Strengths and aspects to improve in the evaluation of teacher performance in Mexico considering socio-formation and international experiences

Authors

  • Tania Quiriz Badillo Centro Universitario CIFE
  • Sergio Tobón Tobón Centro Universitario CIFE

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.08.tq

Keywords:

performance, teacher, evaluation, experiences, socio-information

Abstract

The purpose of this article was to propose the evaluation of teachers through the analysis of the strengths and aspects to improve in the Evaluation of Teacher Performance in Mexico, considering the Socioformation and experiences of other countries in the evaluation of teachers. The methodology used was a documentary analysis, it was found that this evaluation is administrative and prioritizes the theoretical knowledge of teachers. The instruments used are standardized and do not consider the educational contexts of teachers; it was concluded that this evaluation must change the methodology and instruments, considering the socioformation, to generate formative evaluation processes, feedback and reflect on the daily work of educational agents; develop the talents of students and provide functional educational tools to improve education, as well as teaching practices to turn them into mediators and managers, leaving aside the role of instructor of the same.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaraz, N. (2015). Aproximación Histórica a la Evaluación Educativa: De la Generación de la Medición a la Generación Ecléctica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 11-25. Recuperado de https://goo.gl/7Ujxhb

Alonzo, D. L. & Valencia, M.C. (2016). Competencias y Estrategias Didácticas desde el Enfoque Socioformativo. Quarderns digitals.net, 82, 28-38. Recuperado de https://goo.gl/wcqkSx

Art. 4, Fracción IX. Diario Oficial de la Federación.11 de Septiembre 2013. Recuperado de https://goo.gl/Ner8QC

Cabero, J., Llorante, M.C., & Morales, J. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Revista Iberoamericana de Educación Distancia, 21(1), 261- 279.doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.17206

Cardona, S., Vélez, J. & Tobón, S. (2015). Proyectos formativos con Rúbricas. Paradigma, XXXVI (2), 74- 98. Recuperado de revistas.upel.edu.ve

Cardona, S., Vélez, J. & Tobón, S. (2016). Contribución de la evaluación socioformativa al Rendimiento Académico en Pregrado. Educar, 52(2), 423-447. Doi:10.5565/rev/educar.763

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2010). Evaluación Educativa de Aprendizajes y Competencias. Madrid: PEARSON EDUCACIÓN. Recuperado de https://goo.gl/GmPdQF

Cordero, G., & González, C. (2016). Análisis del Modelo de Evaluación del Desempeño Docente en el marco de la Reforma Educativa Mexicana. Education Policy Analysis Archives, 24(46), 1-26. Recuperado de https://goo.gl/2Hs56n

Cordero, G., & Jiménez, J.A. (2018). La Política de Ingreso a la Carrera Docente en México: Resultados de un Supuesta Idoneidad. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26 (5), 1-27. Recuperado de https://goo.gl/J2DBVC

Cordero, G., Luna, E., & Patiño, N. X. (2013). La Evaluación Docente en Educación Básica en México: Panorama y Agenda Pendiente. Sinéctica, 41, 1-19. Recuperado de https://goo.gl/XedVTt

Cóndor, B., & Remache, M. (2019). La evaluación del desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Revista Cátedra, 2(1), 116 – 131. Recuperado de http://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/1436

Díaz-Barriga, A., & Inclán, C. (2001). El Docente en las Reformas Educativas: Sujeto o Ejecutor de Proyectos ajenos. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, 25, 17-41. Recuperado de https://goo.gl/XYTR7N

Díaz, F. (2019). La evaluación obligatoria del desempeño docente y su sentido para el profesorado de telesecundarias: entre el temor, control y sometimiento. Revista Iberoamericana para la investigación y el Desarrollo educativo, 9(18), 1-33. Doi: https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.431

Díaz, I., Ramírez, P., & Varela, J. A. (2018). La función de la evaluación docente dentro del sistema complejo de la Educación en México. Praxis pedagógica, 49-81. Doi: http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.49-81

Fardella, C. (2012). Verdades sobre la Docencia, Efectos y Consecuencias Subjetivas de la Evaluación Docente en Chile. Revista de Psicología, 21 (1), 209-226. Recuperado de https://goo.gl/hDfrit

Fernández, N., & Coppola, N. (2008). La Evaluación de la Docencia Universitaria en Argentina. Situación, Problemas y Perspectivas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(3), 97- 123. Recuperado de https://goo.gl/s2xzhQ

Gámez, H. (2016). Desafíos del Docente novel y las Políticas Educativas del México del Siglo XXI. Revista Nacional e Internacional de Educación inclusiva, 9(2), 155-168. Recuperado de https://goo.gl/W7QSU6

Hernández, J.S. (2013). Procesos de Evaluación de las Competencias desde la Socioformación. RA XIMHAI, 9(4), 9-17. Recuperado de https://goo.gl/nSSRh2

Hernández, J.S Tobón, S., & Vázquez. (2015). Estudio documental del Portafolio de Evidencias Mediante la Cartografía Conceptual. Revista de evaluación Educativa, 4(1), 1- 19. Recuperado de https://goo.gl/GT5moS

Hernández, J.S., Tobón, S., Ortega, M.F., & Ramírez, A.M. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar, 54(1), 147-163. Recuperado de https://goo.gl/Se3BcT

Herrera, L.M. (2018). De la evaluación Formativa a la Evaluación Socioformativa: Una oportunidad para empoderar las organizaciones educativas. Reflexiones sobre la Evaluación Socioformativa. México: Centro Universitario CIFE. Recuperado de: www.cife.edu.mx

Ingvarson, L. (2013). Estándares de Egreso y Certificación Inicial Docente: La Experiencia Internacional. Calidad de la Educación, 38, 21-77. Doi: 10.4067/S0718-45652013000100010.

Martínez, Guevara. (2015). La Evaluación de Desempeño Docente. Ra Ximhai, 11(4), 113-159. Recuperado de https://goo.gl/h5TbxW

Martínez, F. (2016). Impacto de las pruebas en gran escala en contextos de débil tradición técnica: Experiencia de México y el Grupo Iberoamericano de PISA. RELIEVE, 22(1). Doi: 10.7203/relieve.22.1.8244.recuperado de: https://goo.gl/L3hazD

Montoya, J., Arbesú, I., Contreras, G. & Conzuelo, S. (2014). Evaluación de la Docencia Universitaria en México, Chile y Colombia: Análisis de Experiencias. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7 (2e), pp. 15-42. Recuperado de: https://goo.gl/ckS3t4

Mora, A. I. (2004). La Evaluación Educativa: Concepto, Periodos, Modelos. Actividades Investigativas en Educación, 4 (2), 1-27. Recuperado de https://goo.gl/hRPnz3

Nava, M., & Rueda, M. (2014). La evaluación docente en la Agenda Pública. Revista electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 1-11. Recuperado de https://goo.gl/8Snu8n

Parra, H., Tobón, S. & López, J. (2015). Docencia Socioformativa y Desempeño Académico en la Educación Superior. Paradigma, 36 (1), 42-55. Recuperado de https://goo.gl/K6SSPF

Paz, L. A. (2018). El problema de la instrumentalización de la evaluación del desempeño docente. Revista Helios, 2(2), 487- 490. Doi: http://doi.org/10.22497/Helios.22.2212

Pauca, C. (2019). Análisis de caso sobre el desarrollo de competencias y prácticas pedagógicas desde la socioformación en la I.E San Pedro Pascual. Reflexiones sobre las prácticas pedagógicas desde la socioformación. Arequipa: Centro Universitario CIFE. Recuperado de www.cife.edu.mx

Pérez, O.L., Martínez, A., Triana, B. M., & Garza, E.J. (2015). Reflexiones Conceptuales sobre la Evaluación de Aprendizaje. Didáctica y Educación, 6(4), 150-163. Recuperado de https://bit.ly/30JiQ2Y

Peña, T., & Pirela, J. (2007). La Complejidad del Análisis Documental. INFORMACIÓN, CULTURA Y SOCIEDAD, 16, 55-81. Recuperado de https://goo.gl/LUNyCA

Romo, J. M. (2013). Evaluación Comprehensiva del Desempeño Docente. Conciencia y Tecnología, 46, 52-55. Recuperado de https://goo.gl/ChvKua

Ruz, T.A., López, N.M., Córdova, L.R., Villacis, J.M., & Villacis, C.A. (2018). La evaluación docente una forma de crecer profesionalmente. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo,1-34. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/ valuación-docente.html

Secretaria de Educación Pública. (2016). Etapas, Aspectos, Métodos e Instrumentos Proceso de Evaluación del Desempeño Docente. Educación Básica: Secretaría. Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://goo.gl/RTHK7L

Secretaria de Educación Pública. (2017). Etapas, Aspectos, Métodos e Instrumentos Proceso de Evaluación del Desempeño Docente. Educación Básica: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://goo.gl/XmbcS8

Secretaria de Educación Pública. (2017b). Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://goo.gl/6wScPG

Secretaria de Educación Pública & SNTE. (2011). Programa de Carrera General. Lineamientos Generales. México. Recuperado de https://goo.gl/fVLai9

Sisto, V. (2012). Identidades Desafiantes: Individualización, Managerialismo y Trabajo Docente en el Chile Actual. Psykhe, 21(2), 35-46. Recuperado de https://goo.gl/mr42Kb

Tello, C. (2016). Políticas de Subjetividad: Autonomía e Identidad Docente en Latinoamérica. INTERACÇÕES, 40, 70-88. Recuperado de https://goo.gl/NNmZ3b

Tobón, S., González, L., Nambo, J.S. & Vázquez, J. M. (2015). La Socioformación: Un estudio Conceptual. Paradigma, XXXVI 1, 7-29. Recuperado de https://goo.gl/zrX4xc

Vaillant, D. (2008). Algunos Marcos Referenciales para la Evaluación del Desempeño Docente en América Latina. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 8-22. Recuperado de https://goo.gl/6oATvg

Vera, M. B., Alava, S. A., & Basurto, G. (2019). El desempeño profesional: bases de la formación de la calidad. Opuntia Brava, 11(1), 3-11. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/716

Vezub, L.F. (2010). El Desarrollo Profesional Docente Centrado en la Escuela: Concepciones, Políticas y Experiencias. Buenos Aires: UNESCO. Recuperado de https://goo.gl/a9WhGz

Published

2019-01-31

How to Cite

Quiriz Badillo, T., & Tobón Tobón, S. (2019). Strengths and aspects to improve in the evaluation of teacher performance in Mexico considering socio-formation and international experiences. Revista Ra Ximhai , 15(1), 101–115. https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.08.tq

Issue

Section

Artículos científicos