Perception of thesis preparation and research tutoring: postgraduate experiences

Authors

  • Ríos Mena Gaxiola Ríos Mena Gaxiola Universidad Autónoma de Occidente
  • Diana Korinna Zazueta Beltrán Universidad Autónoma de Occidente
  • Cruz Morales Cruz Morales Universidad Autónoma de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.20.02.2024.01.jr

Keywords:

postgraduate, degree, research, experiences of the thesis student, thesis tutor

Abstract

This work aims to explore the perception of enrolled students and non-degree graduates about thesis preparation and research tutoring based on their experiences in the postgraduate studies at the Universidad Autónoma de Occidente. A qualitative study was carried out under a content analysis from an empirical phenomenological perspective, the sample was made up of 17 participants with the non-probabilistic selection criterion for convenience. The focus group was the supporting technique to collect the data. The findings identified multifactorial aspects that affect the thesis preparation process, as well as the need to promote the continuous training of the tutor. It is concluded that it is imperative that Higher Education Institutions (HEI) work on the development of postgraduate tutorial models with an integral-humanistic sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. (2002). La calidad y la innovación en los posgrados. Revista de la Educación Superior de la ANUIES, 4(31), 31-45.

Álvarez Gómez, M., Gómez Polanco, E., & Morfín Otero, M. (2012). Efecto de la beca CONACYT en la eficiencia terminal en el posgrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14.

Ambrosini, C., & Mombrú Ruggiero, A. (2017). Bendita tesis: Tribulaciones personales e institucionales. Perspectivas Metodológicas, 17(19), 105-118.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2024). Anuarios Estadísticos de Educación Superior—ANUIES. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Ballesteros, E. S. (2023). Percepción de los doctores en educación superior sobre el proceso de elaboración de la tesis doctoral: Perception of doctors in higher education about the process of elaboration of the doctoral thesis. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.851

Becerra Romero, A. T. (2017). Alcances y limitaciones del posgrado en la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista de la Educación Superior, 46(183), 105-121. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.05.003

Capetillo Medrano, C. B., Soto Bañuelos, E., & Pesci Gaytán, E. (2022). Proceso de dirección de tesis y modelo de asesoría. Posgrado de Educación en la Universidad Autónoma de Zacatecas, México. Revista de Educação PUC-Campinas, 27. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a6507

Cárdenas Apolinario, F. J. de D. C. (2022). Influencia del estrés en el rendimiento académico de estudiantes de posgrado de la Facultad de Ingeniería de Minas UNCP, 2021. Prospectiva Universitaria, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2022.19.1944

Carlino, D. P. (2005). LA EXPERIENCIA DE ESCRIBIR UNA TESIS: CONTEXTOS QUE LA VUELVEN MÁS DIFÍCIL. xxiv, 41-62.

Carlino, P. (2021). Aportes para pensar la elección y relación con el director de tesis. https://www.aacademica.org/paula.carlino/280

Casarin, M. (2016). Escritura de tesis: Dificultades, desafíos y propuestas. Pucara, 27, Article 27.

Castellanos Ramírez, J. C. (2023). Reconstrucción de experiencias personales en torno a los procesos de acompañamiento a estudiantes en la elaboración de tesis (pp. 28-43).

Consejo Nacional de Humanidades Ciencias y Tecnologías. (2024). TÉRMINOS DE REFERENCIA PARA LA EVALUACIÓN Y SEGUIMIENTO DE PROGRAMAS DE NUEVO INGRESO. https://conahcyt.mx/wp-content/uploads/convocatorias/PNPC/marcos_de_referencia/TerminosdeReferencia.pdf

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Investigación cualitativa y diseño de investigación Elección entre cinco enfoques (Cuarta edición). SAGE Publications.

Cruzata-Martínez, A. C.-M., Bellido García, R., Velázquez-Tejeda, M., & Alhuay-Quispe, J. (2018). La tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgrado. Propósitos y Representaciones, 6(2), 09. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.252

Fernández Maturino, E., Mendoza Nájera, M. D. los Á., Rodríguez Bernal, A., & López Corrujedo, M. A. (2013). Aspectos que inciden en la baja titulación de los alumnos de las maestrías en la Universidad Pedagógica de Durango. Praxis Investigativa ReDIE: revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 5(9), 6-14.

Fraile, C. L., & Ilvento, M. C. (2013). La Orientación y tutoría universitaria: Una aproximación actual. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5564

Gañan-Moreno, A., Soto-Hincapie, E., Pérez-Cortes, L. M., Orejuela-Gómez, J. J., & Moreno-Cabezas, S. C. (2021). Placer y sufrimiento en el desarrollo del trabajo de grado: Estudio de caso en estudiantes de pregrado de Medellín (Colombia). Cultura Educación Sociedad, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.07

García Colina, F. J., Juárez Hernández, S. C., & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior, 37(2), 206-216.

García Nieto, N., Asensio Muñoz, I., Carballo Santaolalla, R., García García, M., & Guardia González Soledad, N. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de educación, 337, 189-210.

García-Grajales, J. (2019). ¿Miedo a realizar una tesis universitaria? Una serie de recomendaciones para evitar la tortura en su elaboración. Ciencias Marinas, XXIII, 53-65.

Hernández, A. B. (2023). La asesoría de tesis. Una experiencia en la formación inicial de profesores. South Florida Journal of Development, 4(2), 905-917. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n2-022

López Suárez, A., Albíter Rodríguez, Á., & Ramírez Revueltas, L. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de un nuevo paradigma. Revista de la Educación Superior (RESU), 146, 135-151.

Martínez Toyes, W. L., & Olivas Andrade, C. A. (2015). Problemas y perspectivas a futuro del posgrado. En Diagnóstico del Posgrado en México Región Noroeste (pp. 170-187). COMEPO.

Martínez-Figueira, M.-E., & Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el Practicum: Entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación (Madrid).

Merino Solari, R. (2019). Factores Que Influyen En La Elaboración Del Proyecto De Tesis De Maestría. Acta Herediana, 62(2), 134-142.

Morgan, M. (2014). Patterns, drivers and challenges pertaining to postgraduate taught study: An international comparative analysis. Higher Education Research & Development, 33(6), 1150-1165. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.911258

OCDE. (2022). OCDE. https://www.oecd.org/acerca/

Ochoa Sierra, L., & Cueva Lobelle, A. (2017). El bloqueo en el proceso de elaboración de una tesis de maestría: Angustias y desazones percibidas por sus protagonistas. Lenguaje, 45(1), 61-87.

Olivas Andrade, C. A., & Briones Martínez, B. (2015). Los programas de posgrado. En Diagnóstico del Posgrado en México Región Noroeste (pp. 58-99). COMEPO.

Oyola-García, A. E. (2016). EL ASESOR DE TESIS (CARTA). ACTA MÉDICA PERUANA, 32(2), 131. https://doi.org/10.35663/amp.2015.322.147

Palmeros, M. B., Hernández, C. B. E., Contreras, E. C., Terán, M. E. F., & Mendoza, J. S. (2019). Estilos de vida en estudiantes de posgrado de una universidad pública. Revista Biológico Agropecuaria Tuxpan, 7(1), 19-26. https://doi.org/10.47808/revistabioagro.v7i1.140

Peinado Camacho, J. D. J., & Jaramillo Vigueras, D. (2018). La eficiencia terminal del Centro de Investigación e Innovación Tecnológica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 126-134. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1797

Peinado Camacho, J. D. J., Montoy Hernández, L. D., & Torres Hernández, Z. (2020). Estrategia de gestión para la generación de recursos en un centro de investigación y posgrado. Estudio de caso del CIITEC en el contexto de México. Acta Universitaria, 30, 1-25. https://doi.org/10.15174/au.2020.2445

Pérez, L. A. C., & Leon, F. A. R. (2023). Buenas prácticas en el desarrollo de las tesis doctorales. Gestión en el Tercer Milenio, 26(51), Article 51. https://doi.org/10.15381/gtm.v26i51.25532

Ramírez Acosta, J. (2012). Análisis de la Eficiencia Terminal de la Maestría en Educación: Campo Educación Ambiental de UPN-Mexicali | Espiral, Revista de Docencia e Investigación. http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/144

Revilla, D. (2017). Expectativas y tensiones en la asesoría de tesis en la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6057

Universidad Autónoma de Occidente. (2024). Reglamento General de Posgrado. https://uadeo.mx/wp-content/uploads/2021/04/ReglamentoGeneraldeInvesigacion2015.pdf

Universidad Veracruzana. (2024, abril 22). Observatorio Nacional del Posgrado (ONAPO). https://www.uv.mx/onapo/que-observamos/

Velázquez Vargas, M. del S., & Martínez Toyes, W. L. (2015). Los actores del posgrado. En Diagnóstico del Posgrado en México Región Noroeste (pp. 100-153). COMEPO.

Zepeda Toro, P. E., Da Silva Sousa, R. C., Costa, F., & Colauto, R. D. (2023). Miedo al éxito y miedo al fracaso: Intensidad de los motivos de procrastinación en la elaboración de la disertación y tesis. Calidad en la Educación, 58, 5-34. https://doi.org/10.31619/caledu.n58.1253

Published

2024-12-27

How to Cite

Ríos Mena Gaxiola, R. M. G., Zazueta Beltrán, D. K., & Cruz Morales, C. M. (2024). Perception of thesis preparation and research tutoring: postgraduate experiences. Revista Ra Ximhai , 20(2), 13–35. https://doi.org/10.35197/rx.20.02.2024.01.jr

Issue

Section

Artículos científicos