Life project in secondary education from the analysis of teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2025.04.tiKeywords:
teaching practice, theoretical and methodological references, life projectAbstract
Theory and practice are essential elements of any pedagogical task; understanding them is central to understanding the didactic processes teachers develop in the construction of a life plan with secondary school students. The objective of this work was to describe the theoretical and methodological aspects of educational practice aimed at building a life plan in a public secondary school through a case study of three teachers, a topic that has been little explored and can provide a new perspective on this resource. Through the questionnaire and interview, we found that teachers 1) lacked theoretical and methodological elements for addressing life plans. However, despite not having this frame of reference, other categories were obtained, since the information revealed that teachers had particular visions about what a life plan is: 2) an operational vision, 3) a humanistic vision, and 4) a systemic and social vision. The results show the multidimensionality of the life project and the need for teachers to have a methodology for addressing it.
Downloads
References
Ascencio, C. (2016). Adecuación de la Planeación Didáctica como Herramienta Docente en un Modelo Universitario Orientado al Aprendizaje. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14(3). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/551/55146042006.pdf
Clemente, M. (2007). La complejidad de las relaciones teoría-práctica en educación. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 19. https://revistas.usal.es/tres/index.php/1130-3743/article/view/3235/3260
D’ Angelo, O. (1999). El proyecto de vida y la situación social de desarrollo en las etapas de su formación. Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas (CIPS).
D’ Angelo, O. (2003). Proyecto de vida y desarrollo integral humano. Revista Internacional Crecemos.
De Lella, C. (1999). Modelos y tendencias de formación docente. [Discurso principal] Seminario Taller sobre Perfil del Docente y Estrategias de Formación.
Guichard, J. (1993). La escuela y las representaciones de futuro de los adolescentes. Ed. Laertes.
Secretaría de Educación Pública (2022). Plan de Estudios de la educación básica. Secretaría de Educación Pública, 2024.
Suárez-Barros, A. et al. (2018). Proyecto de vida: ¿proceso, fin o medio en la terapia psicológica y en la intervención psicosocial? Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55963207012
Vital-Carrillo, M. (2024) La Orientación Educativa en el Nivel Medio Superior. Vida Científica Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 4, 12(23) (2024), 19-22.
Zabala, A. (2000). La práctica educativa, cómo enseñar. Grao.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Teresita de Jesús Icedo Mendívil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.