Inflating balloons in bottles: Explanatory models for primary, secondary and high school students

Authors

  • L. Romero B.
  • J. Slisko I,
  • A. Utrilla Q.

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.21.lr

Abstract

From a science didactic perspective, it is necessary to address teaching based on the development of explanatory models. Thus, the article proposed below aims to explore the construction of causal thinking models in 6th grade elementary school students, 3rd grade secondary school students, and 3rd grade high school students, as necessary instances to understand the evolution of their learning. For this purpose, an experimental activity was designed that consists of inflating a balloon inside a bottle, demonstrating the importance of taking them into account for the promotion of scientific thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chirinios, R. (2007). El problema de la explicación en la ciencia. Las explicaciones causales en Van Fraassen. Opción, Año 23, Número 53, 140-155. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ ArtPdfRed.jsp?iCve=310 05309 (consultado 12 de septiembre de 2011).

Corona C. A., Slisko J., Meléndrez B. J. G. (2007). Haciendo ciencia en el aula: los efectos en la habilidad de falsear diferentes hipótesis sobre la flotación y en las respuestas, a la pregunta “¿porqué flotan las cosas? Latin American Journal of Physics Education 1(1), 44–50.

Driver R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo

en ciencias. Enseñanza de las ciencias 6(2), 109–120.

Flores C. F. (2000). La enseñanza de las ciencias. Su investigación y sus enfoques. México: Ethos Educativo.

García C. B., Jiménez V. S. (1996). Redes semánticas de los conceptos de presión y flotación en los estudiantes de bachillerato. Revista Mexicana de Investigación Educativa 1(2), 343–361. (Disponible en http://redalyc.u aemex.mx/pdf/140/14000205. pdf Consultado 15 de julio de 2011).

Gil P. D., Macedo B., Martínez T. J., Sifredo C. Valdés P., Vilches A. (2005).

¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. Publicado por la Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe OREALC/UNESCO Santiago.

Giordan A. (1997). ¿Las ciencias y las técnicas en la cultura de los años 2000? México: Kikiriki

Gómez, P. M. (comp.). (1987). Psicología Genética y Educación. México: SEP.

Greca I. M. R., Moreira M. A. (1998). Modelos mentales, modelos conceptuales y modelización. En Caderno Catarinense de Encino de Física, Porto Alegre 15(2), pp 107–120.

Gutiérrez R. (2001). Coherencia del pensamiento espontáneo y causalidad. El caso de la dinámica elemental. Tesis Doctoral. Universidad Complutense. Madrid. Editado en CD–ROM: Servicio de publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid (ISBN: 84–669–0303–8). Madrid.

Johnson L. (1997). Entrevista a Philip N. Johnson Laird, citado por García J.

A. UNED. Facultad de psicología. Madrid, 1988.

Khun T. S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de cultura económica.

Oliva J. M. (2001). Distintos niveles de análisis para el estudio del cambio conceptual en el dominio de mecánica. Enseñanza de las ciencias 19(1), 89–102.

POZO, J. I. (1987). Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid: Visor Libros.

Pozo J. I. (1988). Razonamiento y formación de esquemas causales. Tesis

doctoral. Universidad de Madrid.

Slisko J., Madrigal G. A. (2010). Un frasco flota en el agua y se hunde en el aceite: ¿cómo los alumnos de bachillerato explican tales hechos y qué predicen para una situación más compleja? Latin America Journal of Physics Education. 3(2), 380–387.

Treagust D. (2004). Comprensión de los estudiantes acerca de la naturaleza descriptiva y predictiva de los modelos escolares en química orgánica. Revista Eureka, sobre enseñanza y divulgación de las ciencias.

Published

2013-12-31

How to Cite

Romero B., L., Slisko I, J., & Utrilla Q., A. (2013). Inflating balloons in bottles: Explanatory models for primary, secondary and high school students. Revista Ra Ximhai , 9(4 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.21.lr

Issue

Section

Artículos científicos