Entrepreneurial education in children of elementary school. The case of the “Alfredo V. Bonfil” elementary school in Los Mochis, Sinaloa
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2025.03.eiKeywords:
entrepreneurial education, enterpreneuership, basic educationAbstract
We introduce the entrepreneurial program that was presented in the sixth grade of an elementary school in Los Mochis, Sinaloa, in 2024 and which was exhibited at an entrepreneur fair. The aim of this paper is to describe the experience from the educational point of view of this entrepreneurial program. Through a case study and with the support of the microethnographic approach, the children’s experience was described that served, not only for the creation of a mini-business, but also for their personal development, motivating entrepreneurial behavior and family teamwork. It is highlighted that the pedagogical bases of this program were pragmatism, meaningful learning, play and playful dynamics, which allowed more learning than expected. We found that children showed a greater interest in marketing, more than in the other elements of entrepreneurship, mainly in the generation of the names of businesses and products and the design of advertising posters.
Downloads
References
Álvarez, C. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. Gazeta de Antropología, 24(1), pp.1-15.
Bayeck, R. Y (2023). Is Microethnography an Ethnographic Case Study? and/or a mini-ethnographic case study? An analysis of the literatura. International Journal of Qualitative Methods, (22), 1-6. DOI: 10.1177/16094069231172074
Bravo-Bravo, I.F., Bravo-Bravo, M.J., Preciado, J.D. y Mendoza, M. (2021). Educación para el emprendimiento y la intención de emprender. Revista Economía y Política (33). https://www.redalyc.org/journal/5711/571165147008/html/
Contreras-Oré, F.A. (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 130-140.
Cruz-Barba, E. (2018). Educación financiera en niños: una evidencia empírica. Sinéctica, (51), 01-15.
Damián Simón, J. (2015). ¿Pueden los niños adquirir y aplicar cono cimientos de emprendimiento? El caso del subprograma, mi primer empresa: “emprender jugando”. Nova Scientia, 7(15), 389-415.
Denegri, M., Del Valle Rojas, C., González, Y., Etchebarne, S., Sepúlveda A. J. y Sandoval G. D. (2014). ¿Consumidores o ciudadanos? Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 40(1), 75-96.
Diago Camacho, J.S. y Páramo, P. (2023). Perspectivas educativas e investigativas del pragmatismo en sociedades democráticas. Praxis & Saber, 14(36), 15-30.
Dobbins, C. E., Edgar, L. D., y Dooley, K. E. (2021). Facilitating the scholarship of discovery: Using the mini-ethnographic case study design. Journal of Experiential Education, 44(4), 395-408. https://doi.org/10.1177/1053825921999685
Erkkilä, K. (2000). Entrepreneurial education. Mapping the debates in United States, The United Kindom and Finland. Garland Publishing.
Fusch, P. I., Fusch, G. E. y Ness, L. R. (2017). How to conduct a mini-ethnographic case study: A guide for novice researchers. The Qualitative Report, 22(3), 923–942. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2017.2580
Gallardo-Pérez, H. de J., Vergel-Ortega, M. y Villamizar-Araque, F. Y. (2017). Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 9(2), 85-96. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.458
Gimeno Doñate, M.M. (2016). La necesidad de nuevas herramientas para la regulación del proceso de aprendizaje y la mejora del rendimiento académico. EduPsykhé, 15(2), 82-112.
Gómez-Núñez, L., Llanos-Martínez, M., Hernández-Rico, T., Mejía-Ro dríguez, D., Heilbron-López, J., Martín-Gallego, J., Mendoza-Soto, J. y Senior-Roca, D. (2017). Competencias emprendedoras en Básica Primaria: Hacia una educación para el emprendimiento. Pensamiento & Gestión, (43), 150-188.
Guevara, C. N., Moreno, M. T. y Rodríguez, L. M. (2020). Neuroeducación en el aprendizaje de la contabilidad y las finanzas en niños de 7 a 10 años. Aproximaciones teóricas para la construcción de investigación aplicada. Sinergias Educativas, 5(2), 105-128.
Guevara-Garzón, C. N., Rodríguez-Bolívar, L. M. (2021). Doctrina económica-financiera y contable: Un reto en la educación infantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(1).
Jiménez-Vargas, F., Fardella-Cisternas, C. y Muñoz-Proto, C. (2017). Una aproximación microetnográfica de prácticas pedagógicas en escuelas multiculturales. Tensiones y desafíos en torno a la escolarización de inmigrantes y grupos minoritarios. Perfiles Educativos, 39(156), 72-88.
Kelly, L. M. (2022). Focused ethnography for research on community development non-profit organisations. Forum Qualitative Sozial forschung/Forum. Qualitative Social Research, 23(2), https://doi. org/10.17169/fqs-22.2.3811
Klaar, S., & Õhman, J. (2012). Action with friction: a transactional approach to toddlers' physical meaning making of natural phenomena and processes in preschool. European Early Childhood Education Research Journal, 20(3), 439-454. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.704765
Klockner, K., Shields, P., Pillay, M., & Ames, K. (2021). Pragmatism as a teaching philosophy in the safety sciences: A higher education pedagogy perspective. Safety Science, 138.
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2020.105095
Liszka, J. (2013). Charles Peirce's Rhetoric and the Pedagogy of Active Learning. Educational Philosophy and Theory, 45(7), 781-788. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2011.00763.x
Martínez Fresneda Osorio, H. (2004). La influencia de los medios de comunicación en el proceso de aprendizaje. Comunicar, (22), 183-188.
Martínez-Ortiz, F. Santamaría-Quishpe, G.P., Montenegro-Cueva y E.G. Milton Marcelo C. (2024). Motivación en los pequeños negocios: una taxonomía empírica de propietarios utilizando análisis factorial exploratorio. KAIRÓS, Revista de Ciencias Económicas, Jurídicas y Administrativas, 7(12), 126-139.
Montessori, M. (2003). El método de la pedagogía científica aplicado a la educación de la infancia. Biblioteca Nueva. Páramo-Morales, D. (2015). La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodología cualitativa de investigación científica. Pensamiento & Gestión, (39), vii-xiii.
Ortiz-Colón, A.M., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44 (e173773).
https://www.redalyc.org/journal/298/29858802073/html/
Pinillos-Laffón, A., Olivares-Delgado, F. y Rodríguez-Valero, D. (2016). El nombre de la marca corporativa. Una taxonomía de los nombres de empresa familiar en España. Revista Latina de Comunicación Social, (71), 750-774.
Ramanigopal, C.S., Palaniappan, G. y Hemalatha, N. (2012). Need for entrepreneurship education in School Students. IJPSS, 2(3), 243-59.
Rojas-León, A. (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación. (Autores clásicos) Educación, 38(1), 33-58.
Romero-Tena, R. y Espasandín-Bustelo, F. (2016). Iniciativa personal y emprendedora del alumnado de Primaria y 1er Ciclo de Secundaria: Aspectos personales, familiares y escolares. Intangible Capital, 12(5), 1221-1254.
Sanchidrián-Blanco, C. (2023). La pedagogía de Montessori y la formación de profesores. La importancia de la teoría. Pedagogía y Saberes, (58), 9-22.
San Román, T. (2009). Sobre la investigación etnográfica. Revista de Antropología Social, (18), 235-60.
Tight, M. (2017). Understanding case study research: Small-scale re search with meaning. Sage.
Torres-Puentes, E. (2023). El material Montessori: de la vida práctica a la mente matemática. Pedagogía y Saberes, (58), 109-122.
Vargas-Morúa, G. (2022). Educación emprendedora y gamificación como estrategia de aprendizaje. Revista Espiga, 21(43), 126-155.
Vargas Valdiviezo, M. A. y Uttermann-Gallardo, R. (2020). Emprendimiento: factores esenciales para su constitución. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 709-720.
Von Hausswolff, K. (2021). Practical thinking while learning to program-novices' experiences and hands-on encounters. Computer Science Education. https://doi.org/10.1080/08993408.2021.1953295.
Yamane, E. (2002). Entrepreneurship Education in the 'Period for Integrated Study' in Elementary and Lower Secondary Schools in Japan. Citizenship, Social and Economics Education. 5(2), 44-52.
Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edith Anahy Ibarra de León, Ernesto Guerra García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.