Theory and method in intercultural curriculum design by competencies

Authors

  • José Ángel Vera Noriega Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C.

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.03.02.2007.09.jv

Keywords:

pedagogy, intercultural, curricular redesign

Abstract

The objective of this document is to present, on the one hand, the meta-theoretical principles of interculturality that underlie the intercultural pedagogical model for Higher Education, on the other hand, to describe the characteristics of the educational model and, finally, to present a pattern of curriculum construction by competencies in Intercultural Universities that, on the one hand, praises density and, on the other, places students with competencies to obtain levels of excellence in certification exams and the profession in a position to be approved in its accreditations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arredondo, M. C. 2006. Habilidades Básicas para Aprender a pensar. México. D.F. Bosworth, K. y S. Hamilton. 1994. The Concepts and Methods of the Competency

Outcomes and Performance Assessment. Collaborative Learning: Underlying processes and effective techniques. En Bosworth y Hamilton (Eds.) New Directions for Teaching and Learning, num. 59, Jossey-Bass, San Francisco, EUA.

Casillas y Santini. 2006. Universidad intercultural modelo educativo. México SEP coordinación general de educación intercultural y bilingüe, primera edición.

Castañeda, F. S. 2004. Evaluando y fomentando el desarrollo cognitivo y el aprendizaje complejo. Psicología del Caribe. Universidad del Norte. Nª 1; 109-143, 2004.

Fornet, B. R. 2002. Filosofía e interculturalidad en América latina: intento de introducción no filosófica. En Raúl Fornet –Betancourt, Interculturalidad, Sociedad Multicultural y Educación Intercultural, México, Castellanos Editores Asociación Alemana para la Educación para Adultos Consejo de Educación de Adultos de América latina, A. C.

Gay, G. 2004. Curriculum theory and multicultural education. En: James A. Banks y Cherry A. Mc. Gee Banks (editors). Handbook of research of research on multicultural education. 2a ed. San Francisco California, Jossey, Bass, p. 30-49.

Gonczi, A. 1996. Instrumentación de la educación basada en competencias. Perspectivas teóricas y prácticas en Australia. En Argüelles, A. Competencia laboral y educación basada en normas de competencia, LIMUSA-SEP-CNCCL- CONALEP, México, pp. 265-288.

––––HMSO. 1993. Realising our potential: A strategy for science. Enginnering and technology, Londres.

Huerta, J., Pérez, I. y Castellanos, A. 2000. Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. Educar: Revista de educación, nueva época, No.13, abril- junio.

––––IBERFOP-OEI. 1998. Programa Iberoamericano para el diseño de la formación profesional, Metodología para definir competencias. Madrid, CITER/OIT.

Malpica, M. C. 2006. El punto de vista pedagógico. En Argüelles, A. (Editor) Competencia laboral, educación basada en competencia México. Editorial, LIMUSA- SEP-CNCCL-CONALEP, pp.123-180.

Miklos, T. 1999. Planeación prospectiva: una estrategia para el diseño del futuro, México. Editorial IMUSA.

Molina, F. 2002. Sociología de la educación intercultural: vías alternativas de investigación y debate. Buenos Aires, Lumen/Humanitas, p.192.

Morfín, A. 1996. La nueva modalidad educativa, educación basada en normas de competencia. En Argüelles, Competencia laboral, educación basada en competencia, México, Editorial, LIMUSA-SEP-CNCCL-CONALEP., pp.8-81.

Planas, N. 2003. Etnomatematicas. En: Miguel Ángel Essomba (coordinador) Construir la escuela intercultural: reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. 3ª ed. España, Graó p. 123-132.

Sagastizabal, M., Perlo, C. Piretta B., San martín y P. de los Ángeles. 2006. Aprender y enseñar en contextos complejos: Multiculturalidad, diversidad y fragmentación. Buenos Aires, argentina, Educaciones Novedades Educativas.

Salcedo, J. 2001. Multiculturalismo, orientaciones filosóficas para una argumentación pluralista. Prol. De Mauricio Beuchot, México, UNAM y Plaza y Valdés, p.180.

Sandín, M. 2003. La socialización del alumnado en contextos multiculturales. En: Miguel Ángel Essomba (coordinador). Construir la escuela intercultural: reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural, 3ª. Ed. España, Graó, p. 37-46.

Schmelkes, S. 2004a. La educación intercultural: Un campo en proceso de consolidación. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 3:2, México, UABC, p. 82-94.

Schmelkes, S. 2004b. Avances y retos de la educación superior indígena en México. Coordinación general de educación intercultural y bilingüe, en educación superior para los pueblos indígenas de América latina, memoria del segundo encuentro regional. México, CGEIB-SEP. México, D.F.

Torres, C. 2001. Democracia, educación y multiculturalismo: Dilemas de la ciudadanía en un mundo global. Trad. De Isabel Vericat y Bertha Ruiz de la Concha. México, Siglo XXI, p. 366.

Wong, D. 2004. Multicultural counseling and Therapy (MCT) Theory. USA. (Resumen condensado adaptado para la UAIM, 2006).

Published

2007-08-31

How to Cite

Vera Noriega, J. Ángel. (2007). Theory and method in intercultural curriculum design by competencies. Revista Ra Ximhai , 3(2), 397–416. https://doi.org/10.35197/rx.03.02.2007.09.jv

Issue

Section

Artículos científicos