The State System of Teacher Training: Strategy for its Constitution
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.04.ibKeywords:
System, State System of Teacher Education, strategyAbstract
This work focuses on investigating the strategies to establish the State System of Teacher Training in Durango, Mexico, an educational policy derived from the mandate contained in the General Law of Education of 1993. The elaboration of the central research question is: How could the State System of Teacher Training in Durango be established?, which led to the objective: "To identify the strategies to establish the State System of Teacher Training in Durango. The research has a qualitative approach and a combination of methods of this type was used: Case Study and Grounded Theory. The techniques for collecting information were semi-structured interviews and participant observation. From the results found, the opinions of key informants related to the integration of the system, its normative and cultural implications are presented. We found that the System is designed from the General Theory of Systems, but that in everyday life, it works more according to Luhmann's Theory of Social Systems.
State System of Teacher Education in Durango, Mexico, An educational policy which was derived from the commandment consigned in the General Law on education in 1993. It was developed from the question: How would The State System of Teacher Education constitute in Durango? And the goal: “Identify the strategies to build The State System of Teacher Education in Durango.” The research is of a qualitative approach and a combination of this kind of methods was used such as: case study research and the grounded theory. The data collection methods were the semi structured interview and the observation by stakeholders. The paper shows, from the found outcomes, the main informants' opinions which are related with the integration of the system and its implications both normative and cultural. We found that the system is designed from the general system theory however in the quotidian; the system works more according to Social Systems Theory by Luhmann.
Downloads
References
Álvarez, García, I. (2002). De los Santos Quintanilla A. R.; Trejo, Cázares; Enríquez, Vázquez, J. C.; y Herrera, Alcázar, C. Nuevos Sistemas de
formación Docente para la Educación básica en un nuevo siglo. Estrategia Interinstitucional
Arnaut, Salgado, A. (2003). La formación de maestros: un debate nacional. Serie: Formación Docente. Dirección General de Normatividad de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal (SEByN). SEP. México: Autor.
Arnold, M. y Osorio, F. (1998). Teoría General de Sistemas. Universidad de Chile. Disponible en: http://rehue.csociales.uchile.cl/ publicaciones/moebio/03/frames45. Htm Deceano, Osorio. F. (2003). La formación de maestros. Hacia una política integral. Serie: Formación Docente. Dirección General de Normatividad de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal (SEByN). SEP. México: Autor.
Gundermann, Hans K. (2004). Observar, Escuchar y Comprender Sobre la Tradición Cualitativa en la Investigación Social. (María Luisa Tarrés, Coordinadora), Primera reimpresión. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México- El Colegio de México- México; Miguel Ángel Porrúa, editor.
Kast, F. E. y Rosenzweig, J. E. (1997). Administración en las organizaciones. Enfoque de sistemas y de contingencias, 4ª Edición. México: McGraw-Hill.
Luhmann, Niklas (1990). Sociedad y sistema: la ambición de la teoría. Ediciones Paidos. I.C.E. de la Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona-Buenos Aires-México. Traducción de Santiago López Petit y Pablo Martín Badosa.
_ (1996). Teoría de la Sociedad y Pedagogía. Ediciones Paidós Educador.
ª. Edición 1996. Traducción de Carlos Correa
_ (1998). Complejidad y Modernidad. De la unidad a la Diferencia. Editorial Trotta S. A. Traducción y edición de Josetxo Berian y José María García Blanco.
_ (2005). El Arte de la Sociedad. Herder-Universidad Iberoamericana.
Traducción de Javier Torres Nafarrete. 1ª. Edición en español.
Martínez, Olivé. A. (2003). La formación docente: un debate nacional. Serie: Formación Docente. Dirección General de Normatividad de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal (SEByN). SEP. México: Autor.
Newman, I. & Benz, C. R. (1998). Qualitative-Quantitative Research Methodology. Exploring the Interactive Continuum. (Guzmán, A. Arturo. Trad). U. S. A.: Southern Illinois University Press.
Oria, Razo, V. (2003). Historia del normalismo en México. Educación
(2001). Revista mexicana de educación. Núm. 12. Págs. ---)
Pariente Fragoso, J. L. (2001). Teoría de las Organizaciones. Un enfoque de
metáforas, 2ª Edición. México: Porrúa / COTACYT.
Rodríguez, M. D. (2001). La teoría de la sociedad. Invitación a la sociología de Niklas Luhmann. Metapolítica No. 20. Sociedad y Sistema. (Pensar con Luhmann y contra Luhmann). Octubre-diciembre, 2001. Stake, R. E. Investigación con estudios de casos. (1999). Ediciones Madrid. Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Isidro Barraza Soto, Laurencia Barraza Barraza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.