Vulnerability in sexual and reproductive health among university students of Chiapas under the frame of structural violence

Authors

  • Virginia Ivonne Sánchez Vázquez
  • Verónica Gutiérrez Villalpando

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.04.vs

Keywords:

Intersectionality, interculturality, violence, structural, rural migration/urban indigenous university, gender

Abstract

This writing aims to highlight from an intersectional view the dynamic tension between structural violence suffered by migrant youth university groups in Chiapas and their agency capability. The paper shows social relations between students that are mediated by sociocultural agendas around sexuality and sexual reproductive health. Recommendations for analysis and attention to the violence arising from the findings are given; in addition, this article provides information on intercultural fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anthias, F. (2012). Intersectional what? Social divisions, interseccionality and levels of analysis.

Ethnicities, 0(0) 1-17.

Barrio, I., et al. (N/D). “El Estudio De Casos”. En: Métodos de investigación educativa. Universidad Autónoma de Madrid. España.

Bermúdez, U. F. M. (2014). "Aquí los maestros no pegan porque ya no se acostumbra": Expresiones de la violencia hacia las mujeres en la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Península [online]., vol.9, n.2 [citado 2016-05-17], pp.15-40. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870- 57662014000200001&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1870-5766

violencia estructural entre estudiantes universitarios de Chiapas

Castro, R. y Vázquez, G. V. (2008). "La Universidad como espacio de reproducción de la violencia de género. Un estudio de caso de la Universidad Autónoma de Chapingo, México". Revista de Estudios Sociológicos XXXVI.3. septiembre- diciembre: 587-616.

Choo Hae Yeon, F. M. M. (2010). “Practicing Intersectionality in Sociological Research”: A Critical Analysis of Inclusions, Interactions, and Institutions in the Study of Inequalities. Sociological Theory. American Sociological Association, 28: 129.

Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación/INMUJERES. La ENADIS 2010. (2012). Resultados sobre mujeres. CONAPRED/INMUJERES. ISBN 978-607-7514-26-8.

Evangelista, A. y Kauffer, E. (2007). “Iniciación sexual y unión conyugal entre jóvenes de tres municipios de la región fronteriza de Chiapas”. La ventana. Revista de estudios de género, 4(30), 181-221. (Recuperado 20 de noviembre 2014), disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405- 94362009000200008&lng=es&tlng=es

Farmer, P. (1984). In suffering and Structural violence: A View from Below. In: Social Suffering.

University of California Press.

Galtung, J. (1969). “Violence, Peace, and Peace Research”. Journal of Peace Research, 6(3), 167-

Disponible en: http://www.jstor.org/stable/422690

Hernández, R. D., Maya, O., Bernal, E., Castañeda, X., y Lemp, G. (2008). “Migración y ruralización del Sida: relatos de vulnerabilidad en comunidades indígenas de México”, en: Revista de Salud Pública; Vol. 42, núm. 1, México.

Mato, D. (Coord.). (2009). Instituciones interculturales de educación superior en América Latina.

Procesos de construcción, logros, innovaciones y desafíos, Caracas, UNESCO-IESALC.

Mora, L. (2002). Las fronteras de la vulnerabilidad: género, migración y derechos sexuales y reproductivos. UNFPA. Disponible en: http://www.cepal.org/celade/noticias/paginas/2/11302/lmora.pdf. (Consultado el 22 de junio 2015).

Muñoz, P. (2011). Violencias Interseccionales. Debates Feministas y Marcos Teóricos en el tema de Pobreza y Violencia contra las Mujeres en Latinoamérica. Central América. Women’s Network (CAWN) Tegucigalpa, Honduras.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/quito/education/education-and- interculturality/ (Consultado el 22 de junio 2015).

Ortelli, P. y Sartorello, S. (2011). “Jóvenes universitarios y conflicto intercultural: Estudiantes indígenas y mestizos en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas”. Perfiles educativos; 33(spe), 115-128. Recuperado 16 de junio 2015. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185- 26982011000500011&lng=es&tlng=es

Pereda, A. A. E. (2011). "Violencia en contra de las mujeres y de género en las instituciones de educación superior del Distrito federal y área Metropolitana. Orientaciones para el diseño pedagógico de propuestas de formación docente" Ponencia presentada en el XI Congreso de Investigación Educativa. UNAM. Monterrey, Nuevo León, 7-11 de noviembre.

Pieterse, N. (1997). “Globalisation and emancipation: from local empowerment to global reform”.

New Political Economy 2 (1): 79-92.

Ponce, P., Núñez, G. y Báez, L. M. (2011). “Informe final de la Consulta sobre VIH-SIDA y Pueblos Indígenas en Áreas Fronterizas. Comisión Nacional para el desarrollo de los Pueblos Indígenas”. Desacatos, núm. 35, enero-abril, pp. 59-74.

Reartes, D. L. (2011). Género, etnia y generación en la prevención e interrupción de embarazos en jóvenes estudiantes hablantes de lenguas mayas migrantes a San Cristóbal de las Casas, Chiapas (México). Cuadernos de Antropología Social, Enero-Julio, 71-92.

Symington, A. (2004). “Interseccionalidad: una herramienta para la justicia de género y la justicia económica” En: Derechos de las mujeres y cambio económico No 9, agosto. Asociación para los Derechos de la Mujer y el Desarrollo. Disponible en: www.awid.org

Tronco, R. M. (2011). "Género y amor: Principales aliados en la violencia en las relaciones de pareja que establecen estudiantes del IPN. México. IPN-programa institucional de gestión con perspectiva de género.

Tronco, R. M., Ocaña, L. S. y Peralta, Q. G. (2011). "Acoso y hostigamiento en el ámbito laboral y escolar y escolar. Estudio realizado en el IPN" Ponencia presentada en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. UNAM. Monterrey, Nuevo León. 7-11 de noviembre.

Watt, P. (2009). “Living in an Oasis: Middle-Class Disaffiliation and Selective Belonging in an English Suburb” Environment and Planning A December 2009 41: 2874-2892, doi: 10.1068/a41120

Published

2016-05-01

How to Cite

Sánchez Vázquez, V. I., & Gutiérrez Villalpando, V. (2016). Vulnerability in sexual and reproductive health among university students of Chiapas under the frame of structural violence. Revista Ra Ximhai , 12(1), 69–82. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.04.vs

Issue

Section

Artículos científicos