published

2014-12-31

How to Cite

Zapata Rivera, I. L., & Guerrero Zapata, Y. N. (2014). On the path mapped out: manifestations of bullying in high school and higher education in the central-northern regional unit of the UAS. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.31.iz

Issue

Section

Artículos científicos